Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Met een foutcode 52 zou de auto wel gewoon moeten lopen trouwens, hij gaat dan in noodloop.
Meestal is het probleem dan een vervuilde lambda sonde.
(Wat vaak veroorzaakt wordt door overmatige olielekkage, die meestal komt door versleten klepseals)
Heb het via het contact geprobeerd pascalvm.
Dan geeft hij code 12. Meer ook niet.
Dus de ecu zou goed moeten werken?
We hebben met die 2 relais bezig geweest vooraan aan de olietank en die achterste relais op de zwarte stekker krijgt te weinig stroom op de aansturing.
7.5v wat naar 8 springt als je start.
Soms klappert die relais, dus het magnetisch veld wordt net niet sterk genoeg op die moment.
We hebben deze manueel geschakeld én dan werkt alles behalve de injectors. Inspuiting blijft dus uit.
Zit druk op de fuelrail.
Pomp was vast gedraaid zo bleek. Eigenaar had na het vaststellen dat de pomp het niet meer deed de bx even van een racepomp voorzien die wél werkt
Dus debiet en druk zit zeker snor nu
Op startpilot start ze nu wel
Once you go French..
Nou denk ik er ineens aan… heb niet gemeten of het een slechte massa of plus is.
Morgen eens checken.
Moest iemand van jullie nog wat kunnen bedenken hoor ik het graag
Once you go French..
Slechte massa op de relais.
@pascalvm, weet jij waar de bruine draad van de achterste relais (achter lhm tank) op aansluit?
Volgend probleem :
Er komt stroom op al de injector stekkers maar enkel de 2 aan de bakzijde doen hun werk.
Injectors distributiekant gewisseld zonder resultaat.
enkel de 2 rechtse willen het doen
Once you go French..
Heeft er iemand een pinout van de motronic mp3.1 ecu?
Once you go French..
Hallo:
Bijgaande een schemaatje van een Motronic 3.1 ( wel van een latere motor).
Zoals je ziet worden de injectors nog “batch” geschakeld, dus niet sequentieel.
Dat wil zeggen als 2 het doen en 2 niet het in de bedrading zit. Zoals je ziet zijn er twee voedingsdraden die in de draadboom verbonden zijn.
To err is human, not to err is divine.
Hmmm een lijst had handiger geweest maar dit moet ook lukken
Mijn google pogingen om een pinout te vinden dusver zijn vruchtloos geweest.
Thanks Citroensmgz!
Het moet zoiezo in de bedrading zitten.
Hebben erg rare resultaten de laatste dagen… gisteren wel vonk maar vandaag is er geen ontsteking meer en doen die 2 injectors het ook niet meer.
Zonder dat iemand ergens aan is geweest.
Dan geeft ze plots oliepijl aan in het dashboard terwijl die sensor kapot is én absoluut niet kan meten ontkoppel je die en dat maakt geen verschil natuurlijk haha
Trek je vooraan de oliedruksensor stekker eraf; gedaan met oliepeil meting in het dashboard:lol:
De ecu geeft bij uitlezen via contact ook enkel een (12) start test aan, niet einde test (11).
Wat me zorgen baarde maar de ecu ziet er als nieuw uit binnenin. Niets verkleurd of verbrand.
Ga morgen de kabelboom die aansluit onder de batterij eruit halen en die eens goed nalopen want daar gaat het fout lijkt me.
Aan de inputzijde zeg maar
Als ik op het gaspedaal trapte tijdens het starten, nou ja de starter laten ronddraaien.. schoot de toerenteller tot op 4000 toeren.
Die teller telt ook de ene moment wel en dan weer niet… of wel niet wel niet
Gaat wat fout in die kabelboom lijkt me
Zodoende moet de ecu wel foutieve of geen info krijgen van bepaalde sensoren?
Wat dan de output (foutief) bepaald?
Klopt mijn denkwijze een beetje?
Once you go French..
