Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
De boutgaten waren natuurlijk goed nagelopen met een tap en daarna schoongeblazen met perslucht. De schroefdraad van de hergebruikte bouten (inlaat) is met een roterende staalborstel gereinigd. Een klein likje kopervet helpt het draaien, en is noodzakelijk als je wilt dat die bouten er ooit ook weer heel uitkomen. De onderlegringen zijn met een drupje olie gesmeerd, alles om een betrouwbaar aanhaalmoment te krijgen. Maar bedankt voor de waarschuwing, we zullen goed oppassen dat we bij montage geen hydrolock veroorzaken.
Wat me blijft intrigeren: allerlei waardevolle suggesties over redenen waarom de kop los is komen te zitten c.q. de pakking is gaan lekken, van slechte momentsleutels langs kruipende imitatiebouten via vuile boutgaten tot hydrolock. Dat zou allemaal kunnen leiden tot een kop die omhoog komt, waardoor de pakking onvoldoende wordt samengeperst en gaat lekken. Logisch en aannemelijk.
Maar ik begrijp nog steeds niet waar de klepspeling is gebleven. Zoals gezegd zag de pakking er grosso modo nog redelijk uit, dus het lijkt me dat die niet is ‘verdwenen’. Tot nu toe eigenlijk het enige scenario dat zowel de lossige kopbouten als de verdwenen klepspeling kan verklaren is dat de kop, vooral aan uitlaatzijde, LAGER op het blok is komen te liggen. MAAR HOE DAN?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Zoals jij de bouten en gaten hebt behandeld is perfect maar neemt helaas een plausibele verklaring voor de verschijnselen weg.
Dan begrijp ik ook niet allemaal. En dat pittennop de bussen is ook zeer merkwaardig. Kan eig alleen door oliegebrek of overmaat aan water.
nltecoko schreef:de kleppen zaten zo diep in de zitting dat er geen speling meer te stellen was.
Hoe ziet de klepzitting er NU uit ?? Indien die zitting (alweer) versleten is komt de klep omhoog hetgeen de speling opheft en tot kromme stoterstangen leid enz,.........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Had je de boel 1000 km na montage nog nagetrokken?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je het traject naloopt van de nokken tot aan de klepzitting is eigenlijk het enige dat kan verlopen de klepspeling op de stelbouten. Maar dan wordt de speling groter en het gebeurt niet op alle kleppen tegelijk. Een andere (theoretische) mogelijkheid is een probleem op klepniveau,bijv verbranden van kleppen, maar gebeurt ook niet tegelijk. Blijft over inzakken van klepzetels in de kop. Ver gezocht lijkt me. Maar hoe zienvde zittingen en de kleppen er eigenlijk uit?
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
waterman schreef:Had je de boel 1000 km na montage nog nagetrokken?
Bij de kromme stoterstang, op ca 800.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
@Oscar: rijd de auto op benzine of LPG ?
Bizar verhaal
Ik kan maar 3 dingen bedenken:
- rek in je nwe kop bouten, maar dat verklaart inderdaad niet de verdwenen klep speling
- cilinder bussen die gezakt zijn. Kijk eens of die nog hoog genoeg staan.
- Koppakking die toch nog verder in geklonken is. Bij 800 km natrekken is volgens het boekje iets te vroeg. Ik trek meestal na een paar keer goed warm lopen na en dan nogmaals bij ruim 1000km
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Voor mijn gevoel zou het toch in onvoldoende smering van de kop kunnen zitten…
Ik lees even terug:
Oliedrukzender die niet goed is? of achteraf juist wel misschien?
Ingepitte stoterbussen. Slechte smering?
Kromme stoterstang. Door stroeve tuimelaar vanwege te weinig smering?
Openstaande kleppen. Misschien heb je wel getest, maar zijn de tuimelaars gangbaar? Ingevreten tuimelaarassen?
Of inderdaad ingeslagen klepzittingen?
Ik herinner me iets van de oliegaatjes in de tuimelaarassen, Yuri weet wat ik bedoel.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
lijkt idd een smeringprobleem. Als de speling weg is komen de bekers niet los en zou er overmatig slijtage kunnen optreden.
De tuimelaar assen moeten wel met de gaatjes de goede kant op gemonteerd worden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oliefilter zat goed toch? Pijltjes naar elkaar toe. Oliepomp die valse lucht zuigt, haperende aandrijving pomp, defecte drukregeling? Komt er okie uit de tuimelaaras bij starten?
Zijn de gaten voor de kopbouten diep genoeg CX kopbouten zijn iets langer.
weet je al wat het probleem is?