Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even één vraag: zit de grote veer die de koppelingshevel terugtrekt nog op de hevel en de bak?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Edit moderator: wil je in verband met de leesbaarheid svp niet het voorgaande bericht quoten. Zie ook de forumregels.
Yep, had ik idd al gecheckt. Die zit er nog prima op.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het zou nog kunnen dat de veer die in de koppelingscilinder zit (alleen bij een IE) gebroken is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ff een update: intussen zowel centrifugaal regelaar alsook de koppelingsregelaar gedemonteerd gehad en gecontroleerd. Koppelingsregelaar zelfs even vervangen (als test) door een gereviseerd exemplaar van Citrotech. Het probleem is nu zelfs erger geworden. Daar waar ik eerst nog een beetje slip had en drukloos met de slinger de motor nog kon tornen, is dat nu helemaal niet meer. Alles wijst nu naar de koppelingscilinder; zo lijkt het. Nu maar ff een moment kiezen om ook deze uit te bouwen en te checken (gebroken veer?).
O ja, de vrije slag is nu ook opeens weg…..(daar waar die eerst nog wel aanwezig was bij het defect)
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
en weer een update: ……..het wordt nu echt mysterieus. Want de koppelingscilinder is namelijk nog prima in orde (net zoals de centrifugaalregelaar en de koppelingsregelaar). Geen gebroken veer, en de zuiger kan soepeltjes heen en weer. Alles weer opgebouwd. Maar wat nu…...ook een zeer gewaardeerde expert van een partnergarage weet het even niet (nog nooit meegemaakt). Wij zijn nu dus even door de opties heen.
Er komt prima druk op de gaffel wanneer er ontkoppelt moet worden (m.b.v. knopje onder stuur). Dit werkt dus goed. Alleen bij het inschakelen van de versnelling gaat het koppelen met de bak zeer traag (je ziet ook de gaffel heel langzaam naar de auto toe bewegen) en aan het eind komt de versnelling er abrupt in bij een ietwat verhoogt toerental. Als de versnelling er eenmaal erin zit rijd de auto prima. Bij weer verder opschakelen komt de versnelling er weer heel traag in.
Het indraaien van het bekende boutje op de koppelingscorrector/-regelaar wijzigt niets aan dit gedrag (pas bij heel ver indraaien merk je heel iets). Het lijkt wel alsof de druk moeilijk wegloopt uit de koppelingscilinder (verstopping in de retour?). De leiding vanaf de koppelingscilinder tot aan de koppelingsregelaart zorgt zowel voor de drukaanvoer alsook de retour. Dus als er ergens een verstopping zou zitten, dan in ieder geval niet in dit stuk leiding lijkt mij. De vrije slag is ook weer terug en de stang door het gat van de kentekenplaathouder in de bak draait ook mee bij het afstellen van deze vrije slag.
Beste mensen waar kunnen wij het nog verder in zoeken?? De rubberen slang vanaf de koppelingsregelaar naar het LHM-vat is in ieder geval vrij van obstakels en bij lichte luchtdruk op de onderste leiding op koppelingsregelaar krijgen wij luchtbubbels in het vat.
Help / suggesties ??
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik weet het niet precies meer maar volgens mij wordt koppelen geregeld door de centrifugaalregelaar samen met het blok hydraulique. Er wordt langzaam gekoppeld om schokken te verkomen. Dus de druk in de koppelings cylinder wordt langzaam afgelaten.
Mischien is er een kanaal in het blok hydraulique verstopt geraakt.
Je zou derhalve Hydrauricage kunnen proberen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank je Bogaard. Het lijkt nu in ieder geval dat inderdaad de druk in de koppelingscilinder te langzaam wordt afgelaten.
Met blok hydraulique bedoel je toch niet de koppelingsregelaar?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Rechtsvoor op de bak zit nog een apparaat dat voorkomt dat de koppeling aangrijpt als de inschakeling nog niet is voltooid. Werkt geloof ik alleen op de 1e en 2e versnelling.
Staat dat apparaat goed afgesteld?
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Ik gok op de koppelingsvork. Gebeurd vaker dat deze scheurt op de plek waar deze rust op de bolle bout net in het koppelingshuis(het scharnierpunt). Dan krijg je rare dingen zoals vrije slagen die veranderen. Maar tis n gok en ik hoop voor je dat iets simpelers is.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is het niet want als die scheurt wordt er gekoppeld! niet ontkoppeld….
het blok hydraulique zit in je schutbord achter je stuur.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
en weer een update.…..na veel zoekwerk en uitsluiten blijkt het toch een versleten koppelingsplaat te zijn. Blijft bijzonder dat het van de ene dag op de andere dag dit zich openbaarde….
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Het is fff een klusje maar mooi dat je er nu achter bent
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ook gelijk maar ff remschijven meenemen. Die zijn iets minder dan < 8 mm.
Overigens was hier af fabriek nooit iets aan gedaan. Remschijven alsook de versnellingsbak waren nog nooit onder handen genomen
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Lekker bezig. Zoek ff op het foun wat je nog meer kan meenemen als de bak er toch uit ligt. Ik zou de handremblokjes vernieuwen bijvoorbeeld. Nu kun je wel fatsoenlijk bij de bouten van de handremklauwen.
Ik vind het altijd tof als ik van die originele onderdelen tegenkom. Vind het gewoon leuk maar er laat ook zien dat er geen verkeerde dingen gebeurd zijn. 8mm, komt toch booit meer door de APK zou je zeggen?
Versnellingsbak doe je bij normaal onderhoud weinig aan, dat lihkt me wel normaal. Alleen olie verversen / bijvullen.