1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Blower van verwarming/airco draait enkel op hoogste stand
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 06 juni 2018 01:14 PM


Hallo, sinds enkele dagen draait de blower van de verwarming/airco enkel nog in de hoogste stand, op andere standen draait hij niet meer.
Is er iemand die weet wat er aan de hand is ?  weet iemand hoe die snelheid van de blower geregeld word ?  vroeger gebeurde dit met weerstanden in serie met het motortje te zetten maar ik betwijfel of dit nog zo gedaan wordt bij de Berlingo uit 2008.

Groeten

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juni 2018 04:25 PM
  [ # 1 ]

Meestal wordt de blower gestuurd door een power transistor die zn stuurstroom van de knop op het dash krijgt. Die transistoren fikken uit en dan heb je dit.
Zoek naar een alu koelplaat met een transistor erop. Meestal in de paravan bij de blower of in de duct waar de blower lucht doorheen gaat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 06 juni 2018 07:49 PM
  [ # 2 ]

En gebruik gerust de zoekfunctie van het forum, er is al veel over geschreven.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 07 juni 2018 12:56 PM
  [ # 3 ]

Bedankt !  ik zal eens op zoek gaan naar die transistoren.

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 10 juni 2018 05:02 PM
  [ # 4 ]

Hallo .... is er iemand die me kan vertellen waar dat motortje precies zit ?
Heb al van alles gedemonteerd onder het dashbord maar zie niets van het motortje.

Groeten

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 juni 2018 09:45 PM
  [ # 5 ]

Je moet de motor niet hebben maar de transistor, vermoedelijk in de buis die rechts naar de voeten blaast.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 12 juni 2018 12:13 PM
  [ # 6 ]

Gevonden !
Het zat uiteraard niet in de buis die naar de voeten blaast (want dan zou je hem verwarmen in plaats van koelen als de verwarming aan staat).
Het blijkt ook geen transistorgestuurde regeling te zijn maar nog een echte ouderwetse weerstand.
Hier valt uiteraard weinig aan te herstellen dus zal het een nieuwe moeten worden.

Afbeelding Bijlagen
P1120650k.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 juni 2018 12:24 PM
  [ # 7 ]

Dan heb je nog een oude Berlingo, waar zat die dan? bij het interieurfilter?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 12 juni 2018 04:05 PM
  [ # 8 ]

Hallo, het is geen oude Berlingo, zie foto.
De weerstand staat vlak bij de ventilatormotor, in het kanaal waar de buitenlucht word aangezogen, zie foto.
Een bijkomstig euvel dat de wagen vertoonde was dat de compressor van de airco stopte zodra de ventilator in de hoogste stand (4) gezet werd. In de standen 1-2-3 draaide de compressor wel maar draaide de ventilatormotor niet.

 

Afbeelding Bijlagen
P1120659k.jpgP1120653k.jpgP1120657k.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9369
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 juni 2018 06:23 PM
  [ # 9 ]
Hugo Sneyers schreef:

Hier valt uiteraard weinig aan te herstellen dus zal het een nieuwe moeten worden.

Zijn vaak wel te repareren, de thermische zekering is dan stuk, het groene cilindertje rechts.

Kan je testen door deze even te bypassen met een losse draad.

E.e.a. al eens gedaan, weliswaar bij een Clio, maar het principe is niet anders.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 12 juni 2018 07:52 PM
  [ # 10 ]

Hallo ... de thermische zekering had ik al gecontroleerd, deze is niet stuk, het is echt een onderbreking in de weerstand zelf, meer dan waarschijnlijk waar ik het rode cirkeltje aangebracht heb.
Bij een handelaar in afbraakonderdelen hadden ze het ding niet dus heb ik maar een nieuwe besteld (73 Euro).

Afbeelding Bijlagen
P1120650kk.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 12 juni 2018 09:45 PM
  [ # 11 ]

Ooit eens gelezen dat de thermische zekering stuk ging door het zwaarder lopen van de ventilator… Of dit waar is, kan…

In afbraak zou ik het niet snel kopen… heb dit defect al in meerdere wagens gehad.

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 13 juni 2018 09:17 AM
  [ # 12 ]
KiteFlupke schreef:

Ooit eens gelezen dat de thermische zekering stuk ging door het zwaarder lopen van de ventilator… Of dit waar is, kan…

Die bewering kan zeker kloppen want als de ventilator zwaarder loopt dan trekt hij meer stroom en zal er meer vermogen in de weerstand gedissipeerd worden waardoor deze heter gaat worden.

 

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 13 juni 2018 08:36 PM
  [ # 13 ]

Anders wat PWM modules op ALiexpress kopen Smile Mag die ventilator wat meer stroom nemen.

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 14 juni 2018 01:33 PM
  [ # 14 ]
KiteFlupke schreef:

Anders wat PWM modules op ALiexpress kopen Smile Mag die ventilator wat meer stroom nemen.

Dat zou inderdaad een goedkope oplossing zijn ..... ik heb er te laat aan gedacht (de nieuwe was al besteld) maar ik had evengoed de onderbreking in de weerstand kunnen overbruggen met een draadje, dan had ik uiteraard wel maar 3 ventilator-standen in plaats van 4 maar dat zou geen ramp geweest zijn denk ik.

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
Zomerzon
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-06-2016

Gepost: 04 oktober 2021 09:12 AM
  [ # 15 ]

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn berlingo (2010). Hoe kan ik de weerstand bereiken? Hoe demonteer ik de klep van het kastje e.d.? Kan ik een nieuwe weerstand bestellen? Vast dank! U merkt vast dat ik niet echt een klusser ben.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook