Sinds kort krijg ik regelmatig ‘storing uitlaatgas’ met foutcode P0410.
Dit zou een probleem met de secundaire luchtpomp moeten zijn.
Waar bevindt die zich ergens? (in de C5 vraagbaak zie ik hem niet, of hij moet daar anders heten)
Is die zelf te vervangen of is dat een heel lastige klus?
Is er nog wat aan die pomp te herstellen door reinigen e.d.?
(Gebruik auto maar weinig, nieuwe pomp is vrij duur, zeker als je ‘m in de garage laat vervangen)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Via e-bay:
De pomp bevindt zich tegen de linker voorsnep,recht onder de accu. Ze zit met 3 boutjes vast en is heel eenvoudig uit te wisselen voor een nieuwe. Je kunt de pomp eerst demonteren en open maken, vaak is de pomp vastgelopen door het opzuigen van een
schuimen filter wat zich in de aanzuigbuis hoort te bevinden. Je kunt de pomp schoonmaken en kijken of hij nog wil draaien.
Als het motortje, door teveel weerstand, is doorgebrand zul je een nieuwe moeten plaatsen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Bedankt,
Wat bedoel je precies met ‘voorsnep’? (de voorkant van de auto?)
Hoe kan ik bij de pomp komen? Het plateau waar de accu op staat kan er zo te zien niet uit…
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Met voorsnep bedoel ik de “balk” die naar voren steekt, in dit geval aan de bestuurderszijde. Hieraan wordt het subframe van de auto bevestigd en bijvoorbeeld de ophanging van de versnellingsbak. Als je bij de accu naar beneden kijkt, kijk je bovenop de secundaire luchtpomp. De accu hoeft er niet uit, je kunt er zo bij.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Heb ‘m gevonden en uitgebouwd/nagekeken maar draait nog goed.
Kan die P0410 nog een andere oorzaak hebben?
(heb al een reset geprobeerd, maar storing kwam na 2 weken weer terug)
Volgens mij is de P0140 een fout signaal van de 2e lambda sonde ( die na de katalysator). Dat krijg je ook als het signaal van de 2e sensor te lang duurt om O.K. te zijn. Kan komen door een versleten lambda sonde, een probleem met de katalysator of een probleem in de bedrading.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het kan zijn dat je lambdasondes te “traag” zijn geworden met hun reactie op de hoeveelheid zuurstof of dat er een langzaam dichtgeslibde katalysator roet in het eten gooit. Uitlezen van de mengselregeling via live data is de enige manier om dit gedrag in kaart te brengen en er iets zinnigs over te zeggen. Hij moet dus aan de Lexia/Diagbox of een goed universeel uitleesapparaat.
Je zegt dat de pomp nog goed draait, heb je hem van spanning voorzien om dit te testen? Hoor je de pomp ook draaien tijdens de opwarmfase van de lambda’s bij de koude start? Oftewel: zorg ervoor dat je zeker weet dat de pomp ook wordt aangestuurd. Zo niet, dan bedrading en contacten controleren.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991