Inderdaad kleppen stellen en luchtinlaat checken. Was bij mijn berlingo van 2003 het probleem van tragere en slecht startende auto. Daarna vlot starten. Snelheid was ook niet verkeerd 150 a 160 was mogelijk maar met knikkerdiesel wil je dat enkel doen bij inhalen en niet op lange stukken.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Kooijman schreef:Ik heb een keer bij wijze van test de EGR klep ‘open’ laten zetten. Had geen effect qua vermogen maar het ging wel walmen.
Zitten er misschien verkeerde (te grote) wielen of banden op? Van een hdi multispace?
En een leuke auto is het zeker!
Wielmaat is 175 65 14, de standaard wielen….
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Je kunt met die EGR overigens het beste ook meteen het spruitstuk even mee schoonmaken. Dat kan er desnoods allemaal in één keer af. Links (bestuurderskant) aan de zijkant de draden van de gloei-inrichting losmaken, aanzuigbuis eraf, EGR-buisje los maken (opletten dat het klemmetje heel blijft), stekker van de EGR eraf en dan vier inbusboutjes van bovenaf: dan heb je het hele gebeuren in handen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
EGR klep kan je uitschakelen door vacuüm leidingen af te doppen.
Voor de rest eens kijken of de vloermat onder de gaspedaal zit.
110km/uur, dat is idd een drempel voor die berlingo om over te klimmen… maar 130 is haalbaar, hierboven is het meer plakken achter een voorligger en liefst nog een grote bestelwagen.
KiteFlupke schreef:EGR klep kan je uitschakelen door vacuüm leidingen af te doppen.
Voor de rest eens kijken of de vloermat onder de gaspedaal zit.110km/uur, dat is idd een drempel voor die berlingo om over te klimmen… maar 130 is haalbaar, hierboven is het meer plakken achter een voorligger en liefst nog een grote bestelwagen.
Spreken die vacuumleidingen voorzich, ofwel kan ik die niet missen ? (Hoe zien ze eruit, waar lopen ze, en hoe af te doppen)
En zou het resultaat geven ?
ja, zijn 2 darmpjes, het is diene aan dat groen uitsteeksel van EGR dat je zeker moet hebben. Den andere heb ik toen ook meegenomen omdat bij mij die potentiometer op de injectie pomp defect is.
Gewoon, zwart rubberen darmpjes, 6mm dik gok ik. Ik heb er een stalen asje in geduwd van 4mm dik gok ik.
Resultaat, tja, ik vrees dat je uw inlaat traject moet uit kuisen. Erna die EGR klep uitschakelen of je zit binnen 200.000km terug met een super trage slak.
(Voor de lol kan je ook eens die 2 vacuüm darmen wisselen van positie )
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
mijn ouwe trouwe berlingo liep zelfs met de ouwe motor gewoon 150 en heel soms tikte die zelfs de 160 aan op de teller maar uiteraard zonder egr een motor moet schone koude lucht hebben
En als je er genoeg gewicht in legt gaat de teller ook over de 160.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
KiteFlupke schreef:Resultaat, tja, ik vrees dat je uw inlaat traject moet uit kuisen. Erna die EGR klep uitschakelen of je zit binnen 200.000km terug met een super trage slak.
Ach nou ja, tegen die tijd heeft-ie vier en een halve ton gemarcheerd, dus dan wordt het afwachten of het werkelijk nog ooit een probleem zou worden als je nu alles schoonmaakt en er verder niks aan verandert
Met fatsoenlijk onderhoud kan zo’n ouderwets dieseltje overigens prima zoveel kilometers draaien.
Wat verder allemaal onverlet laat dat het puur technisch voor de motor wel fijn is dat-ie z’n eigen uitlaatgassen niet hoeft in te ademen. Als je soms ziet hoezeer het inlaattraject daarvan kan vervuilen…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Brandstof en luchtfilter vast vervangen, niet echt veel resultaat gegeven, lijkt iets soepeler te rijden, morgen oliefilter en olie doen.
Volgens mij de egr klep uitgeschakeld ik heb volgens mij de vacuumslangetjes (2) afgedopt, is dit de juiste manier. (2 kleine zwarte flexibele slangetjes die van de egr naar iets anders gaan, weet niet wat….
Heb het idee dat dat wagen iets sneller is zowel in de stad alsmede de rijksweg, de auto rijd nu 120 i.p.v 110 kmh top.
Hoor graag tips of ideeen….
Bedankt!!
2 zwarten, ja dat klopt.
Uw inlaat traject is vervuild => kuisen en best eens controleren of die rommel (EGR klep) wel 100% dicht is.
Hansiehansie schreef:Brandstof en luchtfilter vast vervangen, niet echt veel resultaat gegeven, lijkt iets soepeler te rijden, morgen oliefilter en olie doen.
Volgens mij de egr klep uitgeschakeld ik heb volgens mij de vacuumslangetjes (2) afgedopt, is dit de juiste manier. (2 kleine zwarte flexibele slangetjes die van de egr naar iets anders gaan, weet niet wat….
Heb het idee dat dat wagen iets sneller is zowel in de stad alsmede de rijksweg, de auto rijd nu 120 i.p.v 110 kmh top.Hoor graag tips of ideeen….
Bedankt!!
KiteFlupke schreef:2 zwarten, ja dat klopt.
Uw inlaat traject is vervuild => kuisen en best eens controleren of die rommel (EGR klep) wel 100% dicht is.
Maar als ik de slangetjes heb afgedppt, is de egr buiten werking en hoeft deze toch niet te worden schoongemaakt ?
Ja, omdat hij eigenlijk 14 jaar wel werkte kan het hele traject behoorlijk vervuild zijn.
Gr. Wim.
En waarom geen EGR cleaner gebruiken? Die busjes werken wel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017