Ik zou beginnen met de aarding van de ecu te controleren: ( en dan meteen alle aardingen? Als je aarding loshangt krijg je afhankelijk van de stroom door onderdelen en bepaalde spanningsval en dat geeft allerlei vreemde resultaten. Ik denk dat er iemand al eens aardig heeft zitten knutselen met die motronic die er niet bij thuishoort.
To err is human, not to err is divine.
Had enkele ecu pin nummers online gevonden waaronder van 2 aardingen en eentje is perfect, andere zit mega veel weerstand op.
Pin 5 en 27 geloof ik.
Weet jij waar de ecu aarding aansluit? de fysische locatie bedoel ik
Klopt.
Er is duidelijk aardig wat aan de elec geprutst
Once you go French..
zoek die kabelboom al maar eens goed na en zeker de massa aansluitingen, die zijn nogal gevoelig en geven dergelijke rare fenomenen.
check ook zeker de grote stekker in de buurt van de batterij, die is redelijk gevoelig voor contactproblemen.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
We hebben ondertussen elke kabel nagemeten en elke stekker.
Is allemaal keurig zonder abnormaal hoge weerstand.
Op de ecu werkt elke massa, ook zonder weerstand.
Andere ecu gestoken, zonder succes.
Wel blijkt 1vd watertempsensors belachelijk veel weerstand te geven aan 3miljoen ohm ofzo en eentje krijg je geen meting op (de grotere sensor er vlak naast)-achter het thermostaathuis.
We hebben nog eentje uit een andere cilinderkop die véél minder weerstand geeft tov die erin steekt en wel blijkt te werken bij langzaam opwarmen.
Iemand die de weerstandwaarden kent voor de sensor in kwestie?
Injectiebekabeling is gemeten met oscilloscoop.
Voltage is te laag aan 9a10V maar signaal sturen doet de ecu wel.
Kan er iemand me vertellen welke sensors daadwerkelijk nodig zijn om de motor draaiende te krijgen?
Dan gaan we dat proberen, zodat we eventueel foutieve sensoren kunnen opsporen.
Ik zou denken; de BDP sensor + LMM + gaskleppotentiometer + watertempsensor?
Correct me if i’m wrong
Once you go French..
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
BDP signaal is genoeg om de motor aan het lopen te krijgen. Dan zal ie niet goed lopen, maar hij moet het wel doen. Ervan uitgaande dat de ontsteking in ieder geval wél in orde is
De overige sensoren zijn er om het geheel aan emissie-eisen te laten voldoen.
Heren.. het is gelukt !
Ze draait
Heeft nog wel een misfire
Voor de rest draait ze vrij goed nu.
Bij gas geven zou ze stilvallen.
Heb de lambda toen ontkoppelt, toen ging ze wel mooi in toeren bij gas geven.
Weer aangekoppeld waardoor ze 1200 ipv 1000 toeren ging lopen maar wel ietsje zoeter.
Dan de LMM gewisseld met die ene waar ze zo beroerd op liep voorheen en daardoor ging ze ook weer ietsje zoeter lopen…
Heb nog wel 3 buisjes op het gasklephuis zitten waarvan niks op aan gesloten zit?
Weet iemand wat daar hoort op te zitten en waar dat aansluit?-onderaan het gasklephuis.
In Haynes werkboek staat doodleuk dat je bij het demonteren alles moet markeren, daar wij geen demontage gedaan hebben is het nogal moeilijk om te weten wat nou waar op moet
Once you go French..
Na het vervangen van de bougies en de lambdasonde is de misfire verdwenen.
Draait wel mooi nu buiten de hickups dan toch. Zal nog ergens een foutje in de ontsteking zitten allicht.
Motor bokt, zeker als je ze in toeren jaagt.
Indien iemand me over de gasklep aansluitingen iets zou kunnen vertellen, zou ik dat zeer zeker waarderen.
Suf gegoogled achter foto’s, helaas zonder al teveel succes.
Nu gaan we de ophanging en remmen onder handen nemen.
Nog even en ze kan de baan op!
Once you go French..