Nee, naar binnen toe.
Na eerst de plastic vulling eronder weggehaald te hebben.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Idd naar binnen Kijken of ik morgen nog goesting heb om ‘t omgekeerde werkje te doen of dat ik ‘t toch carglass voor 65 euro nieuw en met garantie laat doen. Neig op dit moment daarnaar.
Erin zetten is een stuk makkelijker dan eruit halen.
Even de deur en het rubber goed insmeren met WD40, puur afwasmiddel of iets anders wat smeert en makkelijk schoon te maken is.
En voor je het weet ploept het raampje op z’n plek
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Afgelopen jaar nauwelijks gereden met de smurf, tijdje geleden uitgeleend en daarna zelf een paar ritjes gedaan. Gelukkig van tevoren wel eea nog nagelopen, want 1 van de benzineleidingen pieste op ‘t inlaatspruitstuk… Maandenlang stilstaan is dus echt niet goed.
Is er een verklaring voor te verzinnen dat bij 3 van de 4 bougiekabels met lopende motor lostrekken nauwelijks effect heeft (ze vonken wel), terwijl ‘ie bij de vierde kabel zowat afslaat? En opmerkelijk genoeg is dat juist op de cilinder die eerder, toen ik ‘m ervan verdacht koud op 3 poten te lopen, koud juist nauwelijks meedeed.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
En ook een verse rechter-fuseekogel rijker
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Langlanglang lang geleden…
Inmiddels alweer een probleemloze apk rijker, ondanks dat ‘ie nogal “karaktervol” is de laatste anderhalve maand. Zodanig karaktervol dat ik er intussen vrij wanhopig van word.
Het begon ermee dat ik met de carb heb lopen prutsen omdat ik het zat was koud altijd 3 startpogingen te moeten doen. Wijsheid achteraf is dat ik eerst de stekkertjes van de bobine schoon had moeten maken en aanklemmen. Tussendoor heeft ook ergens het karakteristieke garage-olievulpijpje op het carter besloten z’n eigen weg te zoeken, waardoor op een bepaald moment de olie door de hele motorruimte is gesproeid en de rest op straat is beland (2 liter verloren). Intussen provisorisch verholpen en niet meer relevant (or is it?)
Maar goed, terugkerende symptomen: Heftig schokken, backfires de ene keer bij gas los de andere keer juist bij gas geven, veel herrie maar geen vermogen, de andere keer weinig herrie (afgezien van backfires) en totaal geen vermogen (kon vandaag nauwelijks 90 halen ongeacht de versnelling), en structureel afslaan als je gas geeft bij wegrijden…
Wat ik intussen heb gedaan:
- Carb steeds anders afgesteld (co-schroef, nu 2 a 3 slagen ‘open’, gasklepopening meer of minder open, stationair hoger of lager)
- Carb erafgehad en pakkingen vernieuwd
- bougies vernieuwd (waren matzwart)
- Timing meerdere keren gecontroleerd en bijgesteld (lijkt te verlopen)
- stekkers/klemmetjes van bobine schoongemaakt/ingespoten/aangedrukt
- Verschillende ontstekingsmodules geprobeerd
Waarom ik wanhopig word: het leek aanvankelijk (na alle gepruts met de carb) alsof de timing het belangrijkste issue was, dus opnieuw op tijd gezet en vervolgens liep ‘ie echt geweldig, meer vermogen dan ooit, klonk mooi regelmatig ipv als een trekker, liep volledig schokvrij en reageerde heel precies op elk teentje gas.
Vervolgens na een week stilstand: opnieuw onrijdbaar, schokken bij constante snelheid, pufjes in de uitlaat, alleen met volgas weg kunnen rijden en daarbij nog vaak afslaan.
Wederom timing gecontroleerd (opnieuw van tijd) en bijgesteld, waarna hij weer geweldig liep, gedurende een rit van Utrecht naar Amsterdam en terug afgezien van beroerd en niet stationair lopen op de choke
Vervolgens gasklepopening iets verder opengedraaid zodat ‘ie op de choke iets verhoogd stationair liep en later nog een keer “getest”, geen problemen meer.
Wederom een dag later: loopt mooi op de choke, maar zodra die er af gaat heftige backfires, schokken, afslaan en geen vermogen. Zoals ik schreef kon ik vandaag de 90 nauwelijks halen, terwijl ‘ie eerder ondanks alle geschok e.d. het liefst in hoger toerenbereik zat en liever 140 dan 90 reed.
