Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Penny Lane schreef:[...] wordt het bijna de sport om de 500.000 precies op 8 september op de klok te krijgen [...]
Het lijkt er een beetje op dat dat niet gaat lukken. Nu de DS weer om aandacht vraagt is de Xantia, net als tijdens de laatste paar weken met matig weer, haar diensten lekker aan het overnemen. Inmiddels staan we op ‘cake minus 2065 klicks’ (497.935km); met naar verwachting de komende week weer ongeveer 400 km te gaan en een heel goede kans dat het weekje Oost-Duitsland (schat dat maar in op 1500 kilometer, ter plekke een beetje rondknetteren inbegrepen) ook met de Xantia gaat worden staat ze virtueel ongeveer op ‘cake minus 165 klicks’...
Dat betekent dat, als die planning inderdaad gaat gebeuren, ik al ver voor 8 september over de 5 ton ga struikelen met ‘t ouwetje. Oh, the suspense!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb een uitlaat besteld voor de gouden koets. Niet omdat ik ‘m nodig heb, de uitlaat is op zich prima. Maar wel omdat ik er achter kwam dat er in heel Nederland nog precies 1 van ergens in een vergeten voorraad lag en dat ze voor de Turbo D zonder kat ook niet meer bijgemaakt worden. En nou ja, aangezien de doelgroep uit 1 persoon bestaat (ik dus) kan die persoon ‘m net zo goed zelf op stock leggen.
Uiteindelijk is het alternatief dat ik, als de stortkoker het opgeeft, wel langs EPS zal moeten om een nieuwe te laten maken en dan is de auto dus gewoon 10x economisch total loss. Want tja: It’s rare, but nobody cares.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Koplampen. Ook zo’n dingetje. Lampspiegels van in ieder geval de Xantia’s 1a & 1b worden dof en kunnen na verloop van tijd zelfs helemaal ontzilverd raken. Dat helpt de lichtopbrengst niet. Ik heb daarom dan ook twee andere units gehaald. Na bijna 5 ton zijn de originele gewoon op. Weinig licht, de stelmechanieken zijn niet tof meer, de glazen hebben behoorlijk last van steenslag en aan één kant zag ik dat er een keertje iemand (ik?) te dicht bij de lamp iets met een haakse slijper heeft uitgevreten: roestspikkels in het glas.
De twee andere units schoonmaken en inbouwen is gelukkig bij een Xantia aanzienlijk eenvoudiger dan bij een gemiddelde auto, dus daar zie ik niet tegenop. De vervangers zijn uit 1996 en 1997 en zien er beduidend beter uit dan wat er nu in zit. Meer licht zal het ook vast wel geven, hoewel ik zo’n vermoeden heb dat de Xantia 1, net als de XM, niet uitblinkt op het gebied van koplampen & lichtopbrengst. In dat opzicht was een setje Morettes met (dacht ik) dezelfde Hella lampunits als in de BMW E30 misschien wel een optie, maar Morettes in een Xantia… Ik ben er niet kapot van.
Blijft over de vraag of het hiermee goed genoeg wordt om dan toch eens gele H7 pitjes te monteren. Maar goed, witte lampen is voor mij in deze Xantia ook gewoon prima. Ik bedoel, die goudkleurige DS-chevrons zijn geinig maar om ook nog de koplampen een soort van in kleur met de auto te hebben gaat misschien wel weer ver.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Penny Lane schreef:...hoewel ik zo’n vermoeden heb dat de Xantia 1, net als de XM, niet uitblinkt op het gebied van koplampen & lichtopbrengst.
Die stonden beide inderdaad nou niet echt goed bekend op dat gebied en mijn 1b gaf ook gevaarlijk weinig licht in het donker, totdat ik de lampjes voor dimlicht verving en de lampen even zo hoog als legaal (apk-waardig) is liet stellen. Je ziet nu nog steeds dat het lichtbeeld niet echt heel mooi is, maar het zicht zelf is gewoon prima. En ik heb nog nooit knipperende tegenliggers gehad vanwege die kleine modificatie
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Of een setje led lampen er in, je weet niet wat je ziet !
In tegenstelling tot de aftermarket xenon’s prima lichtbeeld
Als je het wilt testen, ik heb een paar op de plank staan.
