Beste mensen,
Nieuw hier op dit leerzame forum, en ook ik heb een vraagje voor jullie techneuten.
Mijn zoon is sinds afgelopen week in het bezit van een zeer mooie citroen berlingo 1.9 diesel uit 2004 bestel.
Recent vervangen
.accu
.startmotor
.dynamo
.250000 op de teller
.distributie bij 204000 gedaan
.verse apk
Auto rijd, schakelt etc perfect, geen lampjes, problemen etc etc
Mijn vraag…....
Auto trekt langzaam op, en de top op de snelweg rond de 110 kmh.
Waar moet ik het zoeken…..
Wat ga ik doen ?
A.s weekend luchtfilter, oliefilter, olie en brandstoffilter vervangen.
Zo dit het probleem kunnen oplossen, of moet ik verder gaan zoeken…..
Bedankt voor het meedenken en evt reacties !!
Hans,
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik neig naar klepspeling controleren. Afhankelijk van welke dieselmotor er precies in zit moet dat nog wel gebeuren.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Volgens mij is een Berlingo 1.9D uit 2004 er een met een DW8B. Symptomen van klepspeling die buiten tolerantie is geraakt zijn o.a. vermogensverlies en koud slecht starten.
Bij de XUD/DW8/DW8B motoren wordt de klepspeling indien nodig gesteld met vulplaatjes.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hij heeft geen last van lastig starten wanneer de berlingo koud is, het is starten en lopen probleemloos.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Timing van de distributie?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1380
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Slecht koud starten zal nu wel niet aan de orde zijn denk ik…. Maar een strepentrekker is dat blok toch zowiezo niet?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Moet wel 130-140 lopen hoor.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
2d schreef:Moet wel 130-140 lopen hoor.
en daar zit het ‘probleem” bij 110 kmh houd het op…...
eerst vh weekend maar een alle filters en vloeistoffen doen…..ben benieuwd of dat iets uithaalt….
als iemand nog tips heeft ....graag !!
En bedankt voor de hulp !
Die 130-140 duurt wel even. Zeker een minuut. Is je auto niet gewoon zwaar geladen?
Het is gewoon geen race monster…
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Kooijman schreef:Die 130-140 duurt wel even. Zeker een minuut. Is je auto niet gewoon zwaar geladen?
Het is gewoon geen race monster…
Zijn auto,is helemaal leeg, en al rijd hij een half uur op de rijksweg, de wagen komt niet boven de 110 kmh en dat is na ongeveer een minuut plankgas…...
Verder een perfecte auto…..
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Qua ademhaling van de motor zou je ook nog kunnen kijken of de EGR-klep & behuizing niet vol met troep zitten.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
Slim opgemerkt derk daar zou ik ook gaan kijken
Ik heb een keer bij wijze van test de EGR klep ‘open’ laten zetten. Had geen effect qua vermogen maar het ging wel walmen.
Zitten er misschien verkeerde (te grote) wielen of banden op? Van een hdi multispace?
En een leuke auto is het zeker!
Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive
Penny Lane schreef:Qua ademhaling van de motor zou je ook nog kunnen kijken of de EGR-klep & behuizing niet vol met troep zitten.
Derk
Pak ik deze zatetdag direct even mee…..is dit voor een “niet monteur” makkelijk te doen ? (Zou niet weten waar die zit o.i.d)
Hansiehansie schreef:Penny Lane schreef:Qua ademhaling van de motor zou je ook nog kunnen kijken of de EGR-klep & behuizing niet vol met troep zitten.
Derk
Pak ik deze zatetdag direct even mee…..is dit voor een “niet monteur” makkelijk te doen ? (Zou niet weten waar die zit o.i.d)
Is de egr niet af te doppen of uit te schakelen ?
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hij zit vooraan op het inlaatspruitstuk midden onder de afdekkap van de motor. De buis vanaf het luchtfilter komt er op uit. Van de zijkant komt er een RVS buisje op uit. Die EGR-unit is er vrij gemakkelijk uit te pakken. Als-ie vervuild is herken je dat wel: er zitten soms dikke korsten zwarte troep in.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!