Vandaag was er echter niets mis met de timing, leek het, verstellen had wel invloed op de stationairloop, maar niet op het verzuipen/afslaan zodra je gas gaf. Uiteraard heb ik als eerste de gasklepopening weer een stukje dicht gedraaid, maar dat had ook geen invloed op de onrijdbaarheid. Stationair hoger afstellen ook niet. Co/mengselschroef heb ik niet meer aangezeten, dus daar niks mee gedaan.
De Co-waarde is de laatste tijd 2 keer gecontroleerd, waarvan 1 keer bij de apk (toen gedroeg ‘ie zich redelijk). Die waarde was steeds extreem laag, 0.5. Het lijkt af en toe dan ook eerder alsof ‘ie teveel lucht krijgt dan teveel benzine (choke en hand op de carb betekent dan stabiel verhoogd toerental). Maar matzwarte bougies, backfires en benzineverbruik zeggen iets anders.
Ik snap er helemaal niets meer van en echt geen idee wat ik (of iemand anders) nog kan doen.
Verdeler is verdacht, de carb en de bobine ook, maar met de combinatie van de huidige doet ‘ie het de ene dag - na afstellen - geweldig en een dag of week later is het weer helemaal mis. Ik weet het dus niet meer en snap er niks van. Wel blijkt “if it ain’t broke, don’t fix it” opnieuw op te gaan. Structureel 3 startpogingen bij koude start is veruit te verkiezen boven de huidige situatie…
Kortom: help! Ideeen zijn zeer welkom!
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Aangezien je bezig bent geweest met de carburateur en de staionair CO extreem laag is, zat ik zelf te denken aan valse lucht. Heb je de carburateur eraf gehad? Je draait deze heel makkelijk te strak met een kromme voet als gevolg -> valse lucht. Geeft problemen zoals je beschrijft, vooral ook heel wisselende problemen.
Overigens heeft het draaien aan de gasklep en de CO-schroef alleen invloed op stationair CO, leuk voor de APK maar daar heb je niet zoveel aan.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Symptomen lijken idd op valse lucht, maar meerdere keren gecontroleerd zowel voor- als nadat ik de carb eraf heb gehad en dat lijkt niet het geval te zijn. Carb is gemonteerd met nieuwe pakkingen en nieuwe isolator. Evengoed ga ik het nog een keer controleren.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Opnieuw op valse lucht gecontroleerd, iig niet op carburateurvoet/inlaat.
Totaal aantal Berichten: 465
Geregistreerd: 29-12-2010
- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Hoe heb je e.e.a. vastgesteld? En is de carburateur eraf geweest toen je het probleem van het 3 keer starten op wilde lossen of pas later. Dat is me niet helemaal duidelijk uit je verhaal.
Aangezien je aangeeft dat de motor pas fatsoenlijk loopt met de choke erop is het duidelijk dat deze te veel lucht krijgt en elk geval bij lagere belasting. Dan heb je natuurlijk nog niet de oplossing. Verder nog iets aan de carburateur versteld?
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Door lukraak remmenreiniger in het rond te sprayen.
Carburateur is er later pas af geweest.
Nu loopt ‘ie fatsoenlijk met choke erop en voor geen meter zonder, een paar dagen geleden was het andersom. En toen heb ik de gasklep weer iets bijgesteld zodat ‘ie met choke iets verhoogd stationair en warm “normaal” stationair liep en in beide gevallen normaal op gasgeven reageerde en schokvrij was bij deellast. Op dit moment kun je de carb zo afregelen als je wilt, rijk/arm, hoog of laag stationair, het heeft geen enkel effect op het backfire en schokgebeuren of het afslaan bij gasgeven.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Omdat ook je ontstekingstiming niet betrouwbaar lijkt, vraag ik me af of je vervroeging wel goed werkt. Een 16RS heeft toch gewoon mechanische en/of vacuüm-vervroeging?
Dat zou, in het geval van een losse of gare vacuümslang of eventueel een defecte vacuümbalg, ook weer bij valse lucht kunnen passen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gecheckt, die zijn goed. Ik heb eerder ook een eeuwigheid met een defecte vacuumbalg rondgereden, dat heeft (had) niet deze effecten, hooguit wat verlies aan vermogen en iets meerverbruik van benzine.