Net terug uit Zuid-Frankrijk, zo’n 4500 km comfortabel gereden in twee weken.
Het gebeurde regelmatig dat mijn Airbag-lampje ging knipperen. Bij korte ritjes was het altijd uit, maar als ik een uur (of meer) aan het rijden was begon het lampje te knipperen. Na een stop was het lampje weer uit, maar na een poosje ging het dan weer knipperen.
Het lijkt mij niet dat er echt iets mis is met de airbag, dan zou het lampje direct na de start al moeten knipperen vermoed ik. Zou het een sensor kunnen zijn? Heeft iemand wellicht tips wat ik zou kunnen doen?
Alvast bedankt!
Over een maand moet de Xantia gekeurd worden dus dan kan ik het aan mijn garage vragen.
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Meestal de aansluiting onder de stoel die schuldig is ...
Even friemelen met de stekker , danwel afknippen en solderen
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
dank!
bedoel je onder de bestuurdersstoel of de bijrijdersstoel? of beiden wellicht?
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Kan één van beide zijn , maar ook alle twee…
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Het kan ook in de schakelaar zitten waarmee je de bijrijders airbag mee uit kunt zetten.
Die even met je sleutel een paar keer goed heen en weer draaien.
Heb ik de laatste jaren 2x gehad
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Beiden dank! ik ga er komend weekeinde wel eens naar kijken.
Zondag heb ik een rit naar Bemmel en terug dus kan ik kijken of het geholpen heeft. Tot die tijd alleen maar korte ritten van minder dan een uur, dus dan gaat ie niet knipperen.
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
als je aan de airbag stekkers onder je stoelen gaat werken dan aub eerst de stroom eraf voor 15 min. Er zijn al genoeg monteurs om het leven gekomen door onverwacht uitklappende airbags…...
als ik het me goed herrinner zijn het bruine stekkers. Loshalen en met contactspray inspuiten en weer monteren. Dat hielp bij mij en werkt al weer een jaar.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Dank voor je tip!
Bedoel je stroom eraf als in contact uit of als in accupool loshalen?
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Bijna altijd zijn het de stekkertjes onder beide voorstoelen.
Even losnemen en weer insteken (etv met contactspray).
Na een jaartje kun je het weer herhalen.
Volgens mij is het circuit spanningsloos als het contact af is.
De airbag in de stoelen en de gordelspanners worden bewaakt op ‘aanwezigheid’ met een 120 Ohm inwendige weerstand. Als die niet ‘gezien’ wordt gaat het airbag-lampje knipperen. Ik weet niet of in de fout-situatie de onderdelen worden geactiveerd bij een aanrijding.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
accu klem loshalen
en zoals gezegd minstens 15 minuten wachten
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Vorige week de sleutel een paar keer heen- en weergedraaid in het slot van de bijrijders-airbag. Dat heeft helaas niet geholpen.
Aangezien ik de mogelijkheid tot spontaan afgaande airbags wat eng vind, mag de garage er over twee weken naar kijken bij de jaarlijkse beurt/keuring.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval!
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
@lfred schreef:
Volgens mij is het circuit spanningsloos als het contact af is.
De airbag in de stoelen en de gordelspanners worden bewaakt op ‘aanwezigheid’ met een 120 Ohm inwendige weerstand. Als die niet ‘gezien’ wordt gaat het airbag-lampje knipperen. Ik weet niet of in de fout-situatie de onderdelen worden geactiveerd bij een aanrijding.
Mvg. Alfred.
De Airbags worden niet geactiveerd door een fout, maar door het signaal van een paar sensoren die aan een centrale unit aangeven dat de airbags uit moeten. Bij de eerste modellen gingen alle airbags gelijk open, tegenwoordige systemen hebben veel meer “opnemers” en laten alleen de airbags openen die functie hebben. Maar als je dus een bumper wil demonteren en je gaat daar echt ruw mee om dan heb je risico, bijvoorbeeld omdat er een sensor in de “schokzone” achter de bumper zit. Daarnaast moet je oppassen met het demonteren van de airbags zelf, en dan met name met statische electriciteit, die zou namelijk de airbag kunnen doen afgaan ( daar zijn inderdaad ongevallen mee gebeurd). Die steker onder de stoel hoort naar ik weet niet bij de snesoren. Waar je wel mee moet uitkijken is die steker loshalen als je het contact aanhebt: Dat wordt wel als een fout gezien en dan wordt meestal een airbag ge-deactiveerd, kun je weer met een lexia of zo aan de gang om hem te activeren.
Maar als je niet vertrouwd, laat het de garage doen.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor je reactie.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met: De Airbags worden niet geactiveerd door een fout…
bedoel je daarmee dat als er een foutsituatie is gedetecteerd de airbags niet af zullen gaan bij een aanrijding, of bedoel je dat ze niet per ongeluk kunnen afgaan veroorzaakt door een fout…?
Uit de praktijk: bij mijn Xantia moet ik elk jaar even de stekkertjes los en weer vaststeken (met contact uitgeschakeld) Daarmee is het knipperen van het lampje weer een tijd opgelost.
Zelfde probleem ken ik van meerdere Xantia’s.
Statische elektriciteit kan een hele hoge spanningen zijn, maar het vermogen is vrijwel niks. Zonder beveiligingen zou dat schade kunnen geven aan elektronica of ontploffen van een airbag. Al lange tijd is vrijwel alles tegen statische elektriciteit beveiligd. Die 120 Ohm inwendige weerstand waarmee het onderdeel op ‘aanwezigheid’ wordt bewaakt geeft ook de bescherming tegen statische elektriciteit.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Vandaag naar de garage geweest, het waren inderdaad de stekkers onder de stoelen. In plaats van de stekkers te reinigen hebben ze de kabels doorverbonden onder het motto: ‘als we de stekkers nu schoonmaken, komt het binnen een jaar weer terug. Die stekkers zitten er alleen voor het geval je de stoelen eruit haalt en dat ga je toch niet doen.’
Ik vind dat een prima argument en heb nu geen last meer van een knipperend lampje!
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
toen ik zaterdagavond terugreed uit Middelburg begon dit lampje te branden. Het ging niet meer uit. Kan ik daar zelf iets aan doen of moet ik een bezoekje brengen aan de dealer?
Op zich lijkt de auto prima te rijden, ik merk niks raars in ieder geval.
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943