Goede avond,
Ik heb een C3 pluriel 1,6 16 V automaat op het oog uit 2003.
Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten bij aankoop.
Het is een oranje uitvoering serie premiere.
alvast bedankt,
Piet
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hee, dat is leuk! Ik heb er ook 1 uit de serie première! Nog geen andere gezien eigenlijk.
Je hebt een paar aandachtspunten. Uiteraard het dakje, dat moet zonder knarsen of kraken openen en sluiten. Ook over de achterruit heen. Check of er het gemodificeerde rubber bij de voorzijde van het dak zit. In mijn topic (de pluriel van furriegurrie) staan wat foto’s daarvan.
Check ook of de sensodrive een beetje lekker werkt.
En wanneer er eventueel werk aan de koppeling is gedaan. Lees een aantal topics hier op de site maar eens door dan krijg je een idee van de nukken en eigenaardigheden van dit leuke karretje!
senso drive werkt op de automaat met schakelen houd hij even een moment vast en schakelt dan zonder kraak of geluid over, werkt voor een automaat mooi.
Als je hem op de hand met flippers bedient is het even wennen schakelt wel maar als je nooit ermee gereden hebt is het even apart.
Met gas terug op de automaat hoor je even een klik en schakelt dan terug.
Weet niet hoe dit normaal zou moeten werken, maar voelt goed.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Sensodrive is geen automaat, maar een gerobotiseerde handbak.
De bewegingen die normaal de rechterhand (schakelen) en de linkervoet (koppelen) maken, worden nu door 2 servomotoren verzorgd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nog even ter aanvulling, als nieuwe bestuurder van een bolide met een Sensodrive-bak kan je geen goed oordeel vellen over de werking ervan.
Dit vanwege het adaptieve karakter van de besturing, deze past in de loop der tijd de schakelmomenten aan aan het rijgedrag van de bestuurder.
In het begin rijdt je dus met het schakelgedrag van de vorige eigenaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
En het heeft toch ook wel een eigen karakter. Vooral terug schakelen naar de eerste versnelling wil nog wel eens net te laat gebeuren.
Ben eigenlijk wel benieuwd welk nummer deze is uit de Serie Première! De mijne is nr 63.
En waar in het land ergens? Hoofddorp neem ik aan????
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
furriegurrie schreef:Vooral terug schakelen naar de eerste versnelling wil nog wel eens net te laat gebeuren.
Dat doet zich voor in de situatie dat je met een handbak nog net in z’n 2 zou blijven met een laag toerental, bijvoorbeeld bij kruisingen.
De Sensodrive-bak besluit dan alsnog naar 1 terug te schakelen.
Het is enigzins te voorkomen door dan toch echt stil te gaan staan, de bak schakelt dan direct naar 1.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Bij mij is het vaker dat ik zelf al naar 1 geschakeld zou hebben om vloeiender weg te kunnen rijden. Hij blijft net te lang hangen. Als je handmatig terug schakelt wacht ie te lang met koppeling op laten komen om op de motor af te kunnen remmen…
gaan vanmiddag of morgenochtend de koop sluiten of niet laat jullie weten welk nr.
En ik begreep dat het geen echte automaat is, maar een semi.
Automaat heb ik in een Scorpio gehad daarna voor mij eigenlijk alleen nog maar meer de keuze makkelijker gemaakt voor een automaat.
Heb een tijd lopen zoeken naar een betaalbare C5 automaat maar of te duur of teveel KM`s
idd hoofddorp dus oldenhage is dichtbij en makkelijk om je bak te spoelen en te checken
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je hoeft de bak niet te spoelen, want er zit geen brein in.
Zoals eerder vermeld, het is geen automaatbak en zelfs geen semi-automaat.
De bak is inwendig identiek aan de normale handgeschakelde bak, ook is de auto gewoon voorzien van een koppeling met koppelingsplaat, drukgroep en druklager.
Alleen de bediening van de bak en de koppeling is geautomatiseerd d.m.v. 2 servomotoren.
Deze zitten gewoon aan de buitenkant van de bak en het koppelingshuis.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
servomotoren zijn elektrische gestuurd of hydraulische?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een plaatje zegt meer.
Elektrisch dus.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat is de km-stand?
Dat zegt mogelijk iets over het feit of de koppeling al eens vervangen is.
Dat klusje is namelijk een speciaaltje, omdat de servomotoren met een Lexia in een bepaalde stand gezet moeten worden.
Overigens is Johan Oldenhage wel een goed adres om een aankoopkeuring te laten doen, hij is ter zake kundig en heeft zelf ook een Pluriel gehad.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
170 d km
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dan hoeft het nog niet gedaan te zijn, ik zit nu op 163K met de originele koppeling.
Maar het is wel al een kritische stand, die van Furriegurrie ging ongeveer bij die stand stuk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986