Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 27-10-2010
- C6 (2005-2012) exclusive 3.0 benzine
Hallo,
Heb in februari (ca 2000 km geleden) alle bobines laten vervangen van mijn c6 exclusive benzine uit 2006. Kreeg toen van Gert de Jong de tip mee betere benzine te tanken. De reacties hierop op dit forum en ook op het Engelse forum waren in de grote meerderheid eensluidend: kan geen oorzaak zijn van een defecte bobine. Voor de zekerheid tank ik nu toch maar wel altijd premium benzine 98.
Heb nu dus na slechts 2000 km rijden tot mijn verbazing wederom een defecte bobine. Wordt gelukkig onder garantie vervangen. Vraag me sterk af waar dit dan wel door wordt veroorzaakt. Kan dus denk ik niet aan de benzine liggen.
Ben benieuwd naar jullie eventuele reacties. Alvast dank.
groet Luyke
citroen cx pallas ie (bj 1982) 1988
citroen xm ambiance (bj 1989)2001
citroen xm exclusive (bj 1999) 2007
citroen c6 exclusive benzine (bj 2006) 2017-heden
De oorzaak van de defecte bobin: Te lage MTBF, mean time between failure.
De bobines in een ES9J worden erg heet, vanwege de plaats in de motor. Sommige typen kunnen daar slechter tegen als andere. Zo weten we dat de Delco’s langer meegaan dan de Sagem’s. Origineel werd Sagem gemonteerd.
Er staan talrijke artikelen voer de ES9J bobines op dit forum en op het C5 forum.
To err is human, not to err is divine.
zie: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=5&t=12570
Bij sommigen gaan de bobines maar heel kort mee. Bij anderen weer langer.
Ik heb de witte Delphi’s (die beter tegen de warmte kunnen) na 164 dkm vervangen door Beru’s. Die zijn nu na 70 dkm stuk gegaan. De bobines worden heter als de electrode-afstand op de bougies groter wordt door slijtage. Ik wissel de bougies op LPG iedere 30dkm. Misschien moet dat nog iets vaker.