Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Strak werk !
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Aan het begin van de dag is alles al weer meteen uit de hand gelopen. Ik had de torsiestaven in mijn hand. Die kunnen natuurlijk gewoon gemonteerd worden. Maar ja, er zat wat vliegroest op, dus toch even borstelen. Dan toch maar heel dun in de primer zetten…
En dan toch maar een laagje zwart…
En dan toch maar netjes markeren wat de linker en de rechter as is.
Ik was nog wel zo van plan me niet te laten meesleuren… Maar goed. Eerst maar zorgen dat alles af is om de achteras terug te kunnen zetten. Briand heeft heel veel voor me gedaan. De Panhardstang is weer als nieuw.
De aluminium stukken
En het geheel van de draagarmen.
Met de nieuwe silent blocks erin.
De cruci-vorm ziet er weer als nieuw uit.
En dan ligt er een aardig voorraadje spullen die klaar zijn om gemonteerd te worden.
Alleen de ankerplaten en de trommels nog, dat dilemma komt later vandaag. Eerste de tunnel. Hij lag eigenlijk al op zijn plek.
Nu is de bodem echt heel erg stijf geworden. Perfect. Onder de plekjes uittekenen voor de beugeltjes voor de handremkabels.
Beetje slijpen…
De banksteunen mogen ook weer terug.
Erg mooi. Al zeg ik het zelf
Morgen met een frisse blik nog even beter slijpen en daarna alles in de primer zetten. Eerst het dilemma van de remmen oplossen. Ga ik ze terugplaatsen of ook volledig reviseren?
Ze zijn gereviseerd door een Franse garage die bekend is met tractions, vlak voordat ik de trax gekocht heb. Hij heeft ook de carburateur gereviseerd, daar was ik niet zo over te spreken. Op de remmen heb ik eigenlijk niets aan te merken. Ik denk niet dat de auto meer dan 100 km heeft gereden sinds deze revisie, en bij mijn ritje naar het RDW remde hij echt heel erg goed. Dus… Ik besluit het te laten. In tegenstelling tot de achteras zijn remmen toch niet `voor het leven` en ik vind het geen drama om dit over een jaar of 5 alsnog te moeten vervangen.
Betekent niet dat er niets te doen is… De achterkant van de ankerplaat is wat mottig.
Kijk. Franse grond!
En dan best schoon.
Dan mogen deze ook het archief in, van de te monteren onderdelen. Ze moeten alleen nog gesteld worden, maar ik vind het geen ramp om dat later op de auto te doen.
Dan de trommels. De remschoenen hebben de afgelopen jaren niet zo veel gedaan. Dat is te zien aan de binnenkant van de trommels.
Met een hele fijne korrel opgeschuurd, en de rest van de trommel opgekuist.
En die mogen dan ook bij de te monteren onderdelen. Denk dat alles nu klaar ligt om de achteras te monteren, alleen is het laswerk daar nog niet af. Morgen weer een dag.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Ree vernieuw je ook de lagers in de trommels? Of zijn deze mee vernieuwd door die garage?
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Al n tijdje zit ik dit topic te lezen met veel plezier en n beetje jaloezie mbt de snelheid waarmee het proces verloopt! Zelf ben ik n ds aan het restaureren (veel laswerk ook)maar dat gaat beduidend langzamer doordat ik er een stuk minder tijd aan kan besteden. Is de primer die je gebruikt speciaal om doorheen te lassen? Ik zag namelijk dat je eerst primert en dan last. Erg mooi. Ik worstel namelijk altijd met het goed behandelen van binnenzijden van kokers ed en tussen dubbele plaat. En waar kan ik die krijgen?
Alvast dank en veel succes!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De reden dat ik deze primer gebruik is dat het heel goed in het metaal trekt én dat je er overheen/doorheen kan lassen. Ik vind het erg fijn spul. Het enige nadeel is dat het bijna nergens te vinden is.
kfc_ice schreef:Ree vernieuw je ook de lagers in de trommels? Of zijn deze mee vernieuwd door die garage?
De lagers liggen nu nog los. Ze maakte geen herrie voordat ik ze demonterrde, daarom plaats is ze gewoon terug. Later vervangen is geen ramp.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Klinkt idd erg goed mbt die primer. Maar waar heb jij die primer dan vandaan?
Alvast dank!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hier, om precies te zijn.
Nou, mijn zondag. Eerst nog de laatste loodjes slijpen.
En…
Dan is de binnenkant van de bodem af.
Omdat ik nu niet meer zo vaak in de auto hoef te zijn, even goed bij de onderkant wil komen, mijn bus uit de stalling wil kunnen halen én mijn aka binnen wil kunnen zetten, wordt het tijd om de trax op de brug te zetten. Dat is nu een stuk minder eng dan wanneer de auto nog van Croky gemaakt was.
Het is wel een operatie, zo zonder achteras. Eerst voorwielen erop.
Achterkant klaar om op te tillen.
Brug om de voorkant op te tillen.
Assensteunen kunnen weg.
En hij zweeft achter.
Voorwielen op de grond. Lowrider achter.
Naar voren rollen.
En dan kan hij in principe omhoog. Alleen…
En dat terwijl ik hem pak zo rond de vooras. Verder naar voren pakken lukt niet. Dan maar 100 kg in de koffer gelegd. Dan kan ik met 400 kg aan de voorbumper gaan hangen.
Prima zo!
En dan is het weer ouderwets tijd om te borstelen.
Het laatste plekje onder is schoon.
Opgeschuurd, ontvet.
En klaar voor een likje verf.
Zo. Garage opgeruimd. Ik ga geen grote dingen meer doen voor de vakantie.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Bedankt en goed bezig!!
Ik ga geen grote dingen meer doen voor de vakantie.
Dat geloof ik best, even tussen de soep en de petatten een Trax restaureren, niet iedereen doet het je na.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik zie dat je de verstevigingshoeken nog niet hebt geplaatst onder de vloer.
Bewuste keuze of ga je dit nog doen?
Er zitten er 3 aan elke zijde, 1 vooraan, 1 midden onder de tunnel en 1 achteraan.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik heb ze liggen. Denk dat ik het pas doe als de buitendorpel erop zit. Nu is de vorm van het randje aan de onderkant nog niet definitief.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Bij gebrek aan voortgang ivm vakantie, maar wat vakantiefoto’s uit Corsica.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Omdat de trax altijd maar olie lekt en het blok er toch uit gaat, heb ik de olie maar afgetapt.
Baklolie zag er schoon uit. Plug van de motorolie zat ontzettend vast, maar dan ook echt heel erg vast. Motorolie was een stuk viezer.
Allemaal niet zo spannend, maar verder heb ik nou eenmaal niks te melden
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Keertje spoelolie gebruiken?
Ga ik morgen voor de eerste keer doen, geen kennis van het blok en voor ik die erin bouw wil ik hem wel goed hebben, ga hem dus kwartiertje op spoelolie laten draaien.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017