Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ok, dat zal ik eens meten.
Valt er nog iets te meten aan de blauwe stekker? Dan zal de zwarte wel aangesloten moeten zijn.
De lambda sensor kun je alleen meten als hij werkt, in principe zou je bij lambda=1 rond de 450 mVolt moeten meten en anders vrijwel 0 volt of ongeveer 1 volt: Moet je dus een “meetdraad” eraan hangen, want niet aangesloten meet je niks.
De verwarming werkt meestal met een interne PTC, dus hogere temperatuur, minder stroom. Als je 12 volt op de verwarming zet moet je binnen een tiental seconden voelen dat de sensor heet wordt.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bij contact aan meet ik nagenoeg niets op de zwarte stekker, slechts wat mV. Als ik de motor start dan 12V, dat zal dan wel in orde zijn. Sonde verwarmt alleen bij lopende motor.
Ik ga even niet voelen of de sonde warm wordt, op de brug zou dat van onderen wel gaan, maar bovenaf is mij net even te link.
Ook even gemeten tussen de blauwe stekker en de massa. In het begin, motor helemaal koud 100 tot 300 mV. Daarna even 500 mV en nog iets later 500 tot 700 mV. Toen de stekker even aangesloten, de motorloop veranderd dan.
Er komt natuurlijk best snel wat temperatuur in de motor, nog iets later de stekker weer los toen bleef ik steeds rond de 100 mV meten.
Kan je iemand daar iets mee?
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Weer even de oude sonde terug gezet. Deze heeft overigens 4 draden, dus 1 draad doet niets.
Deze doet eigenlijk nog minder. Eerst even naar 100 mV dan naar 300 mV.
Vervolgens zakt het terug naar 100 - 130 mV en blijft daar wat tussen rommelen.
Sonde stuk?
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk dat de verstopping van het koelsysteem verhelpen de juiste stap is geweest. Nu de kop ontlucht is lijkt het alsof de boel minder warm wordt. Het olie pijl stond ook nog aan de lage kant, dat zal ook niet meegeholpen hebben.
Inmiddels zit de nieuwe sonde er weer in, bij een koude start loopt het eerst even prima. Auto komt omhoog en loopt even goed. Dan begint het weer te schommelen. Je merkt dat ook met weggrijden het komt even net niet lekker van zijn plek.
Als de boel warm is loopt het goed, en komt zonder moeite van zijn plek.
Net wel even bij een goed warm blok de LMM afgesteld met de multimeter, die stond nu nog niet helemaal naar de juiste waarde.
Iemand nog ideeën?
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Om nog even terug te komen op het gebeuren bij een koude start.
Net even de LMM gewisseld, maar dat maakt niets uit.
Direct even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een filmpje te maken van de koude start.
Hier loopt de motor al even, het begint eigenlijk pas nadat de auto op hoogte is.
Als het eenmaal 1 of 2 min loopt is het probleem weg en rijdt het prima.
Zou het nog nut hebben om de computer achter het dashboard kastje te wisselen?
Trekt ‘ie niet ergens valse lucht? Het geschommel in toerental doet me daar sterk aan denken.
Heb ooit dezelfde symptomen met een BMW gehad en dat bleek toen een scheur in de slang naar de LMM te zijn.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Valse lucht zorgt idd voor rare problemen. Maar dat is de laatste tijd allemaal nagelopen toen de motor eruit was.
Dat zou ik dit geval ook niet verklaren waarom het probleem er niet is wanneer ik de lambda zonder los haal, dan loopt die direct mooi als het blok nog koud is. Sluit je hem aan dan begint weer minder te lopen.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De lambdasonde moet opwarmen. Dat duurt heel ff en dan werkt ie zoals moet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit houd toch wel 1 a 2 min aan, en het is nu erg warm. Ik vermoed als het koud is stukje langer.
Ik heb toch ook tijden gehad dat het gewoon starten en lopen is.
Is het verwarmingselement door te meten? Wat voor weerstand mag je dan verwachten?
