Hoi allemaal.
Sinds een aantal weken ben ik een trotse bezitter van een Berlingo 1.9 D met DW8 motor bj 2005 met 125.000 km & grijs kenteken uitvoering.
Nou wil het geval dat na het starten ( warm of koud maakt niet uit ) een storing piep klinkt. Uitlaat is lek geweest.
Helling op is niet zijn favoriete bezigheid.
Luchtfilter is vervangen net als de olie + oliefilter.
Heeft een van jullie een idee wat de oorzaak kan zijn ?
Staat sowieso voor uitlezen gepland op 1 mei bij de Citroën in Venlo.
Alvast dank voor jullie hulp.
Berlingo 1.9D 2005.
Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik weet niet of je al een antwoordt hebt? Mijn Berlingo piepte ook direct na het starten toen ie een airbagstoring had…
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Airbagstoring is toch meestal de stekker onder de stoel?
En met 69 pk de helling op, ik weet er alles van.
Uitlezen dus..
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Bij het uitlezen kwam een algemene storing naar boven. Het motorstoring lampje werkt ook niet
Berlingo 1.9D 2005.
Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
Nou vermoedelijke probleem is boven water. Denk dat de boosdoener het egr ventiel is. Na een simpele reiniging was de storing verdwenen maar helaas was hij na 3 of 4 dagen weer terug. Zal wel kijken voor een grondige schoonmaak van het ventiel en de pijp tussen uitlaat en ventiel. En anders is het ventiel toch echt op na 13 jaar en amper 126.500 km
Berlingo 1.9D 2005.
Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
Eens een spuitbus EGR cleaner gebruiken? Spuit je rechtstreeks in de luchtinlaat, bij de C8 gedaan, merkelijk verschil.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Is hij uitgelezen met een Citroën-specifieke Lexia of met een universele OBD-scanner?
EGR klep, een nieuwe zou ik nooit geld in steken bij die slakken diesel. Afdoppen.
Enkel eens weerstand meten over spoeltje EGR klep, dan vacuüm leiding volgen en je komt nog een spoeltje tegen. Die 2 zaken zou ik eens controleren.
Of die EGR klep al dan niet echt werkt, dat zie die motormanagement niet.
Lucas schreef:Is hij uitgelezen met een Citroën-specifieke Lexia of met een universele OBD-scanner?
Uitlezen is bij Citroën dealer
Janssen - Kerres gebeurt in Venlo. Vermoed dat het egr ventiel toch heel erg vuil is, aangezien het vermogen aanzienlijk beter was toen de storing weg was. Zal nog 2 busjes egr reiniger halen en kijken wat er gebeurd.
Berlingo 1.9D 2005.
Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
paso schreef:Eens een spuitbus EGR cleaner gebruiken? Spuit je rechtstreeks in de luchtinlaat, bij de C8 gedaan, merkelijk verschil.
Reeds gedaan, tevens een diesel systeem reiniger er in gedaan. Zware diesel brom is er uit tot vreugde van de buren die om 4 uur ‘s morgens nog slapen
Berlingo 1.9D 2005.
Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
KiteFlupke schreef:EGR klep, een nieuwe zou ik nooit geld in steken bij die slakken diesel. Afdoppen.
Enkel eens weerstand meten over spoeltje EGR klep, dan vacuüm leiding volgen en je komt nog een spoeltje tegen. Die 2 zaken zou ik eens controleren.
Of die EGR klep al dan niet echt werkt, dat zie die motormanagement niet.
Het motormanagement zal het ongetwijfeld niet merken maar denk dat de Duitse keurmeester het niet erg kan waarderen als blijkt dat ‘ie een beetje meer rommel uitbraakt
Berlingo 1.9D 2005.
Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
paso schreef:Eens een spuitbus EGR cleaner gebruiken? Spuit je rechtstreeks in de luchtinlaat, bij de C8 gedaan, merkelijk verschil.
Reeds gedaan, tevens een diesel systeem reiniger er in gedaan. Zware diesel brom is er uit tot vreugde van de buren die om 4 uur ‘s morgens nog slapen
Berlingo 1.9D 2005.
Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
Jan Lof schreef:paso schreef:Eens een spuitbus EGR cleaner gebruiken? Spuit je rechtstreeks in de luchtinlaat, bij de C8 gedaan, merkelijk verschil.
Reeds gedaan, tevens een diesel systeem reiniger er in gedaan. Zware diesel brom is er uit tot vreugde van de buren die om 4 uur ‘s morgens nog slapen
Zal nog 2 busjes egr reiniger halen en kijken wat er gebeurd. Hoop dan dat het beter wordt.
Berlingo 1.9D 2005.
Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
zware diesel brom, hij klinkt toch niet als een knikkerbak zonder vermogen?
KiteFlupke schreef:zware diesel brom, hij klinkt toch niet als een knikkerbak zonder vermogen?
Zo klonk hij wel. Dat is ondertussen verdwenen. Vermoed dat de verstuivers ook een beetje dicht zaten. Hij is een behoorlijk stuk stiller geworden. Nu alleen die vervloekte storing met vermogen verlies nog aanpakken.
Berlingo 1.9D 2005.
Mijn auto leeft. Hij rookt, wipt en zuipt.
die DW8 motor heeft een elektronische vervroeging op de pomp. Als die het minder doet dan is het een knikker bak en zijn de paarden minder.
Vanaf 3000RPM werkt motor normaal rustiger
Wat houd die vervroeging in.
Injector aan versnellingsbak zijde heeft een draadje. (eens stekker nakijken op vals contact)
Toerental sensor.
Solenoid klep. (Laatste heb ik al vervangen, After market klepje)
Ja kan eens die stekker die solenoid klep los trekken bij draaiende motor. Als je dan een verschil hoort weet je dat alles werkt.
EGR en storingsverlies. Steekt eens (Tijdelijk) 2 nageltjes in de vacuüm darmen en kijkt eens of die klep goed afstuit voor die vieze uitlaatgassen.
Luchtinlaat traject groet ook dicht met die klep… vieze troep… Na tijdje draaien motors slechter omdat alles dicht zit… Maar hij voldoet aan de normen kwa luchtvervuiling (in theorie)