Toch weer over temperatuur
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 14 juni 2018 03:23 PM

Hallo allemaal,

Ik weet dat dit al keer eerder is besproken maar ik wil er toch nog iets over kwijt.
We weten allemaal dat de temperatuur van de berlingo’s (benzine) nogal schommelt, ik weet dat het geen kwaad kan zolang je uit het rode gedeelte blijft maar ik vind het toch wel irritant.

Bij mij gaat het nu als volgt.

Airco uit:

Temperatuur loopt bij koude motor netjes op tot 90 graden, loopt dan even terug naar 80 om vervolgens weer naar 90 te gaan en daar blijft hij dan staan totdat je onder de 40 km/h of stopt met rijden (dus gebrek aan rijwind).
Wanneer je dus stilstaat of in de file rijd loopt hij op tot 100 en dan slaat de fan aan en loopt dan weer terug tot iets wat ongeveer 92 zal zijn, als je langer stilstaat gaat hij nog maar terug naar 95 en blijft dan heel de tijd beetje schommelen naar de 100 dus denk dan dat de hitte niet meer genoeg word afgevoerd of dat de thermostaat z’n werk niet goed doet?

Airco aan:

Hier gebeurd eigenlijk precies het tegenovergestelde als met de airco uit, de auto loopt met koude motor netjes naar de 90 graden en weer terug naar 80 om vervolgens weer bij de 90 te komen. Als je vervolgens dan de snelweg opgaat en boven de 105 a 110 gaat rijden loopt de temperatuur op tot ongeveer 95 en daar blijft hij dan ook staan, dus als de motor beetje moet werken loopt de temperatuur op.
Wanneer je weer langzaam rijd of stilstaat loopt de temperatuur in ongeveer 10 minuten weer terug naar 90, tenzij je lang stilstaat of in de file rijd loopt hij op tot iets boven de 90 en blijft daar een beetje rondzweven.

Ik weet helaas niet precies welke thermostaat erin zit (hij is wel vorig jaar vervangen maar deze schommelingen waren er toen al), ik heb ook vorig jaar de 2 relais vervangen van de fan die onder de bumper zitten. Ben ook met de caravan erachter weg geweest vorige zomer en toen bleef de temperatuur continue op 110 staan (dan zit je toch in de buurt van het rood en dat voelt niet fijn).
Ik rij wel continue met een bodemplaat eronder de laatste tijd maar het probleem was er daarvoor ook al en had hem met de caravan eronder vandaan gehaald maar dit loste niks op, misschien dat dat alleen een rol speelt met sneller rijden met de airco aan omdat die dan geen wind krijgt.

Mijn vraag is eigenlijk wie weet hier toevallig een oplossing voor? andere thermostaat? andere fan? Je zou toch denken dat de koeling genoeg capaciteit zou moeten hebben. Ik rij een Berlingo 1.6i uit 2003

Alvast bedankt voor het meedenken!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 juni 2018 05:06 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat met airco aan de fan(s) op hoge snelheid draaien. Zeker beneden een zekere snelheid. Dat zou de lagere temp verklaren.
Je kan natuurlijk een manual switch maken waar je zelf de hoge snelheid mee kan aanzetten.
Of een thermostaat nemen die eerder opent.
Of een heftigere (spalt) fan erop. Of 2 fans: heeft de diesel die niet?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 14 juni 2018 05:10 PM
  [ # 2 ]

Ik zie niets vreemds.

Gr. Wim.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 juni 2018 10:56 PM
  [ # 3 ]

100 graden is toch ook nog voor het rood?
Heel bekend allemaal, vooral dat file rijden in de zomer, ik had er een extra fan ingebouwd met een aparte knop, relais signaal bij op het andere circuit zodat ik per toeval de fan niet kon laten aanstaan en dan een lege accu te hebben extra zekering en rechtstreeks zijn hoofdstroom vanaf de accu.
Laagst mogelijke thermostaat erin (in de winter hoogste)
Eigenlijk allemaal amateuristisch als ik er nu op terugkijk maar ik ging nooit meer over de 90*.
Was het nodig? Mogelijk niet maar met 4 in de Berlingo, goed geladen en een aanhanger erachter was ik toch blij toen ik eens 2 uur file voor Parijs had.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 15 juni 2018 09:00 AM
  [ # 4 ]

Ik zie het probleem niet.
Gewoon zonder modificatie rijden die Berlingo’s zonder problemen in het warme Marokko Smile

Sommige merken programmeren de wijzer van de temp op 90°C als de temp bijvoorbeeld tussen 80 en 105°C is.

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 15 juni 2018 09:47 AM
  [ # 5 ]

Ik weet dat het allemaal geen kwaad kan maar ik vind het gewoon irritant om continue naar een zwevende naald te kijken (zal wel een tik van mij zijn), andere auto’s waar ik in rijd blijven allemaal keurig op 1 stand.
Ik denk dat ik gewoon ga kijken naar een thermostaat die eerder open gaat (denk 84 graden ofzo), weet iemand toevallig welke er in de berlingo past?

Profiel  
 
KiteFlupke
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 209
Geregistreerd: 05-04-2009

Gepost: 15 juni 2018 10:37 AM
  [ # 6 ]

en bij 84°C zal hem in de file nog de 100 aantikken, die fans blijven op dezelfde temp in werking treden (Airco af)

Gewoon mee leren leven. Zit geen sjoemelsoftware op met betrekking tot de temperatuur meter Smile

Ik negeer alles op dat dashboard. snelheidsmeter is GPS want Berlingo is liegebeest.

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 15 juni 2018 11:08 AM
  [ # 7 ]

Snelheidsmeter wijkt maar 2 km af dus dit valt mee Razz

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 15 juni 2018 04:23 PM
  [ # 8 ]

Bij m’n japanner zit de temperatuurmeter altijd rotsvast op 85.
Totdat de koppakking eruit ging.
Bij m’n Berlingo is de snelheidsmeter spot on t.o.v. de Garmin?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 15 juni 2018 04:40 PM
  [ # 9 ]

Ja dit lijkt toch meer oplucht in het systeem, of dat de capisiteit van de radiator niet meer toereikend is, door verstopping, 
Als een thermostaat open blijft staan, zal de temp op de snelweg afnemen, immers blijft ie nu koelen, 
Maar zou ie dicht blijven, dan zal de temp altijd toe nemen, bij elke belasting,  bij geheel gesloten gaat de motor koken,

De test van de thermostaat, motor koud starten, de slang van blok naar radiator, de thermostaat slang,  deze slang blijft koud tot dat de motor op temperatuur is,  gebeurt dit eerder dan blijft de thermostaat open staan, 


Rijd de auto goed warm, zet hem neer en laat hem 10 draaien, en zet de motor af, voel nu of de radiator overal warm a heet wordt, PAS OP de fan kan altijd nog aanslaan ook al is contact uit,

De kachel wekt wel gewoon goed,  dus hij wordt gewoon goed heet?

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 15 juni 2018 08:58 PM
  [ # 10 ]

ja de kachel word echt heel warm en de radiateur heb ik vorig jaar nieuwe van genomen (oude begon te lekken). het testen op lucht kan ik altijd nog even doen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook