Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-2011
- C4 (2004-heden) Cactus Shine ETG
Ik heb een 1.2 ETG sinds een maand. 4000km op de teller.Ik heb dat gevoel ook. Constant corrigeren.
Het lijkt of het per wegdek verschilt.
Hiervoor reed ik een DS3. En die wilde alleen maar rechtuit.
Ga toch even terug naar de garage.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-2011
- C4 (2004-heden) Cactus Shine ETG
Inmiddels is de auto (tweemaal) uitgelijnd. Dat was nodig omdat het uitlijn bedrijf kennelijk niet de goede specificaties had?
Auto meegenomen. Had het idee dat het verbeterd was. Maar niet echt top. Weer terug gegaan.
Na een rit met een monteur, die mij vertelde dat beter eigenlijk niet kan, moet ik eea maar gaan ervaren. Kennelijk is de Cactus wat gevoeliger voor afwijking dan mijn DS3 (die ik hiervoor had)
Blijft wel vreemd dat een nieuwe auto uitgelijnd moest worden.
Ik rijd nu al weer ruim een jaar Cactus, mijn tweede wegens lease van de werkgever, nu stuurt de tweede Cactus dweilerig/zwalkerig.
De dealer heeft bij de 25.000 beurt hiernaar gekeken en uitgelijnd dit bracht wel verbetering maar de auto stuurt nog steeds niet prettig, zijn er meer ervaringen dat de auto dweilerig/zwakkelend over de weg gaat en dat het stuur niet netjes terug komt in de midden/rechtuit stand na een bocht?
Het betreft een 1.2 82 pk met ETG en standaard stalen velgen met Michelin banden
ik heb geen problemen met het sturen 17 licht metaal, hij licht goed op de weg en rijdt keurig rechtdoor wanneer ik mijn stuur loslaat, wellicht zijn het de banden?...
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Ook ik heb gelukkig geen problemen met mijn 1.2 82 pk Cactus met 17” licht metaal en ben juist bijzonder tevreden over de rechtuit stabiliteit, ook bij flinke zijwind.
Ik herken het hier beschreven stuurgedrag helaas ook. Het duurde even voordat ik er echt last van had. Toen ik de auto kreeg viel het me wel op maar toen weet ik het aan de switch van hydraulische naar elektronische stuurbekrachtiging en dacht ik dat het toch even wennen was.
Na een maand gingen de winterbanden er op en het was pas in de zomer dat het me weer irriteerde. Zeker nadat ik in het voorjaar tijdens de vakantie in een paar andere huurauto’s had gereden viel het de hele zomer op. In september bij de beurt het aangekaart, en het hoofd werkplaats ging mee rijden. Hij vond dat de wagen wel goed rechtdoor reed en herkende het zenuwachtige gedrag niet echt. Dacht dat het misschien aan de bandenspanning lag. Wilde niet uitlijnen. Wel gaf die aan om te kijken hoe het met de winterbanden zou zijn. De bandenspanning anders zetten hielp niet. Met de C3 die ik als vervangend vervoer mee kreeg had ik totaal geen last van het zenuwachtige stuurgedrag, die reed zoals ik zou verwachten. Je begint met zo’n klacht die de monteur niet herkend toch haast aan jezelf te twijfelen.
Maar nu met een maand de winterbanden er op is het toch wel een duidelijk verschil, totaal geen last van het zenuwachtige gedrag.
Ik heb een 82pk benzine shine versie met dus de square-velgen en als zomerbanden de Michelins.
De winterbanden zitten op dezelfde velgen.
De winter kom ik nu dus wel door, maar wil ik straks nog wel weer terug wisselen naar de zomerbanden?
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-2011
- C4 (2004-heden) Cactus Shine ETG
Rij de Cactus nu dik half jaar. Op dit moment met wintersloffen (Continental). Ben inmiddels wel gewend aan stuurgedrag. Gisteravond uit Den-Haag over de A4 flink doorgereden (130+). En dan blijft de auto gemakkelijk rechtdoor rijden. Stuurt dan relaxed. En de rijbanen op de A4 zijn niet al te breed.