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het verwarmingselement heb ik doorgemeten, dat kwam neer op 3.6 Ohm. De andere lambdasonde had een weerstand van 3.8 Ohm. Gezien dat beide vergelijkbaar is zou dat wel eens goed kunnen zijn.
Naar mijn idee wordt de inspuiting beïnvloed door:
- LMM
- Koelvloeistoftempmeter
- Lambda
Vervolgens bijgestuurd door de computer.
Meer is er niet echt?
LMM en Lambda zijn gewisseld, KVS meter geeft de jusite waarde bij doormeten.
Dus geheel eigenwijs toch maar eens de computer achter het dashboardkastje gewisseld.
Daarmee heb ik 3x koud gestart (nou ja koud, omgevingstemp is 27-29 graden op het moment). Echter een stuk beter dan de andere computer. Na even lopen komen de schommelingen nog wel voor, maar veel minder heftig. Hierdoor loopt het toch al wat mooier en slaat niet meer bijna af.
Echter vind ik zelfs als de motor al even loopt het toerental bij koude motor toch nog wat laag. Ik weet dat de luchtschuif werkt. Of het zo goed werkt als nieuw weet ik niet, maar hij gaat stukje open en geheel dicht. Geen idee of ze verder open gaan als ze nieuw zijn en dat na verloop van tijd minder goed werkt.
Nu kwam ik nog een andere luchtschuif tegen die zat in een doos met DS injectie spulletjes die ik eens heb gekocht. Echter het nr was anders als van mijn CX dus een beetje uit het oog verloren.
Het viel mij op dat de vorm van de schuif heel anders was. Na enig Google werk kwam ik al snel te weten dat deze van een Ford Granada komt, maar ook van een CX 2400. Hij zal wel van de laatste komen denk ik dan maar.
Eerst maar eens samen met die van een CX 2500 een kwartiertje in de vriezer gezet. Dan staan ze redelijk ver open.
Op de foto’s is het verschil duidelijk te zien.
CX 2400
CX 2500 Turbo
Goed te zien dat het gat bij de 2400 groter is, maar ook door de vorm langer lucht zal doorlaten.
Het blok was nog niet helemaal koud, maar toch nog even een start gedaan wat iets beter leek te gaan. Nog steeds minder schommelingen door de andere computer, maar ook het toerental leek iets hoger te liggen.
Maar eens kijken of dit gaat bevallen…
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sta ik even op gemak met draaiende motor de laadspanning te meten, stap ik terug in de auto 2 rode lampjes…
Op het display wordt een KVS temp van 120 graden aangegeven
Enkele seconden later:
Dat krijg je als de fans niet meer draaien.
Laten afkoelen, even niets meer aan gedaan. Plas KVS vloeistof van het voorwiel tot het achtewiel…
Maar waarom opeens?
Fans gingen ook niet meer aan als de airo ingeschakeld werd. Gezien dat via verschillende relais loopt is een deffect relais niet waarschijnlijk, en ook niet de sensor in de radiateur.
Gek genoeg hoorde ik de airco pomp nog wel inschakelen, terwijl deze op dezelfde draadboom zit.
Ander raar verschijnsel was dat het lampje motorkap open bleef branden bij afschakeld contact.
Genoeg rare dingen om een massa probleem te vermoeden, maar aan dat punt ben ik al een tijdje niet geweest en ik weet dat het goed in het vet zit.
Toch maar even goed gekeken, tja dan wordt het opeens duidelijk!
Het oogje afgebroken door metaalmoeheid.
Met een nieuw oogje draaien de fans inmiddels weer op volle (en halve) toeren!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Volgens mij staat jouw cx in deze advertentie .. ?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/carrosserie-en-plaatwerk/m1311420695-citroen-cx-serie-1-en-2-onderdelen.html
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, goed gezien!
Niet de eerste keer dat mijn foto’s gebruikt worden op Marktplaats. In dit geval snap ik het nut niet van deze foto…
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon melden bij MP.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste