Een wellicht domme vraag, kan je een bobine reinigen en heeft dit invloed op het rijden of stationair draaien ? Als een bobine defect is hoe kan je dat dan vaststellen ?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Een beetje derft en wat water, nee geintje natuurlijk, domme vragen bestaan niet, want als je het niet weet vraag je het gewoon, daar is immers deze forum voor,
Je kan een bobine doormeten met een ohm meter, maar dat is heel oppervlakkig , vroeger hadden we hier een test kast voor, tegenwoordig is het vervangen, bij twijfel,
Je kan natuurlijk, met wat je bedoeld op reinigen, kijken of de contacten nog goed aan zitten, en niet zijn verbrand, zodat er slecht contact is,
Ja een slechte bobine merk je aan het overslaan, of het lopen op 3cilinders ipv 4, er is dan een triling voelbaar, of wel een roffel, omdat ie iederkeer een slag mist, mar dat is vaakvoor een geoefend oor merkbaar,
Maar wat is dan pressies de klacht, en welke motor heb je,
modedit: quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
Ik dacht aan reinigen omdat er in 1 van de bougieschachten wat olie zit.
Ik heb een 1800 16V benzine van bj 2000. Mijn klacht is blijkbaar ook veelvoorkomend, namelijk plots stilvallen van de motor als ik bvb lang moet wachten aan de verkeerslichten of in een file, start vrijwel meteen weer en heb het alleen wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is en buiten ook hogere temperatuur zoals huidige periode. Ik heb hier al vaak gelezen dat het waarschijnlijk de stappenmotor zal zijn die moet gereinigd of vervangen worden.
Ik weet alleen niet zeker waar de stappenmotor zich bevindt, aan het gasklephuis las ik ergens, en het gasklephuis is naast de luchtfilter vermoed ik,
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Vaak volstaat het reinigen van de gasklep, vroeger ook wel vlinderklep genoemd, als deze er zwart uitgebakend ziet, vooral bij het scharnierende gedeelte, dan bied reinigen vaak de oplossing, het probleem is vaak dat door de vuil de gasklep niet meer geheel tot ruststand komt, maar omdat de auto stilstaat, klopt de berekening niet meer van de injectie,
Je vind inderdaad de gasklep aan het eind van de luchtfilter,
modedit: quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
In het luchtfilterhuis ?
Totaal aantal Berichten: 823
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Weet je zeker dat je zelf gaat sleutelen? Zoek dan eerst een vraagbaak van je auto op. Niet lelijk bedoeld, maar je lijkt weinig tot geen sleutelkennis te hebben. Als je niet weet wat je gaat doen, maak je misschien meer kapot dan dat je repareert.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
modedit: quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
Ik heb toch al wat werken uitgevoerd aan m’n Picasso na advies op dit forum, als het niet te ingewikkeld is lukt dat goed, daarom dat ik eerst advies vraag voor ik aan de slag (wil) ga(an)
modedit: quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
Ik heb ook net de koppeling laten vernieuwen omdat ik wat teveel moest spelen met de koppeling om hem vlotjes te laten rijden, vooral in eerste versnelling want daar houd de auto in, maar dat heb ik nu nog met de nieuwe koppeling en ja, de koppeling vervangen was dringend want die plaat was voor 80% versleten. Ik ga nu het gasklephuis en stappenmotor goed reinigen, bougies nakijken en indien nodig de benzinefilter vervangen, hopelijk zijn de problemen dan opgelost
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Nee je haalt het filterhuis gewoon weg, nu zie je de klep gewoon op het blok nog zitten, koop gewoon een spuitbusje gasklep reiniger, en een harde kwastje, blijf van de stappenmotor af, dit is een lastige klus, en als je het niet weet maak je meer stuk dan je lief is, bougies gewoon vervangen als je niet weet waneer dit is gebeurt, dit zijn immmers niet de kosten
modedit: quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
Bougies zijn nog maar 2000 km geleden vervangen.
Met enkel gasklep te reinigen met spuitbus los ik het probleem toch niet op, de stappenmotor moet toch ook gereinigd worden ?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Dan hoef je niks met de bougies te doen dus, een stappenmotor is eigenlijk een electries aangedreven potmeter, of volumeknop, hoe je het maar wil zien, en gaat vaak niks aan kapot, oké uitzonderingen daar gelaten,
Schreef het al als de gasklep niet meer sluit, dan komt de stappen motor ook niet in 0 stand, maar omdat de wielen stilstaan van de auto, die dus dan ook 0 stand hebben, is er dus een fout in het systeem, Als dit bv een oud systeem zou zijn, dan stond je nu bij het stoplichten wachten met de toerenteller op 2000tpm,
De huidige generatie werkt iets gecompliceerder, deze maakt een berekening uit 7sensoren, snelheid— lucht- gasstand- luchtsnelheid- motortemp- gasklep- injectie,
Al deze sensors sturen een signaal naar de hoofd bsi, en deze verwerkt het signaal dan, alleen omdat het systeem zo knap is kan ie uit eerder berekenende info, de motor aan de praat houden als er een sensor weg valt, dit doet ie door jouw rijstijl op te slaan, gelukig stuurt ie het niet door naar Facebook , dit is bv bij Audi wel tegenwoordig, maar wordt niet erkent, want ja hoe weten ze anders als ik met de auto van de baas komt wat waar is gebeurt??? Ha aha ha,
modedit: quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
Ik ben vandaag aan de slag gegaan en het gasklephuis gereinigd met remmenreiniger maar omdat de vuiligheid zo groot was en ik het nog gemonteerd bijlange na niet grondig kon reinigen heb ik deze volledig gedemonteerd om te reinigen, ik merkte ook meteen dat de stappenmotor ook volledig onder de smerigheid zat en heb deze dan ook maar meteen goed maar heel voorzichtig gereinigd, ik heb nu alles terug gemonteerd zoals het hoort en heb de accu afgekoppeld om te resetten (al weet ik niet of dat nodig is voor dit type motor) Ik constateerde net dat mijn electrische raambediening het plots niet meer doet, kan dit door de uitgevoerde werken ?
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je accu is toch afgekoppeld?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
modedit: quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
is ondertussen al terug aangekoppeld. Heb een kort proefritje gedaan en ik merkte al meteen een serieus verschil. Vertrekken gaat veel vlotter, houd niet meer in en ook bij het induwen van het gaspedaal reageert hij veel sneller in elke versnelling. Weet nog niet of hij bij warm weer en bvb tijdens het aanschuiven blijft draaien of hij afslaat zoals voor de reiniging maar dat test ik morgen wel.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Accu afkoppelen heeft geen zin, foutcodes worden opgeslagen en kunnen alleen met een de juiste testers worden verwijderd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
modedit: quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
Heb geen problemen momenteel en eigenlijk interesseert het mij weinig op dit ogenblik, kom net terug van een voetbaldorp, gaan kijken en drinken op de overwinning tegen Brazilië