De nieuwste film van DS-TT gaat over het vervangen van de koppakking bij een DS.
Deel 1 gaat over de demontage.
Deel 2, de montage is nog in de conceptfase. Ben je met de reparatie bezig, dan kan je een link krijgen van deze concept versie
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
ik heb de film nog niet gezien en veel bewondering voor jullie werk, maar de accu zo als gereedschapsrek gebruiken is volgens mij niet verstandig….
Je hebt gelijk.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op 2:06 gaat de dynamo eruit en op 2:08 zit ie er weer in….. ?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tijdens het uitvoeren van de klus bleek het handiger om de dynamo er in een vroeg stadium helemaal uit te halen. Daarom heb ik bij montage van de film het fragment dat de dynamo er uit gaat naar voren gehaald. In de tekst wordt dat wel uitgelegd hoor!!
Goed te zien dat de film zo kritisch bekeken wordt!!!!!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooi filmpje weer!
1 stoterbus stuk, dat valt alles mee. Bij mij waren ze allemaal stuk incl. de nokkenas zelf…
Ik ben benieuwd naar deel 2.
Ik vind het intro muziekje ergens een beetje klinken als een minder duistere versie van de Peaky Blinders theme song (serie)
https://www.youtube.com/watch?v=4VJSjsW7JIA
Nu ook met Engelse ondertiteling in ons speciale Engelse kanaal.
Met dank aan JanSr voor het vertalen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Prima filmpje weer.
Helaas kwam dit filmpje voor mij net op tijd: de koppakking van mijn 21ie heeft het vorige week begeven, dus ik heb de film met aandacht bekeken.
Mijn kop is er inmiddels af, (zie topic “Koppakking en klepspeling” https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236007/) maar op een aantal puntjes heb ik het nét ietsje anders aangepakt. Wellicht dat iemand daar iets aan heeft.
* Mijn garagehouder heeft mij als eerste aangeraden de voorschermen te laten zitten. Niet alleen is het best een werkje om ze later netjes terug te hangen, maar met goede beschermhoezen er op kun je er tijdens het sleutelen lekker op hangen, leunen en steunen.
* De radiator kan ook blijven zitten. De vier parkers in de ventilator losmaken, dan kan de fan voldoende naar voren om de kop met waterpomp er langs te krijgen.
* Na verwijderen van de ontsteking en dynamo kun je dan bij de slangaansluiting onderop de waterpomp. Voor terugplaatsen van de dynamo het achterste gat veranderen in een sleuf, net als aan de voorkant.
* Ook het uitlaatspruitstuk hoeft niet los van de vlampijp, waardoor je die afbrekende tapeinden vermijdt: eerst de bovenste/achterste bout van de halve voortrein t.h.v. aansluiting spruitstuk/vlampijp verwijderen (mogelijk even blok klein beetje optillen), dan onderaan het blok de uitlaatklem lossen, zodat je het hele uitlaatdeel kan draaien met de flex. Dit gaf voldoende ruimte om het uitlaatspruitstuk vrij te krijgen van de tapeinden.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé