Ik heb een Xsara Picasso 2.0 automaat uit 2006. Heb vandaag een poging ondernomen om de versnellingsbak olie te wisselen/verversen. Er zit een AL4 bak in de auto.
Motor uitgezet, versnellingspook in de stand “neutraal”, oude olie afgelaten. Toen ik de vulstop had los gedraaid, hoor ik een klik en zag door de vulopening dat er iets verschoven was. Ik heb na wat pulleken met een schroevendraaiertje, de vulstop weer kunnen aanbrengen, echter ik krijg de bak niet meer in een versnelling geschakeld. Alleen in de “P” stand blokkeert de bak. In de standen “R” en “D”, schakeld de bak geen versnelling meer in.
Wie weet waar het fout gegaan is en wie de oplossing hiervoor ?
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:
Hier een linkje, https://www.devosautodemontage.nl/nl/inbouw-instructies , even naar beneden scrollen dan kom je de AL4 bak tegen. Daar staat bij “vullen” bout 2 en 3 welke heb je losgedraaid ?.
Heb bout drie verwijderd om bij te vullen….
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:













Totaal aantal Berichten: 1292
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat is dus juist de verkeerde…
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Dat vermoeden had ik al, dan is er iets verschoven in de bak, helaas!!. In het veleden eens meegemaakt bij een normale versnellingbak, moest de bak uit elkaar.
Het gaat om de plaat op de foto, deze zit middels een stang veerbonden aan het schakel mechanisme…..
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:
Bij de eerste oliewissel, gebeurde er niks. Gewoon via deze bout bijgevuld, het gebeurde bij de tweede keer verwijderen van de bout. Ik hoop dat er een mogelijkheid is om de eerste situatie weer op te roepen, waarbij kennelijk niks verschoof !!
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:
Volgens mij heb ik een mogelijke oplossing gevonden. De stelplaat die wegschoot, omdat ik de vermeende “vulstop” verwijderde, maar die in werkelijkheid de scharnierpen van de stelplaat bleek te zijn, kan weer in positie geplaatst worden door het deksel van het brein te verwijderen. Wanneer ik dan de drukvinger verwijder, die tegen de stelplaat drukt, zou ik deze weer gewoon op z’n plaats kunnen zetten en daarna de drukvinger weer aanbrengen.
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ik hoop dat je het voor elkaar krijgt
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
YES !!!
Het heeft gewerkt. Toen ik het deksel van het brein had verwijderd, was meteen zichtbaar dat de schakelpen, die onder de drukvinger zit, en de drukvinger niet meer met de stelplaat waren verbonden.
Zoals gepland, drukvinger verwijderd (één boutje), stelplaat in positie gebracht, schakelpen weer ingehaakt op de stelplaat en daarna de drukvinger weer aangebracht.
Daarna de zaak weer gesloten en nog vier keer oliegewisseld, hetgeen heeft geresulteerd in een perfect smooth schakelende AL4 bak. De olie is voor 98,5% schoon/nieuw.
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Super dat het gelukt is, was het een hele ingreep?
Is het te doen afgezien van het eerste wat er gebeurd is, de olie wissel?
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Ja, is nou niet bepaad rocket sience…....
Stom vervelend werk eigenlijk…..telkens olie aflaten, meten wat er uit kwam en vervolgens weer dezelfde hoeveelheid bijvullen….
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Had je een brug ter beschikking?
De deksel van het brein kin je daar makkelijk bij?
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Laten spoelen was minder werk geweest maar goed dat het je gelukt is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
René, het deksel van het brein zit slechts met vier torx 30 boutjes vastgeschroefd en is zeer makkelijk te bereiken/verwijderen. Zorg alleen dat de omgeving van het deksel brandschoon is. En ja, ik kon bij een vriend gebruik maken van een put.
Waterman, laten spoelen was het makkelijkst geweest natuurlijk. Maar ook een stuk duurder. De goedkoopste die ik bij mij in de buurt kon vinden, vroeg zich € 285,= incl. btw. Maar toen ik hem vroeg of de ATF die hij gebruikte, voldeed aan de Citroën LT71141 norm, gaf hij als antwoord dat dit niet veel uitmaakte. Hierdoor had ik zoiets van, laat maar.
Hierop heb ik 20 Ltr. Eurol ATF 1100 gekocht bij Tool Mania (https://www.toolmania.nl/nl/eurol-eurol-atf-1100-5-liter.html) en was ik voor € 134,36 klaar. (zelf opgehaald) Is toch € 150,= goedkoper. Bovendien heb ik zeeën aan tijd.
Wanneer het akkefietje met de verkeerde “vulstop” er niet was geweest, had de olie wissel ongeveer 4 uren in beslag genomen. De meeste tijd is gaan zitten in het telkens rijden van ongeveer 6 km, na elke olie wissel, om de vervuilde en nieuwe olie goed te mixen. Dus ja, het is goed te doen.
En wat het mooiste is, is het resultaat dat je boekt. De AL4 schakelt zo soepeltjes/soft, heerlijk, de toch wel, vrij forse stootjes tijdens het overschakelen, zijn totaal verdwenen. Bij het van de “P” naar de “D” of “R” zetten van de versnellingspook, is nauwelijks nog een stootje waarneembaar. Ook wanneer je de kickdown gebruikt, gaat dit een stuk minder rauw dan voorheen. Dus al met al, is het wisselen van de olie, zeer zeker de moeite waard. Bij de eerste peiling en oliewissel, bleek bovendien ook nog dat er ongeveer 1 Ltr. olie te veel in de versnellingsbak zat, dat is ook niet echt goed.
Moet nu alleen nog iemand vinden die bereidt is om voor mij de software van het motormanagement en de versnellingsbak te updaten…...
Your mind is like a parachute, it doesn’t work if it is not open…:gulp:



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Ik heb er Respect voor dat het je is gelukt ondanks de dikke tegenslag
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).