Rammelend onderstel
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 24 maart 2006 12:08 PM

Mijn bx rammelt sinds kort. Het geluid komt van de voorkant van de auto.
Ik denk zelf dat het de reactiestangetjes of iets dergelijks zijn. Kan dat het zijn? en zo ja is dat duur om te vervangen?  Je hoort het als je over klinkerweggetjes en slechte bestrating rijdt.

Tevens heb ik vandaag definitief besloten om de bx te houden. Volgende week gaat de bx naar Hesselink toe voor groot onderhoud:
Apk
Distributieriem
Evt nieuwe waterpomp indien nodig
Klepseals
Versnellingsbakolie
Grote beurt
En er wordt dan gekeken naar het rammelen van het onderstel.

Klopt het dat de spanrollen van de distributieriem niet vervangen hoeven te worden bij het GTI blok wat ik heb?  (dat zeiden ze bij Hesselink)
kmstand is nu 191.000 en een beetje

Ik vrees nu al voor de rekening maarja, dan weet ik in elk geval dat de auto technisch goed is.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 24 maart 2006 12:14 PM
  [ # 1 ]

Kan dat het zijn? en zo ja is dat duur om te vervangen? Je hoort het als je over klinkerweggetjes en slechte bestrating rijdt.

Nieuwe Reactiestangetjes: 75 euro per kant ofzo (dingen kosten 69 euro geloof ik en zitten er in een kwartiertje op). Op mijn GTi heeft ie ook nieuwe stokjes gezet en ik heb wel de indruk dat het werkt. Maar goed, Kees weet wat ie doet en zal ook wel even kijken of ‘t niet die rubber bussen zijn van de draagarm.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 24 maart 2006 12:40 PM
  [ # 2 ]

Ik heb hetzelfde gehad met de ZX, en in het Berlingo deel is er ook een draadje van.
Reactiestangen konden ter plekke ge(de)monteerd worden, mits de boel niet te vast zat. Kosten van enkele tientjes per stang.
Patrick
 

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 maart 2006 12:44 PM
  [ # 3 ]
hogervp schreef:

Ik heb hetzelfde gehad met de ZX, en in het Berlingo deel is er ook een draadje van.
Reactiestangen konden ter plekke ge(de)monteerd worden, mits de boel niet te vast zat. Kosten van enkele tientjes per stang.
Patrick
 

Bij de BX rond de 70 EUR per kant. Iets meer dus dan enkele tientjes. Demonteren en monteren is op de brug (evt. met haakse slijper erbij voor het demonteren) zo gedaan.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 24 maart 2006 12:53 PM
  [ # 4 ]

Als de auto daarna weer stil is heb ik het er graag voor over.
Ik erger me nogal snel aan rammeltjes en piepjes Laughing

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 24 maart 2006 12:55 PM
  [ # 5 ]

Ik erger me nogal snel aan rammeltjes en piepjes

En dan ga je een BX rijden? masochist!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 24 maart 2006 01:01 PM
  [ # 6 ]
Harm schreef:

Ik erger me nogal snel aan rammeltjes en piepjes

En dan ga je een BX rijden? masochist!

Mijn BX rammelt amper hoor Cool
Alles wat rammelde heb ik aangepakt. Heel af en toe nog eens een piepje of kraakje maar het is minimaal op het moment Very Happy

En tja, ik pijnig mezelf soms wel eens door bx te blijven rijden maarja.
Je vergeeft het hem zo snel he Rolling Eyes  Surprisedops:

Als je zo lekker rijdt :cx dan vergeet je al heel snel de keren in de garage

:brug

Heb trouwens nog een leuk lederen interieur setje gezien :hunk Twisted Evil
Ga ik nog even over nadenken..

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Jeroen28
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 15-11-2004

- Xsara Break
Gepost: 24 maart 2006 01:10 PM
  [ # 7 ]

Kan het rammelen niet ook komen doordat je silentblocks gaar zijn? of zelf fuseekogel?

Had het idee dat mijn karretje wat piept en en rammelt (rammelen op kinderkopjes, piepen bij veerslag)  omdat er dus ruimte tussen mijn blocks zit.

xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 24 maart 2006 02:38 PM
  [ # 8 ]

Ik hoor ook wat gerammel maar ik merkte ook dat mijn fusee’s hun beste tijd gehad hebben(in een bocht achteruit remmen).

Eerst dat maar eens oplossen en dan maar hopen dat het grootste deel over is…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 maart 2006 02:44 PM
  [ # 9 ]
Simpele Ziel schreef:

Ik hoor ook wat gerammel maar ik merkte ook dat mijn fusee’s hun beste tijd gehad hebben(in een bocht achteruit remmen).

Eerst dat maar eens oplossen en dan maar hopen dat het grootste deel over is…

Versleten Fuseekogels en versleten draagarmen geven niet dat karakteristieke rommelgeluid dat specifiek op klinkerwegen optreedt.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 24 maart 2006 02:46 PM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:
Simpele Ziel schreef:

Ik hoor ook wat gerammel maar ik merkte ook dat mijn fusee’s hun beste tijd gehad hebben(in een bocht achteruit remmen).

Eerst dat maar eens oplossen en dan maar hopen dat het grootste deel over is…

Versleten Fuseekogels en versleten draagarmen geven niet dat karakteristieke rommelgeluid dat specifiek op klinkerwegen optreedt.

Ik zal er nog eens goed op gaan letten…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 22-06-2005

Gepost: 24 maart 2006 09:02 PM
  [ # 11 ]

Behalve de oorzaken voor rammels door de medeforummers vermeld, zou ik nog willen toevoegen: de stuurkogels ( wielzijde en stuurhuiszijde ).
De lagering v.d. stabilisatorstang aan het subframe.

Bij mijn weten moet altijd de spanrollager v.d. distributieriem tegelijkertijd verv. worden.
Je kunt het hoogstens 1 keer overslaan na grondige controle, omdat bij dit type de riemwissel iedere 60000 km. plaats moet vinden.
Bij de nieuwere types met vergelijkbare motoren is het bij 120000 km.
Het is dus zeker niet zo dat de spanrol nooit verv. moet worden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook