Ok Egbert, keep us informed!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
In 2013 verving ik het motorblok van mijn DS “tijdelijk” voor een goed gebruikt blok uit de DS van Boogaard:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171345/P420/#1751558
Ik moest toen gelijk de koppakking van dat blok vervangen en Joris had die koppakking ook al 2 keer vervangen. Nu 5 jaar en ik schat 40.000 km verder lekt de koppakking weer.
Dus….. gewoon mijn originele blok dat ik in de hoek gezet had weer uit elkaar. NOOIT opgeven!!
Dat blok heb ik al vele keren uit elkaar gehad en had de handdoek in de ring gegooid in 2013. Voor de 2e keer was het axiaal lager uitgelopen. Oorzaak was dat ik een te grote axiaallager speling geaccepteerd had door een vertaal fout in het NL WPH. Doordat de krukas een tijdje zonder axiaal lager gelopen had, was het corresponderende deel van de krukas ook uitgelopen.
Weer een andere krukas nemen? Nee, want ook dan zou ik met de dikste axiaal lagers toch te veel speling krijgen ( meten is weten). Dus de krukas opgezuiverd in de draaibank. Nu had ik een axiaal lager nodig dat ongeveer 0,4 mm dikker moest zijn dan wat te koop is.
Oplossing: een messing shim van de juiste dikte gemaakt, die in de oven met Tin/zilver soldeer ( heeft hoger smeltpunt dan Tin/lood) op het axiaal lager gesoldeerd ( ingedrukt tussen 2 mooie vlakke platen).
Nieuwe drijfstang lagers gemonteerd. Kop laten reviseren en een opnieuw geslepen en geharde nokkenas incl idem stoterbussen ( Grossouw Amstelveen) gemonteerd.
En het blok zit er weer in!!
Eerste 150 km zitten er op. Heerlijk om na 1 jaar weer in de DS te rijden!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Klinkt goed!
Geen idee dat die al zo lang stil stond…
Afgelopen jaar meer met mijn Birotor en camperbus bezig geweest!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ook leuk natuurlijk! Je kan natuurlijk niets alles tegelijk… Hoeft ook niet
Mooi werk Egbert. Mocht je je toch nog gaan vervelen: er staat er bij mij ook nog een in de hoek
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En weer zit ik met stille bewondering te lezen.
Vandaag nadat ik 2 nwe Retro banden voor gemonteerd had weer een verse APK!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nou nog ietsje minder hitte voor de optimale open ervaring?
Terug van een mooie vakantie met de DS op Corsica. Wat een fantastisch land.
Geen noemenswaardige problemen gehad.
In het begin wat gedaan aan de tank aanlsuitingen ivm benzin lucht: andere slang om het tuutje van de tank heen waar de nylon benzine slang er in gaat.
Op de terugweg wat problemen door 40gr buitent temp gehad: Motorkap moest open bij elke stop, anders werd de bobine te heet door de nawarmte. Na een paar keer mototkap open brak de handel van de motokap, gelukkig kan je in de hoogste stand prima de motorkap kabel pakken vanuit de wielkast.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Adembenemende plaatjes Egbert…. ik ben dol op dit eiland… ik snap niet dat mensen naar andere eilanden reizen, maar laat ze dat vooral blijven doen….!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Egbert schreef:
Geen noemenswaardige problemen gehad.
In het begin wat gedaan aan de tank aanlsuitingen ivm benzin lucht: andere slang om het tuutje van de tank heen waar de nylon benzine slang er in gaat.
Op de terugweg wat problemen door 40gr buitent temp gehad: Motorkap moest open bij elke stop, anders werd de bobine te heet door de nawarmte. Na een paar keer mototkap open brak de handel van de motokap, gelukkig kan je in de hoogste stand prima de motorkap kabel pakken vanuit de wielkast.
Geen noemenswaardige problemen noemt ie dat…
Maar mooie plaatjes Egbert!
De DS Cabrio is weer door de APK.
Was wel afgekeurd op de achterwiellagers. Ik hoorde ze al iets bij het rijden, 2 jaar geleden had ik al smeernippels geplaatst op de lagers en goed doorgesmeerd om door de APK te komen. 2 nwe lagers en door de APK
Maar hij piepte de laatste tijd erg snel in de bochten, dus tijd om serieus te gaan kijken.
Blijkt de achter stabilisator stang los te zitten, dan helt hij natuurlijk veel meer in de bochten en gaat dan piepen.
Bleek er ook een beetje speling op Re achter draagarm te zitten, opsluit moer iets aangedraaid.
Bij de APK was vastgesteld dat de rechter binnen spoorstang kogel iets speling had ( geen afkeur). Bij goed kijken bleek de moer iets los te zitten en daar zat de speling. Gelukkig dat dit Nyloc moeren zijn en daardoor niet verder losloopt!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013
- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Mooi dat je weer door de keuring bent en weer 2 jaar kan genieten.
Ik lees jou bericht en denk dat er bij mijn DS ook dit probleem speelt en al jaren.
Als ik iet te snel over een drempel ga hoor ik een klik achter.
De oplossing is rustiger over de drempel maar dat is juist het voordeel van de DS dat hij dit weg veert.
Ik heb al diverse keren onder gekeken waar dit vandaan komt maar kan het niet vinden.
Eerdaags maar eens kijken onder het kapje bij de stabilisator stang.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
@arnobruin
Hoor je de tik / klik ook bij eerste keer omhoog komen van de DS? Kan de veerstang achter zijn, met versleten kogelhouder. Zie bijvoorbeeld dit topic: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204786
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!