Mijn bx rammelt sinds kort. Het geluid komt van de voorkant van de auto.
Ik denk zelf dat het de reactiestangetjes of iets dergelijks zijn. Kan dat het zijn? en zo ja is dat duur om te vervangen? Je hoort het als je over klinkerweggetjes en slechte bestrating rijdt.
Tevens heb ik vandaag definitief besloten om de bx te houden. Volgende week gaat de bx naar Hesselink toe voor groot onderhoud:
Apk
Distributieriem
Evt nieuwe waterpomp indien nodig
Klepseals
Versnellingsbakolie
Grote beurt
En er wordt dan gekeken naar het rammelen van het onderstel.
Klopt het dat de spanrollen van de distributieriem niet vervangen hoeven te worden bij het GTI blok wat ik heb? (dat zeiden ze bij Hesselink)
kmstand is nu 191.000 en een beetje
Ik vrees nu al voor de rekening maarja, dan weet ik in elk geval dat de auto technisch goed is.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Kan dat het zijn? en zo ja is dat duur om te vervangen? Je hoort het als je over klinkerweggetjes en slechte bestrating rijdt.
Nieuwe Reactiestangetjes: 75 euro per kant ofzo (dingen kosten 69 euro geloof ik en zitten er in een kwartiertje op). Op mijn GTi heeft ie ook nieuwe stokjes gezet en ik heb wel de indruk dat het werkt. Maar goed, Kees weet wat ie doet en zal ook wel even kijken of ‘t niet die rubber bussen zijn van de draagarm.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_635.jpg)
Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ik heb hetzelfde gehad met de ZX, en in het Berlingo deel is er ook een draadje van.
Reactiestangen konden ter plekke ge(de)monteerd worden, mits de boel niet te vast zat. Kosten van enkele tientjes per stang.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Ik heb hetzelfde gehad met de ZX, en in het Berlingo deel is er ook een draadje van.
Reactiestangen konden ter plekke ge(de)monteerd worden, mits de boel niet te vast zat. Kosten van enkele tientjes per stang.
Patrick
Bij de BX rond de 70 EUR per kant. Iets meer dus dan enkele tientjes. Demonteren en monteren is op de brug (evt. met haakse slijper erbij voor het demonteren) zo gedaan.
Als de auto daarna weer stil is heb ik het er graag voor over.
Ik erger me nogal snel aan rammeltjes en piepjes
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik erger me nogal snel aan rammeltjes en piepjes
En dan ga je een BX rijden? masochist!
Harm schreef:Ik erger me nogal snel aan rammeltjes en piepjes
En dan ga je een BX rijden? masochist!
Mijn BX rammelt amper hoor
Alles wat rammelde heb ik aangepakt. Heel af en toe nog eens een piepje of kraakje maar het is minimaal op het moment
En tja, ik pijnig mezelf soms wel eens door bx te blijven rijden maarja.
Je vergeeft het hem zo snel he
ops:
Als je zo lekker rijdt :cx dan vergeet je al heel snel de keren in de garage
:brug
Heb trouwens nog een leuk lederen interieur setje gezien :hunk
Ga ik nog even over nadenken..
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Kan het rammelen niet ook komen doordat je silentblocks gaar zijn? of zelf fuseekogel?
Had het idee dat mijn karretje wat piept en en rammelt (rammelen op kinderkopjes, piepen bij veerslag) omdat er dus ruimte tussen mijn blocks zit.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Ik hoor ook wat gerammel maar ik merkte ook dat mijn fusee’s hun beste tijd gehad hebben(in een bocht achteruit remmen).
Eerst dat maar eens oplossen en dan maar hopen dat het grootste deel over is…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Ik hoor ook wat gerammel maar ik merkte ook dat mijn fusee’s hun beste tijd gehad hebben(in een bocht achteruit remmen).
Eerst dat maar eens oplossen en dan maar hopen dat het grootste deel over is…
Versleten Fuseekogels en versleten draagarmen geven niet dat karakteristieke rommelgeluid dat specifiek op klinkerwegen optreedt.
mpostma schreef:Simpele Ziel schreef:Ik hoor ook wat gerammel maar ik merkte ook dat mijn fusee’s hun beste tijd gehad hebben(in een bocht achteruit remmen).
Eerst dat maar eens oplossen en dan maar hopen dat het grootste deel over is…
Versleten Fuseekogels en versleten draagarmen geven niet dat karakteristieke rommelgeluid dat specifiek op klinkerwegen optreedt.
Ik zal er nog eens goed op gaan letten…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Behalve de oorzaken voor rammels door de medeforummers vermeld, zou ik nog willen toevoegen: de stuurkogels ( wielzijde en stuurhuiszijde ).
De lagering v.d. stabilisatorstang aan het subframe.
Bij mijn weten moet altijd de spanrollager v.d. distributieriem tegelijkertijd verv. worden.
Je kunt het hoogstens 1 keer overslaan na grondige controle, omdat bij dit type de riemwissel iedere 60000 km. plaats moet vinden.
Bij de nieuwere types met vergelijkbare motoren is het bij 120000 km.
Het is dus zeker niet zo dat de spanrol nooit verv. moet worden.