Ik ben nieuw op dit forum. Als lid dan, want ik ken het nog goed als lezer uit de tijd dat ik in een klassiek Citroen (eerst 2cv, later Dyane) rondreed. Helaas nu even door omstandigheden even geen klassieker, maar nog steeds groot liefhebber van klassieke auto’s. En als klassieker liefhebber vroeg ik me vaak af hoeveel auto’s van een bepaald type nog rond zouden rijden. Er zijn wel her en der lijstjes, maar vaak niet heel overzichtelijk of recent. Toen ik erachter kwam dat de kenteken database van de RDW vrij te downloaden en gebruiken is ben ik wat gaan spelen hiermee en het resultaat is een website die ik nu stukje voor stukje aan het uitbouwen ben.
Op www.waarzijnalle.nl/klassiekeautos kun je per type zien hoeveel auto’s er van dat type nog een nederlands kenteken hebben. Per type worden ook aantallen gegeven over het aantal per handelsbenaming, kleur, aantal cilinders, etc.
Ik heb nu de eerste paar auto’s toegevoegd waaronder de 2CV, CX en DS. Mijn vraag aan jullie is wat jullie van deze site vinden. Hebben jullie het idee dat deze aantallen kloppen? Missen er handelsbenamingen? Wat zouden jullie interessante cijfers vinden? En welke auto’s moet ik hierna toevoegen? Dank voor jullie feedback!
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Interessant !
Voorstel om ook de : Morris Minor en de “ponton” modellen van Mercedes te verzamelen !
Geweldig initiatief! Heel veel liefhebbers zullen nieuwsgierig zijn naar ‘hun’ merk, type en model.
Ja zou dat van Saab ook wel willen weten.
On topic, er is dus een 2CV met 20 cylinders ingeschreven? en eentje met 3 cylinders…. Wat voor motors zijn dat?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dank voor de eerste reacties. Zitten inderdaad hele bijzondere aantallen cilinders tussen. Ik ga uit van verkeerde registraties, per ongeluk een nulletje erachter en je hebt 20 cilinders in je eend liggen. De drie is cilinder is ook vaag, de vier cilinders zullen wel ombouwprojecten zijn met GSA motoren en zo. Ik kan me een stukje over een 8 cilinder eend herinneren, maar die staat blijkbaar niet meer op kenteken (of nooit goed geregistreerd). Saab staat al op de shortlist. De Mercedessen zijn lastig qua handelsbenamingen, moet ik nog even goed induiken, ben ik minder bekend mee als met Citroens, maar wil ik ook toevoegen.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
De MB-ponton’s, ook wel ‘bolhoed’ genoemd, zijn gemaakt tussen ca. 1955 t/m 1959.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Leuk om te zien.
Ben benieuwd naar de Ami, GS/GSA en de Xantia
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Heel leuk idee en mooi uitgewerkt! Bijzonder om sommige trends en trendbreuken te zien. Je gaat je vanzelf afvragen wat de reden is… Zo zijn er van de 2CV verhoudingsgewijs extreem veel van 1981 tot 1987, en bij de Kever zit ineens een enorme dip in 1980 en 1981.
Ik houd me (natuurlijk) graag aanbevolen voor de BX. Dat totale aantal is al enkele jaren verdwenen uit het overzicht dat Bovag jaarlijks publiceert (FYI: Mobiliteit in Cijfers, klik op een jaar, dan tab ‘Bezit’, dan ‘Personenautopark naar merk en type’). En een nadere uitsplitsing heeft de BX Club wel eens gedaan, maar dat is ook alweer enkele jaren geleden. Het zou leuk zijn om die ontwikkelingen te zien.
wisizu schreef:De MB-ponton’s, ook wel ‘bolhoed’ genoemd, zijn gemaakt tussen ca. 1955 t/m 1959.
Dat alleen lijkt me verre van genoeg informatie. Zeker aangezien de RDW niet altijd de meest logische manieren heeft om modellen te registreren. Kijk bijvoorbeeld eens bij de handelsbenamingen van de Kever. Wat een brei aan cijferreeksen, waar ik nog geen logica in heb kunnen ontdekken (hoewel hij er vast is).
Goed dat je daar uit bent gekomen @Loek, en mocht jij de logica wel kennen (of kunnen vinden), dan houd ik me aanbevolen. Ik ben regelmatig op zoek naar het type van een gespotte Kever, en die cijferreeksen snap ik niet.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
De MB pontons zijn de 180 / 180D / 190 / 190D / 219 /220 / 220S en 220SE, met van de laatste ook de cabriolet en coupé. Waterman zou je zo de W-nummers kunnen geven !
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Citrobenz schreef:Leuk om te zien.
Ben benieuwd naar de Ami, GS/GSA en de Xantia
3.553 Xantia’s zijn er nog geregistreerd.
Er zijn nog ongeveer rijdende 100 Xantia 1a modellen (met ONK, de rest is vanwege een opzetfoutje in de datum-registratie bijna niet uit te kammen op ouwetjes - je kunt niet op jaartal sorteren), als je het verhuizen van de chevrons als scheiding hanteert (antizink kwam ietsje eerder). De twee oudste nog rijdende kentekens in NL op Xantia’s zijn de GH-BF-27 en GH-BF-40, beide van 24 maart 1993.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
wisizu schreef:De MB pontons zijn de 180 / 180D / 190 / 190D / 219 /220 / 220S en 220SE, met van de laatste ook de cabriolet en coupé. Waterman zou je zo de W-nummers kunnen geven !
Even in de data gedoken. Is nog best lastig met die Mercedessen met al die nummer codes die dan in latere jaren ineens weer terugkomen, dus pin me niet vast op dit aantal, maar van de 180 Pontons kom er nog zo’n 150 tegen en van de 190 Pontons zo’n 50 stuks. Helaas staat het W-nummer weer (meestal) niet als handelsbenaming in het RDW register.
MWH.C schreef:Heel leuk idee en mooi uitgewerkt! Bijzonder om sommige trends en trendbreuken te zien. Je gaat je vanzelf afvragen wat de reden is… Zo zijn er van de 2CV verhoudingsgewijs extreem veel van 1981 tot 1987, en bij de Kever zit ineens een enorme dip in 1980 en 1981.
Ik houd me (natuurlijk) graag aanbevolen voor de BX. Dat totale aantal is al enkele jaren verdwenen uit het overzicht dat Bovag jaarlijks publiceert
Dank. Ik kwam snel tellend op 1974 BX’en uit. Geen idee of ik een populaire handelsbenaming mis van de Kever tussen 80 en 81 of dat die jaartallen wellicht extra roestgevoelig zijn. De Duitse productie was toen al gestopt, dus wellicht zelfde reden als waarom je bij de 2CV de aantallen na 1986 zit kelderen toen ze alleen nog maar in Portugal werden geproduceerd.
MWH.C schreef:
Dat alleen lijkt me verre van genoeg informatie. Zeker aangezien de RDW niet altijd de meest logische manieren heeft om modellen te registreren. Kijk bijvoorbeeld eens bij de handelsbenamingen van de Kever. Wat een brei aan cijferreeksen, waar ik nog geen logica in heb kunnen ontdekken (hoewel hij er vast is).
Goed dat je daar uit bent gekomen @Loek, en mocht jij de logica wel kennen (of kunnen vinden), dan houd ik me aanbevolen. Ik ben regelmatig op zoek naar het type van een gespotte Kever, en die cijferreeksen snap ik niet.
Die type/handelsbenamingen zijn inderdaad erg lastig soms en de RDW maakt er soms ook een potje van wat zoeken niet makkelijker maakt. Liever dan Franse auto’s met mooie unieke namen per type. Van de Kever had ik ergens een mooi lijstje gevonden op internet wat me een heel eind op weg heeft geholpen, maar kan even die url niet terugvinden.
Penny Lane schreef:
3.553 Xantia’s zijn er nog geregistreerd.
Er zijn nog ongeveer rijdende 100 Xantia 1a modellen (met ONK, de rest is vanwege een opzetfoutje in de datum-registratie bijna niet uit te kammen op ouwetjes - je kunt niet op jaartal sorteren), als je het verhuizen van de chevrons als scheiding hanteert (antizink kwam ietsje eerder). De twee oudste nog rijdende kentekens in NL op Xantia’s zijn de GH-BF-27 en GH-BF-40, beide van 24 maart 1993.
Derk
Als ik ze snel tel in mijn database kom ik er nog 3876 tegen. Even snel op handelsbenaming ‘Xantia’ gezocht. Op wat voor manier kom jij op 3553 uit? Ik vermoed dat ik ook geschorste exemplaren meetel, maar ben daar nog niet helemaal uit.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 30-04-2007
- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Zeker aangezien de RDW niet altijd de meest logische manieren heeft om modellen te registreren.
Ik heb zo het idee dat de RDW als type noteert, wat de eigenaar aangeeft.
Zo staat er een 350 NDP bij de RDW als club350 ??
en een 600 PD als 600 Belphegor ??, dat is hetzelfde als 2cv eend of ds snoek.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Haal de taalfout er nog even uit:
“deze foto bij jouW aan de muur?”
Verder leuk initialtief!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb gewoon in de zoekmachine van de RDW op merk [is] citroën; handelsbenaming [begint met] Xantia. De RDW zoekmachine komt dan met 3.553 resultaten. Daar zitten dan ook alle nog geregistreerde exemplaren met (lang) vervallen APK in.
Alle XUD en DW8 motoren heb ik daar weer uit gefilterd door cilinderinhoud = 1.905 aan de filterreeks toe te voegen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
De Xantia wordt onderhand dus ook een liefhebbers auto
Groeten van Henk uit Steenwijk.
bogaard77 schreef:Haal de taalfout er nog even uit:
“deze foto bij jouW aan de muur?”
Verder leuk initialtief!
Dank! Spelling is nooit mijn sterke kant geweest. Bij de volgende update is die eruit.