Bij een controle van mijn C5 is gebleken, dat mijn remblokken rechts voor nagenoeg versleten zijn. Het advies is dan ook om de remblokken en de remschijf te vervangen. Mijn vraag, moet ik dit dan ook gelijk voor de linker zijde doen? Ik wil dit nl. zelf doen. En heb ik ik nog speciaal gereedschap nodig?
Remblokken vervang je altijd links en rechts samen, schijven ook.
Als rechts versleten is en links niet moet je controleren of de remmen rechts aanlopen, er kan iets met de remklauw zijn.
als het alleen remblokken zijn, geen speciaal gereedschap nodig.
groet, David
Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas
Ik zou ook het verbruik een beetje in de gaten houden na vervangen. Dan kan je zien of de boel aanloopt. Dat zie je eerder dan dat hij gaat trekken is mijn ervaring. Bij mijn c5 is vrij recent rechtsvoor de klauw (en blokken en schijf) vervangen omdat de handrem aanliep. Die zit ‘in de klauw’.
Overigens is toen alleen rechts alles vervangen. Links niets… Zou ik dat alsnog moeten doen zodat het allemaal gelijkmatig slijt?
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_38.jpg)
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. dat maakt niet uit. als de blokken links nog aardig dik waren en de schijf ok, kan je het laten zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Oké, goed om te weten.
Trouwens, hier een interessant linkje m.b.t. Vervangen blokken en schijf. Geen klauw
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?t=4603
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
in verband met gelijke remkracht links en rechts vind ik het onverstandig om blokken en schijven aan één kant te vervangen.
Bijvoorbeeld blokken van verschillende merken kunnen verschillende caracteristieken hebben, en je hebt ze toch in huis want je kunt ze niet los kopen:coolmad:
Traction 11 BN, Panhard PL17, Citroën AZU, GS (3x), BX (6x), CX (3x), XM V6, C5 hdi 110, C6 2.7 lignas
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
IK denk dat je wel terug draai gereedschap nodig hebt voor de remklauwen. Indrukken, zoals vroeger, kan bij veel remklauwen niet meer. Citroën is lekker eigenwijs, aan de ene kant links draaiend, aan de andere kant rechts draaiend. Succes met je klusje.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Met een sleutel van de slijptol, dopje 8 en een dikke lat prima te doen. Let wel op de terugdraai richting, staat een pijltitje op de remklauw. Ik dacht links rechtsom (met de klok mee), rechts linksom (tegen de klok in).Hou ook rekening met het puntje op de remschoen, zodat deze bij het terugzetten van de klauw in een van de uitsparingen valt van de remcup.
Draai wel de dop van je remvloeistof reservoir los, dan kan de druk weg. Dopje 8 in de cirkel op de cup, balkje oid kan daar tegen zodat je drukkracht kan geven (hefboom effect) en de sleutel van de slijptol vrij kunt bewegen. Alles bij elkaar werkje van een half uurtje, links en rechts.