Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Hallo,
Heeft er iemand ooit al eens het zotte idee gehad om de volautomaat uit een cuore van na 2007 in een C1 te zetten? Vanaf dat bouwjaar hebben Cuores namelijk ook een 1krfe motortje maar dan met volautomaat ipv robotbak.
Ben benieuwd!
Mechanisch krijg je dat misschien wel voor elkaar, maar omdat een moderne auto compleet “software gestuurd” is wordt dat een moeilijke zaak, want er is geen configuratie van een C1/Aygo/108 die gaat werken en zelf even de software omschrijven lijkt me en beetje complex. ( Vooral omdat auto’s zeer gesloten systemen zijn, niks “Open license” etc. Zo’n moderne bak wordt gestuurd door het motormanagement, hangt aan de canbus etc, dus dan zou je er voor de motor en bak een “cuore” van meoten maken, maar dat wil dan weer niet met de rest werken.
Als laatste: Zelfs als je het aan de praat krijgt krijg je er geen kenteken voor d.w.z. geen apk, d.w.z. geen verzekering. Want om een kenteken met automaat te krijgen moet of Citroen daar z’n goedkeuring voor geven, of je moet daar zelf een complete testcyclus mee doorlopen ivm emissie, CO2 uitstaat: De RDW wil dat graag voor je doen, maar dat gaat je denk ik meer kosten dan een nieuwe C1.
Sorry dat ik je ideetje een beetje onderuit haal, ik zou het wel een leuk experiment vinden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wilde plannen zijn ervoor om bekritiseerd te worden. Het leek mij namelijk dat in mijn 2005 C1tje weinig software zit naast de injectie. En dat zo’n volautomaat eigenlijk ook helemaal mechanisch werkt. Dus in mijn gedachte kon het dan omdat de Cuore hetzelfde motortje gebruikt… Maar ik bekijk dat te makkelijk?
Ja, dat zie je te simpel: De C1/108/Aygo was een nieuw ontwerp, dus helemaal “electronisch”, met een BSI ( zelfs de Aygo !) en een Bosch Motronic. Meteen Euro4 etc.
Ik heb ook nog even gekeken naar de bak die ze bij Toyota/Daihatsu gebruiken: Dat is tegenwoordig een CVT, geen “klassieke” volautomaat. Daarvan denk ik ook te weten dat die electronisch aangestuurd wordt. Er is blijkbaar ook een klassieke 4 versnellings automaat gebruikt, maar je mag er van uitgaan dat die ook al electronica bevat. Voor beide bakken geld: Die hebben informatie van de auto nodig ( snelheid, remmen, gaspedaalstand, stuurhoek etc) en dat komt via de Canbus… Als je daar heel goed in thuis bent kun je daarvoor best een “converter” bouwen , maar dan moet je wel een aardig beetje kunnen programmeren…
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Bedankt voor het meedenken.
Jammer, daar gaat m’n idee. Gaan we gewoon zo door, scheelt een hoop denk en sleutelwerk.
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 30-05-2017
- C1 exclusive , automaat met schakelflippers.
misschien een domme vraag,maar wat is er mis met je huidige robot bak?
of wat bevalt je niet aan de robot bak ?
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Dat is het ‘m nu juist. Ik heb een handbak en zou voor woonwerk best een automaat willen. Zo’n robotbak in/ombouw leek me te complex dus ik dacht aan een mechanische volautomaat… Maar dus veel te makkelijk. Ik blijf dus lekker schakelen aangezien ik niet van plan ben een ander te kopen. Ik heb in deze een standkachel en cruise controle ingebouwd en met 220.### op de klok is de restwaarde ook om te verwaarlozen.
ZO’n robotbak is wel te doen, die heeft een eigen computertje,en dat “bestaat”, maar dan kun je misschien beter een C1 met robotbak kopen ?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Nou nee. Ik heb nog een ouderwetse gaskabel en die robotbakken hebben “drive by wire” dat is niet zo makkelijk on te bouwen denk ik. En een ander kopen doe ik liever niet omdat ik deze gepersonaliseerd heb en al een hoop kilometers op de teller heb.