Kan ook niet echt verschil met de zomerbanden ontdekken. Bij mij lag het dus aan het niet goed uitgelijnd zijn. Wel is de auto meer wind gevoelig dan mijn vorige (DS3). Dat is zonder meer.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 24-06-2011
- C5 Aircross 130
- 2CV AZ 4 BL
Misschien eens concreet inventariseren? M.n. verschil welke banden (merk en type), bandenspanning, wegcondities. Ik ervaar geen noemenswaardige last / zoeken, wel meer invloed van de wind. Ik kom vanuit een (sportievere) DS3 1.6 e-Hdi.
Ik heb een Cactus 110 S&S met zomerbanden “Goodyear Efficientgrip” 205-50-17 en rij nu met winterbanden Michelin A4 205-55-16.
Huidig bezit: 2cv4 1970, C3 Aircross Shine 110 S&S [aug.2018] en DS3 1.2 Pure Tech van echtgenote [feb.2017]
Voorheen gereden: 2cv4, Simca 1307S, GSpécial, diverse AX-en [TRS, TRE, GT-Volcane, Furio], Saxo 1.6i VTR, Berlingo 1.9D 600, C5 Ph1 1.8i LP Break, Xsara Picasso 1.8i Attraction, C5 Ph2 2.0i Break Caractère, DS3 1.6 e-Hdi, C4 Cactus Shine 110S&S.
Voorheen “voor erbij” gehad: 2cv6 [bj.1984], GSpécial 1015 Break [bj.1976, eigen import uit Fr.]
Bij mijn 82 pk Cactus zitten ook Michelin zomerbanden gemonteerd. Naar mijn mening stuurt de Cactus goed. Ook zijwind heb ik geen last van. Dan zou ik dat hier op de dijk aan de kust moeten merken tijdens storm. Dat is absoluut niet het geval.
Naar mijn mening rijdt de Cactus prettig. Ik rij veel lange afstanden en ik kom altijd uitgerust uit de auto. Dat zal met veel stuurcorrecties niet het geval zijn denk ik. Wat ik in jullie verhaal vreemd vind is dat je wel bij zomerbanden last hebt maar niet met winterbanden.
Ligt het dan aan de Cactus of aan de banden? Ik denk het laatste.
hard rijden is een sport, zuinig rijden is een discipline
Sinds april 2018 trotse eigenaar van de Cactus C 4 uit 2017
Ik heb al vele kilometers gemaakt met deze cactus, maar wat mij eigenlijk na een aantal dagen op ging vallen was dar de auto veel naar links stuurde.
Vooral op de snelweg moet ik veel naar rechts corrigeren. Ik ben terug gegaan naar de garage en er is een verkoopmederwerker mee gaan rijden.
Deze vertelde mij dat het echt aan het wegdek lag. Misschien moest ik maar even wennen.
Maar nu weken later (andere mensen laten rijden) heb ik hier nog steeds last van en mensen die ermee gereden hebben vonden dit dus ook.
Nou lees ik na veel googelen dat uitlijnen van de auto misschien een oplossing zal zijn.
Hebben meer mensen hier ervaring mee? Uitlijnen kost al snel 70 euro.
Totaal aantal Berichten: 7800
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Welkom hier!
Een stoeprand iets te hard meepikken kan al genoeg zijn om de uitlijning van een auto te beïnvloeden. Daarom is de wielophanging ook bij te stellen. Een uitlijnspecialist doet dit op een speciale bank: meten is weten en het kan om tienden van millimeters draaien. Maar, ook de bandenspanning kan al veel verschil maken. En een beetje zijwind ook natuurlijk!
Ik zou het wel weten en de auto uit laten lijnen. Of je de verkoper nog aan wil spreken op (eventuele) garantie, of op z’n minst goede service, dat is aan jezelf.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 25-02-2018
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech 110 man OneTone
Ik heb mijn Cactus 1.2 110 Onetone nu een maand of 4 , tot nu toe geen problemen met stuurgedrag.
Wagen rijdt soepel en stuurt heel direct ..
De enige minpunten zijn ... de niet zo goede spreiding van de 5 versnellingsbak ...
De soms erg trage opstart van de electronica.
Verder nog steeds zeer tevreden .