Ik heb een ID 20 uit 1969. Zij heeft m.i. een lekkage bij de aansluiting van de hydraulique leiding op de hogedrukregelaar vanuit de HD pomp . De aansluitschroef heb ik iets aangedraaid. Helpt niets, integendeel zelfs. Volgens mij lekt de aansluiting van de retourleiding, ernaast gelegen, eveneens. Wat moet ik doen om aan deze lekkage’s een einde te kunnen maken. Welke werkzaamheden zal ik hiervoor dienen uit te voeren?
Groeten,
Han Geuskens
kijk eens in dit draadje: .
Gaat uiteindelijk over heel wat meer dan alleen de lekkage bij de hogedrukregelaar, maar biedt wel oplossingen. Waarschijnlijk is vervangen van een afdichtingsringetje voldoende,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Oké PeTer,
Stom dat ik dit niet zelf gezien heb. Geeft voldoende informatie om aan de slag te gaan. Nog opzoeken hoe zo’n rubbertje in Frankrijk heet en dan naar de Citroën garage hier in Nyons. Ze kunnen mij hier nog heel veel wijsmaken en dat is linke soep dus. Mijn hogedrukregelaar heeft dus twee leidingen aan de voorkant. Ik neem aan dat één de hogedrukleiding is en één de retourleiding. Waar zit nu die treiterslang. De tekening in de door jou genoemde draaitje maakt dit mij niet duidelijk. Kun je a.h.v. deze tekening wat meer duidelijkheid geven?
Gr.
Han
Op http://www.lesds.it kun je de onderdelenboeken voor DS 70-71 downloaden, maar er staan ook een aantal schema’s als figuur. Met de eerste link krijg je de aansluitingen van de hogedrukleidingen op de hogedrukregelaar te zien en met de tweede de retourleiding.
Zo’n afdichting heet in het Frans een garniture. 2 maten. Zie plaatjes bij Dirk Sassen:
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
garniture voor een afdichting?
dacht wel dat garniture afwerking is hoor
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:garniture voor een afdichting?
Ik kan er ook niks aan doen. Garniture schijnt gebruikt te worden voor pakking,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
blijkbaar wel ops:
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Heeeey Han!
Welkom op het forum!!!
Over een jaartje kunnen ze jou niks meer wijs maken he!!!
Hoop dat je het lekje snel kunt oplossen en dan lekker kunt gaan karren met dat ding
Frank
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Beetje off-topic:
Over de garage in Nyons: daar kan je je Id/Ds blind naartoe brengen (idem a-types,Cx en Traction). En ook voor onderdelen en advies ben je altijd welkom, mits je een beetje geduld hebt.
De garage is een bekende in het Franse DS circuit, er komen daar zelfs auto’s uit Parijs voor hun onderhoud!
Heb zelf een aantal zeer goede ervaringen met ze. (zowel 2cv als DS)
Er gaan veel mooie verhalen over de garage zoals het feit dat de eigenaar het verdomde om nieuwe viercylinder Visa’s aan zijn klanten te verkopen.Als ze dat wilde dan moesten ze maar naar Peugeot gaan en een 104 gaan halen…
gr
eng bo
Hallo PeTeR,
Bedankt voor de duidelijke tekening m.b.t. de garniture caoutchouc. En de foto’s van Dirk Sassen. Nu is mij e.e.a. heel duidelijk. Blijft de vraag hoeveel ik nu wel of niet moet uitbouwen. Mij lijkt dat de toevoerleiding vanuit de HD pomp losgeklemd dient te worden en dan zou het moeten lukken. De retourleiding loskrijgen is mij ook nog niet geheel duidelijk.
Ik zoek verder, tenzij jij mij hiertoe weer aanwijzingen kunt geven.
Hoi Frank,
Niet te optimistisch worden. Ik houd wel van sleutelen, maar ben hierin m.i. te onzeker. Het losmaken van radiateur en alles wat hierom heen zit vind ik al zo’n klus, waarbij ik me dan afvraag of ik hier wel aan moet beginnen. De overtuiging dat e.e.a. goed gaat ontbreekt nog wel eens. Maar wie weet, ik heb tegenwoordig alle tijd. Ik zoek nog een sleutelmaatje hier in Nyons. Dat zou e.e.a. wel vergemakkelijken. Dus als je iemand kent, hier in de buurt, is dat zeer welkom. Of kom jij een weekend hiernaar toe? Er liggen hier in de buurt nog wel een aantal oude DS-en weg te rotten, maar wel interessant.
Ja, en over de garage Monod (Citroën) is veel te vertellen. Maar veel berust op historie. Tegenwoordig is zoonlief de baas. Die kan goed praten, dat wel, maar is tegelijkertijd met 100 dingen bezig. Zo heb je kontakt met hem en zo is hij weer verdwenen en onvindbaar. Ook heeft hij een prachtig Ds sloopterein opgeruimd, helaas. De garage is grotendeels gemoderniseerd? Jammer.Maar er staan inderdaad wel regelmatig DS-en uit regio 75. Maar ze zullen echt niet vanuit Paris naar Nyons komen, ofwel? roll
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je hebt genoeg ruimte als je de dynamo uitbouwt. De dikke ijzeren leiding is je hogedrukleiding, de dunnere is je circuit leiding. er achter zit de retour leiding (ook wel treiterslang genoemd) die in de knik meestal scheurt.
De HDleiding moet met een aantal klemmetjes aan je motor ondersteund worden anders scheurt ze!
Sterkte!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En als je de dichting er uit haalt en omdraait gaat ze ook nog 10 jaar mee hoor. Tenzij dat het gescheurd is natuurlijk..
groetjes en succes
Vik
Ik heb de dynamo verwijderd, conform advies van Joris onze grote leermeester, leidingen losgemaakt met veel gepruts, maar het is uiteindelijk wel gelukt. Nieuwe rubbertjes erin gedaan,die gekocht zijn bij Citroëngarage Monod uiteraard.
Ben weer een tevreden ID rijder.
Weer wat geleerd!
Bedankt voor alle adviezen, een uitkomst dit forum!!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Graag gedaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 02-06-2009
- XM 2.0 LPG
- ID/DS DSuper
Ik heb de wartel Vd hogedrukleiding losgedraaid daar deze drupt, de leiding zelf zit behoorlijk vast.
Durf niet veel kracht te zetten of mag dat wel even om deze eruit te trekken? Of tik je hem bv los?
Het rubber pruts je er dan uit met een pincet ofzo? De nieuwe er op de tast in, aandrukken en dan de leiding er terug in?
Hoe weet je of hij ver genoeg en goed zit? Goed zien kan je het allemaal niet. De leiding van te voren af tekenen met tippex misschien?
Dat sleutelmaatje kan ik wel zijn. Ik zoek echter nog een verre suikeroom die mij zijn mas of maison de village in de omgeving van Nyons nalaat. Nog geen bericht ontvangen…:lol:
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection