Het mag blijkbaar eens meezitten: conform wpb de ruimte zonder vulplaatjes aan een zijde uitgemeten, deze minus 0,2 mm gedeeld door 2 en dat leerde mij dat er plaatjes van 0,75 mm tussen zouden moeten om na het aandriaaien van de lagerschalen met 1,2 kgm op een draaiweerstand van 4-6 kg uit te komen thv de kogel vd stabilisatorstang. En laat dat nu exact het geval zijn (ik had plaatjes van 0,75 mm liggen).
Plaatjes:
Untitled by , on Flickr
Untitled by , on Flickr
De linker en rechtermof conform wpb erop gedraaid en nu staan de linker en rechterzijde op een mooie manier in verbinding, mooi strak en toch soepel en geheel spelingvrij. Lekkerrrrrrr…..!
Untitled by , on Flickr
Nu kan de HR erop, verbindingsstangetjes, afstellen en een paar laatste leidingen. Dan achterdraagarmen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Mooi precisie werk!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Kijken, nog eens kijken, doorgronden en zoveel mogelijk op functie testen is het devies. Ik monteerde vanavond het prachtig gestraalde bedieningsstangetje dat vanaf de stabilisatorstang naar de HR loopt. En waarvan de bronzen bus op het uiteinde in het gat van de lagerschaal velt, zie dat gat hierboven op de foto. Handvast gemonteerd, draagarm bewogen en omdat alles zo brandschoon is en verschillende kleurtjes heeft werd mij al snel duidelijk dat ik vind dat er veel speling op die bronzen bus zit. De lagerschaal is vrij nieuw, enkele jaren voor het het de vaart nemen van deze break erop gezet, bovendien van staal dus ik verdenk de bronzen bus op de stang. Ik meen dat Derk hier gedoe mee heeft gehad: tgv speling kreeg hij zijn auto niet meer op de juiste hoogte geloof ik. De finetuning van dit bedieningsstelsel komt heel nauw: elke speling vertraagt een adequate bijsturing van de hoogte. Na mijn vakantie een andere stang halen. No hazard…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Op dat kopje zit overigens eigenlijk altijd wel een klein beetje ruimte, dus behalve als dat duidelijk veel is zou ik er niet te snel van wakker liggen. Wat je ondanks elke verwachting van de materialen nog wel eens ziet is dat dus gewoon toch dat oogje op de lagerkap ovaal wordt. Let er bij het monteren én bij het afstellen van de wagenhoogte op dat je dat kopje ver genoeg in het oog hebt zitten, cq. dat het ‘lepeltje’ dat er net boven zit voldoende ver over het kogeltje van de hoogteregelaar zit! Als die linker stang te ver naar rechts zit kan je hoogteregeling uit elkaar schieten, met als gevolg dat je alleen nog met de voorkant (of de achterkant, daar geldt hetzelfde!) in de hoogste stand kunt rijden.
Extra speling had ik ook wel wat op dat oog, maar de reden waarom de auto vast zat in de hoogste stand was dus uiteindelijk omdat die stift de hoogteregelaar helemaal niet meer bediende.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mijn DS cabrio bleef in het het beging voor “dansen”. Na lang zoeken bleek dat teveel speling te zijn op het door jou beschreven lager.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Precies, daar ben ik ook bang voor. Ik zal Jansen eens vragen na mijn vakantie hoeveel speling hij toelaatbaar acht.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Intussen terug van een maandje eiland hoppen op Corsica en Sardinië (mijn advies: blijf op Corsica, veel mooier en de mensen zijn er aardiger). Op Corsica ook meer klassieke Citroens: veel eenden en Mehari’s gespot. Ik miste mijn Mehari er vreselijk… maar 5.000 km bij 35-40 graden en een tanttrailer is met een Mehari niet echt uitnodigend als je ‘slechts een maand’ hebt… de godin zou te heet zijn geweest en ik zou de hoogste rijstand te vaak nodig hebben gehad, niet erg best voor haar. Sardinie is erg arm en dat is het wegennet aan te zien. Ik heb zeker 20 km onverhard over zeer slechte en zeer steile zandwegen moeten rijden. AWD is eigenlijk een must en een goed werkende airco ook. tot slot was ik toch ook blij met het degelijke Zweedse staal rondom want de Sardijnen rijden als kamikazen.
Intussen zag het er thuis zo uit:
en heb ik de restauratie van de andere godin weer ter hand genomen. In ervolg op voorgaande veststelling mbt speling op het stangetje van de hoogteregelaar voorzijde, een kort filmpje voor een indruk. Ik laat deze ook even door Jansen beoordelen:
Untitled by , on Flickr
(even op plaatje klikken voor filmpje)
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
De speling die ik op de foto zie is wel erg minimaal hoor, zou mij niet bezorgd maken.
Filmpje afspelen lukt mij niet
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Filmpje is wel doorslaggevend hoor. Visueel stilstaand lijkt het mee te vallen maar in functie is de speling behoorlijk, waarmee de door het WPB geadviseerde toleranties (spelingen op de rest in de keten) eigenlijk non-sense worden. Ik kan mij niet voorstellen dat dat de bedoeling is.
Iemand hier die weet hoe ik dit filmpje afspeelbaar krijg? Ik heb hem nu vanuit mijn foto-album op dezelfde wijze ingevoegd. Als ik in Flickr een BBC code maak net als bij de foto’s dan behandelt hij hem ook als een foto.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Filmpjes hier afspeelbaar krijgen gaat via Youtube. In het scherm ‘plaats reactie’ zijn voor dat doel speciaal Youtube-taghs te vinden.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Geen idee hoe het moetr. Mooi knoppie, vraagt linkje vh youtube fimlpie, kpieer ik in dat veld, druk op OK maar daarna niks, noppes.
Ben hier eigenlijk ook veel te druk voor… waar halen die blagen de hele dag de tijd vandaan om dit te doen?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK, ‘s even kijken of dit werkt:
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Huh, hoe doewudat?? Bij mij doetiejut in elluk geval… dank…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dit lijkt me, zo op het eerste gezicht, qua speling wel gewoon echt een mooi ovaal geslagen oog. In dat geval is een ander lagerkapje best wel een idee. Zeker omdat dat nu nog redelijk simpel te doen is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mee eens. De vraag is of het het gat in de lagerkap is die ovaal is geworden, of de bronzen bus op het stangetje. Ik vraag Jansen wel even om te beoordelen.Omwisselen van beide onderdelen is nu een fluitje van een cent.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection