Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Dag forumleden,
Morgen heb ik weer even tijd om aan mijn DS te sleutelen. Het geval is het volgende:
Het gaat om een DS 20 pallas carbu uit september 1969, DY2 motor, weber carburateur.
Ik ben geen dagelijkse rijder, maar zelfs na een aantal goede snelweg ritten komt er zwarte prut uit de uitlaat. Roet denk ik. De motor loopt verder prima, optrekken gaat allemaal goed en slaat niet af.
Mijn vermoeden is dat het benzinemengsel te rijk is.
Er zit een 1-2-3 in, kleppen staan goed, nieuwe bobine, ontsteking afgesteld met een strobo.
Wat zouden de eerste logische stappen zijn?
Vlotterniveau controleren
Dan weet je of ie te rijk staat of niet.
DSen zijn trouwens niet milieuvriendelijk, roet hoort erbij.
Maar misschien is het bij jou wel wat veel…
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij koude motor of altijd?
Mijn injectie doet dat ook bij koud blok. Maar mijn idee is dat condensatie in de uitlaat. Dat vocht wordt vies door de wanden en komt er zwart uit.
Zelf bij een nieuwe uitlaat was dat vrijwel direct weer terug.
Bij warm blok komt er bij mij niets zwart uit de uitlaat.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Het is ook na warmlopen. Een grote zwarte bende. Is inderdad ook wel vocht en een oude uitlaat, daar mag wel eens een frisse op.
Als ik de vlotter wil checken, moet ik dan een nieuwe pakking erop knallen? Of kan ik gewoon de oude ertussen laten? Carbu is nog een beetje aba cadabra voor me
Als je geluk hebt blijft de (papieren) pakking heel, zit geen vloeibare pakking tussen.
Maar geen garantie natuurlijk, zeker als ie al veertig jaar op z’n plek zit.
Ik zou een nieuwe regelen voordat je het deksel licht.
Club heeft ze ook los, vaak zitten ze in een set.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
ok, ga ik doen. Donderdag moet ie voor de APK. Morgen maar besteden aan alles checken. Ik ben erg blij met de tips.
Heb je gegevens wat betreft de afstelling?
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
In het nl handboek staat 4,75 + 0,1 mm en 11,5 + 0,1mm. Kloppen die waarden?
Nou weet ik alleen niet meer of de 4,75 met of zonder papieren pakking ertussen was…
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
met pakking ertussen staat in het handboek, thanks.
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maak maar even foto’s.
Heel erg uitkijken met de oortjes waar het asje inzit waar de drijver omheen scharniert….
Afstellen doe je door het koper te verbuigen. De hoogte moet dus groter worden. Dan wordt ie minder rijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 14-05-2016
- 2CV AZU
- Xantia 2.0 16v millesième break
Ik heb geen ervaring met de ds. Maar bij een 2cv die te rijk mengsel geeft kan het zijn dat de benzineafsluiter die door de vlotter wordt dichtgeduwd niet meer dicht kan. Heeft een ds ook zoiets of werkt dat anders?
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee dat werkt precies zo. Kan je checken als de deksel eraf is en op zn kop. Dan in het pijpje blazen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat is het benzineverbruik?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Koud viel het trouwens allemaal wel mee. De motor reageert wel op gas, maar niet supersnel. Misschien wel normaal, weet ik niet