Hoi allemaal,
Heb me zojuist voorgesteld elders op dit forum, en wilde bij deze een project topic startten over de vorderingen van mijn C15 Romahome 1.8 diesel uit 1988.
Deze is dit weekend gekocht. In redelijke staat van onderhoud met 230k km op de teller.
De apk is verlopen en er is wat werk aan.
Om te beginnen is er laswerk. Er is redelijk wat laswerk verricht in het verleden. Maar het kan mooier. Ik overweeg alleen het nodige te doen, of dat ik bijvoorbeeld de hele dorpel rand ga vervangen. Als afwerking spuit ik overal waar het nodig is Dinitrol.
Een ander afkeurpunt zijn de hulpveren van de achteras. Dit moet ik nog uitzoeken. Waar te koop, en of meteen de hoofd- schokbrekers beter ook vervangen worden.
Maar ik wil meer doen. Zowel optisch als technisch. Bijvoorbeeld een imperiaal voor surfspullen, andere velgen, extra verstraler lampen etc etc. Ook het camper gedeelte (wat nog heel gaaf is) ga ik compleet opknappen en wat moderner maken w.b.t. elektra.
De auto staat nu mooi binnen op de brug en er is wat tijd voor. Omdat ik moet lassen aan de bodem voorin wil ik het isolatie materiaal en de vloerbedikking in zijn geheel vervangen zodat dit allemaal weer netjes is.
Een ander ding wat ik aan het uitzoeken ben gaat over de versnellingsbak.
De huidige is een 4-bak. Ik heb er nog niet veel mee gereden, maar ik ben bang dat het wagentje wat te kort gaat schieten in de bergen. Vooral steil omhoog op onverharde paden waar ik de neiging heb in te duiken.
Omdat er behoorlijk wat gewicht op de achteras staat en de auto voorwiel aangedreven is wil ik toch aanpassingen doen zodat het mogelijk is een trip naar bv. Marokko te maken. Dit kan middels banden, ophogen, vering en dat soort dingen.
Ook hoor ik een klein piepje bij het indrukken van het gas in de versnelling. Dit wijst mogelijk op de koppeling/drukgroep? Voor vervanging mzou de bak er uit moeten.
Daarom ben ik aan het verkennen of het wat is om er een 5-bak in te maken.
Helemaal gaaf zou zijn om er een 4x4 Dangel set onder te maken, dan zou het wel een heel gaaf campertje worden.
Mochten iemand daat tips en andere informatie over hebben, graag!
Tot zover! Foto’s volgen. Tips en advies over de schakelbak, vering, 4x4 ombouw en vloerbedekking zijn meer dan welkom.
Groeten, Marius
Totaal aantal Berichten: 6318
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Een Romahome, wat tof! Ik denk dat ombouw naar een 1.9 XUD Turbodiesel de beste optie is. Dangel materiaal is over het algemeen niet zo betrouwbaar dus dat zou ik maar vergeten. Ik kijk uit naar de foto’s!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat goed! Ik zit een weekje in Schotland en heb al drie Romahomes gespot: twee op basis van de C15 met zo’n karakteristieke doos bovenop, en eentje op basis van de Berlingo 2.
Erg benieuwd naar de foto’s
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Top, weer een aanknopingspunt, een 1.9 turbo motor dus.
Uit welke modellen zou deze afkomstig kunnen zijn?
Las wel ergens dat ze minder betrouwbaar zouden zijn dan de 1.8?
En wat betreft het verbruik?
Foto’s heb ik nog niet paraat, maar ga ze zeker posten hier.
Als het lukt wil ik ergens in de komende tijd ook naar Engeland/ Schotland. Ze zijn er tenslotte gemaakt. Deze is alvast ook helemaal voorzien van muggen horretjes.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
mjanssen schreef:Uit welke modellen zou deze afkomstig kunnen zijn?
Xantia of ZX.
Zie https://fr.wikipedia.org/wiki/Moteur_XU#XUD9
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ook in de Xsara volgens mij. Onze vorige was een 1.9 TD…
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nog meer keus dus.
Er is ook nog een 1.8 TD, die lag in de BX, de XUD 7 turbo.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Opzich maak ik mij over het vermogen zelf van de 1.8 diesel niet zo’n zorgen. Deze loopt prima.
De originele motor die er in zit heeft altijd zijn onderhoud wel gehad en heeft altijd relatief lange afstanden gereden.
Ook is de distributie recent vervangen.
Olie verbuik kan ik nog niet inschatten helaas.
Alleen vraag ik mij af of de 4 bak toereikend is in de bergen.
En omdat ik een heel klein piepje hoor bij het gas geven verdenk ik de koppeling en zou de bak er toch even uitmoeten.
Dan meteen een 5-bak erin is de volgende gedachte. En dan meteen maar een ‘beter’ blok nu alles toch los en er uit is.
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Turboblok van een BX erin dat ze dat nooit gedaan hebben bij Citroën in de Visa D en C15 D .
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Heeft iemand misschien een suggestie waar ik goede hulpveren kan vinden? En een korte beschrijving van de werkzaamheden voor vervanging? Deze zijn afgekeurd voor de apk.
Ik wilde eventueel in een moeite de hoofd-schokbrekers vervangen omdat ze optisch niet heel mooi meer zijn. Maar na het lezen van diverse berichten op engelse fora kom ik daar van terug gezien de inspanning die er voor nodig is.
(O.a. moet ik er eerst een tool voor maken om de veren onder compressie te brengen)
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Leuk, een C15 Romahome!!
Ik geef je een goede kans om delen te vinden in de UK, daar zijn er heeeeeel veel verkocht en rijden er ook nog veel rond! Bijvoorbeeld op ebay of via breakerlink.com
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Heeft je Romahome een links stuur?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Klopt! Links gestuurd. Het is een origineel nl. auto.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Even gekeken op de Engelse site; wat een leuke auto!
Waar blijven de plaatjes?
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Plaatjes blijf ik nog even schuldig.
De voorkant is helemaal gedemonteerd
Ben nu bezig met lassen aan de linker voorkant. De houder van de koplamp, incl de koplamp zelf zijn aangetast door roest dus heb daar nieuwe stukken in gelast.
Qua laswerk rest nog aan beide zijden vooraan de deuren. Een paar kleine plekken in de dorpels (oud slecht laswerk). En in de hoeken onder de deuren. Ook de bodem voorin heeft beginnend wat kleine plekjes, die ga ik van binnenuit oplassen. En dan in de epoxy coating, nieuw vilt en anti dreun laag en nieuwe vloerbedekking.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als je moeite hebt met het uploaden van afbeeldingen mag je me een pb sturen en dan kijk ik wat ik voor je kan doen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!