Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Forummers,
Bij mijn DS21H 1972 lekt de ontkoppelingscylinder. Deze wil ik gaan vervangen, maar ik kan in mijn werkplaatshandboeken (nog) niks hierover vinden. Welke stand moet ik de koppeling zetten (drukloos maken onder stuurkolom?). En kan ik dan de cylinder demonteren na het verwijderen van de drukveer, of moet de koppeling teruggesteld worden? Kortom, wat is de werkwijze?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
drukloos maken onder de stuurkolom en de ontlastschroef op de HD-regelaar een slag open. Dan de koppelingsterugtrekveer demonteren en de koppeling terugstellen zodat de cilinder verwijderd kan worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Dank voor de reactie. Is er geen grote valkuil, dat je bij verkeerde demontage opeens een losgeschoten schakelvork of iets dergelijks hebt? Markering van de afstelling van de koppeling-> meten hoeveel mm het draadeind door de schakelvork komt?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De koppeling moet je na het vervangen van de cilinder opnieuw afstellen zoals in het boek staat maar verder zijn er geen grote valkuilen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Vandaag een revisiesetje (o-ring) binnengekregen en de cylinder ‘gereviseerd’. Aangezien de radiateur goed lek was, deze eerst verwijderd en toen had ik een goede doorgang richting de ontkoppelingscylinder.
Nu werd mij het volgende verteld; Bij montage van de ontkoppelingscylinder de wartel van de drukleiding lichtjes aandraaien, even laten zweten als de auto weer op druk is, en dan pas goed vastzetten. Is dit broodnodig? Heb namelijk het idee dat ik met de radiateur weer op z’n plek nauwelijks bij de wartel kan komen.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt ‘m wel ff zonder radiateur laten draaien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Snaren vd waterpomp halen of mag deze gewoon eventjes mee draaien?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Je kunt ‘m wel ff zonder radiateur laten draaien.
Max 1 minuut.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Ben hier toch wat huiverig voor;). Echter, is dat ontluchten van de ontkoppelings cylinder (door het watertje te laten zweten) echt broodnodig?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Nog een aanvullende vraag;). Van de ontkoppelingscylinder die op de auto gemonteerd zat was het draad van de blokkeermoer (die vastzit met een splitpen) beschadigd. Ik heb besloten om een ander cylindertje, wat ik nog had liggen van een sloopauto, te gebruiken. Bij dit cylindertje heb ik de nieuwe o ring geplaatst. Echter bij montage van de blokkeermoer bleek dat deze niet vastliep/stuikte op het moment dat de gaatjes uitgelijnd komen bij de opening voor de splitpen (ik kan de blokkeermoer veel dieper de cylinder indraaien, zodat de gaatjes voor de splitpen niet meer bereikbaar zijn). Bij mijn oude cylinder stuikte de blokkermoer wel ter hoogte van het moment dat de gaatjes voor de splitpen bij de uitsparing kwamen. Wat is juist?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Geachte,
As. dinsdag staat de APK op het programma, echter het grootlicht wil niet helemaal mee werken. Momenteel heb ik rechts gewoon groot licht, maar links niet. Lampje vervangen biedt geen soelaas, dus ben wat verder gaan zoeken. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik bij het draadje uit het schutbord geen + krijg (het draadje wat verbonden wordt met de draad uit het scherm).
Voor zover ik na kan gaan heeft grootlicht maar 1 relais. Aangezien de rechter lamp het gewoon doet kan het relais dus niet kapot zijn. Maar wat zou het dan kunnen zijn?
Dank voor het meedenken.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Voor de oplossing moet je het schema bekijken en zien waar de draad loopt. Maar om dinsdag door de apk te geraken zou je een extra draad met van de “draadklemmen om een extra draad aan een bestaande draad te verbinden” kunnen gebruiken en links met rechts verbinden. Dan kom je door de APK en kun je later het probleem onderzoeken en oplossen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Kan wel een relais wezen, maar kan wel dubbel geschakeld zijn,
charlesdegaulle21 schreef:Geachte,
tot de conclusie gekomen dat ik bij het draadje uit het schutbord geen + krijg (het draadje wat verbonden wordt met de draad uit het scherm).
Dan heb je dus een verbreking tussen relais en dat stekkertje, misschien oxidatie van de stekker van die draad op het relais?
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Geachte,
Het grootlicht probleem nog niet kunnen verhelpen, maar wel door de APK doordat ik links even van rechts had afgetakt.
Echter, momenteel heb ik een flauw brandend laadstroomlampje. Na starten een fel brandend lampje, wat uitgaat bij ongeveer 1200 rpm, en hierna soms uit blijft ,maar soms flauw terugkomt. Laadspanning gemeten, ligt zo rond de 14.1v a 14.5v (met en zonder verbruikers). Wat is hier aan de hand?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Externe spanningsregelaar? Slechte massa hieraan ?
Kapotte diode in de Dynamo, dan produceerd hij te weinig stroom.
To err is human, not to err is divine.