Dubbel
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Penny Lane schreef:Blijft over de vraag of het hiermee goed genoeg wordt om dan toch eens gele H7 pitjes te monteren.
Ik zou daar H1 van maken.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Nou ja, H1 dan.
Voor nu ga ik eerst eens units inbouwen, maar ik sta op zich wel open voor goede alternatieven voor de standaard halogeen verlichting. Maar: punt voor punt. Met gare lampspiegels en ge-gritstraalde lenzen begin je sowieso niet veel.
Derk
PS - nog 1048km tot gebak.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Oud:
Minder oud:
Het verschil is niet helemaal spectaculair misschien, maar toch lijkt me dit wel een goede zaak. Ik zag overigens zojuist dat de originele Valeo units blijkbaar bij ARTA Parts nog leverbaar zijn á €120,- per stuk…
Het is ook grappig om te zien dat er tussen X1a en X1b ook weer kleine verschillen achter de schermen zijn. De 1b units passen zonder meer in een 1a, maar de klemmen van de achterdeksels zijn van een totaal ander & veel beter ontwerp bij de 1b en ook het onderste bevestigingsoog is veel robuuster. Dat laatste gaat helaas wel ten koste van het demontage-gemak. En dat is bij deze Xantia een dingetje, want pal achter de rechter koplampunit staat een Webasto ThermoTop T standkachel, zodat in ieder geval die unit er bij het wisselen van een lampje ook echt uit moet.
Buiten dat ik de aansluiting van de rechter koplamp vanwege oxidatie met een klein vijltje heb moeten visiteren waren er geen merkwaardigheden bij de inbouw. Volledig plug & play. De oude units waren overigens beide van september 1993 en dus de originele. Ze hebben er 498.952 kilometer in gezeten voordat het licht toch eindelijk echt te zwak werd…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo. Het serieuze aftellen is begonnen.
Eerdaags zal ik er nog maar eens een plas verse olie en wat filters aan spenderen. De laatste keer was voor de Harzrun. ‘t Mag wel weer eens een keer.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ha! De aanzienlijk minder mottige koplampen zijn een hele verbetering qua lichtopbrengst Zo zie je maar dat ‘t toch nuttig is om je koplampen in de gaten te houden qua glas en spiegels, zelfs al halen ze de APK nog. Amper nieuws eigenlijk, want datzelfde hadden we jaren geleden ook al gezien toen ik een setje niet in matglas veranderde achterlichten in de auto gezet heb (die overigens nog altijd keurig helder zijn). Maar toch: kleine moeite, groot plezier.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Vraagje, voor het moment dat je geen nieuwe koplampunits meer kan krijgen.
De verminderde lichtopbrengst komt dus door lichtdiffusie door gekrast glas en het dof worden van de reflector.
Dat laatste, is dat vuil of verwering van de spiegellaag? Zou je dat met alcohol/spiritus weer schoon kunnen krijgen? Wil je dat eens testen op een oude unit?
Succes met de half miljoen, en verder!
Ik volg je met mijn HDi, mijn km-stand loopt ongeveer 10% achter op jouw stand.
Het is een gechipte motor en ik vraag regelmatig alle pk’s. Echt heerlijk vlot op de snelweg.
De HDi is een doorontwikkeling op de 1.9(SD/TD). Al deze diesels lijken vrijwel onverslijtbaar.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
@lfred schreef:Zou je dat met alcohol/spiritus weer schoon kunnen krijgen? Wil je dat eens testen op een oude unit?
Wordt soms wel gedaan, maar het is erg riskant. Inderdaad interessant om te kijken of dat nog lukt bij die oude units
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Als je ook maar een droge doek voorzichtig over die spiegellaag heen haalt dan brokkelt die al af. Laat staan met alcohol of spiritus, ik denk dat er dan helemaal niks van over blijft.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Inderdaad, door de warmte is die laag niet alleen gaan oxideren, maar ook deels opgedampt. Haal maar eens een sponsje met jif over je glazen, daar zit die grijze aanslag op..
Vegen werkt in mijn ervaring enkel bij units met weinig km en die eigenlijk nog wel ok zijn. In de meeste gevallen veeg je echter zelfs met de zachtste doek er kale plekken in. Die kale plekken verschijnen ook precies waar de lamp er het dichtst op heeft gezeten. Vocht er bij maakt het nog lastiger..