66 van de 86
« Eerste  < Vorige 64 65 66 67 68 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3695
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 juli 2018 10:16 AM
  [ # 976 ]

Handbak naar een originele BVH: Dan kun je best een sloper kopen voor alle onderdelen, er zijn nogal veel kleine detail verschillen die je op het eerste gezicht niet zouden opvallen.

Derk: Ja, die hevel/boemerang: Dat slijt, komt veel kracht op en zit maar een glijlagerbus is in die vrijwel nooit gesmeerd wordt. Als je DS dus onbekende voorgeschiedenis heeft, dan kan dat al aardig versleten zijn, en dan is het vrijwel niet af te stellen zoals je zegt. Daarnaast moet je een drukgroep en plaat hebben die bij elkaar horen. Toch gelukt ! Prettige vakantie !

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 juli 2018 10:40 AM
  [ # 977 ]
Penny Lane schreef:

Terugstelveer op de koppelingsvork. Terugstelveer op het pedaal. Dat moet allemaal ook echt werken want anders maak je de slag van de koppeling niet betrouwbaar heen én terug. En dan moet het hele gebeuren allemaal precies melkwarm afgesteld staan en ook echt netjes binnen de gestelde specificaties zijn, anders krijg je het nooit meer goed… ‘t Is gewoon een hoop gedoe.
Derk

O, maar dat is bij een Mercedes net zo hoor. En daar werkt het dan ook nog eens hydraulisch…...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juli 2018 06:49 PM
  [ # 978 ]
EW schreef:
Penny Lane schreef:

Het ombouwen van die hydraulische bak naar een handbak is veel te veel houtjetouwtje gegaan daar bij Citroën.


Is de conversie de andere kant op misschien een optie?

Nou nee. Een BVH is normaal een 4-bak. Er zijn wel methodes voor om een 5-bak BVH te bouwen, maar dat is ook niet helemaal simpel. Er zijn ook manieren om een 4-bak BVH met lange 4 te bouwen, maar meh. Want dan zit je altijd nog met het inbouwen van een compleet hydraulisch systeem om dat te bedienen én natuurlijk de juiste bedieningsorganen…

Het is niet dat het hele systeem niet werkt bij een BVM, sterker nog, met zelfs maar enige vorm van onderhoud en aandachtig en uitgebreid alle stelmogelijkheden correct zetten werkt het heel goed. Maar je ziet gewoon dat het ontwerpproces een beetje was van ‘Ja shit, die kabel komt niet lekker uit én we kunnen in die bak geen getrokken hevel kwijt. En nou?’ - ‘Hmmm, laat me ‘s kijken? Als we nou ‘s hier een gaatje boren… Zo… en dan, moment, even kijken wat er nog aan stukjes ijzer ligt hoor… En dan hier afsnijden, daar een haakje van maken, gaatje erdoor… Juist. Schroef dit ‘s op dat gat?’ ‘Ooow ja, ik snap ‘m. ‘t Is een soort van systeem! Weet je wat? Het werkt ook nog!’. - ‘Nou, klaar dan toch zo?’ ‘Ja, best wel. A je to maar weer!’

Maar buiten al dat:

Alles zit er wel weer op & aan. Morgen de KVS er weer in, de boel ontluchten, alle sapjes weer op peil zetten en dan ‘s kijken of ‘t allemaal daadwerkelijk functioneert zoals berekend. Allemaal in Roadkill-stijl bekeken ruim op tijd voor de vakantie.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43263
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 juli 2018 09:16 PM
  [ # 979 ]
Penny Lane schreef:

in Roadkill-stijl bekeken ruim op tijd voor de vakantie.

haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juli 2018 06:45 PM
  [ # 980 ]

Nou. Het is dus nog niet in orde. In samenspraak met waterman is er wel een voorlopige diagnose gesteld overigens. Daarover meer als ik weet hoe het echt zit. Misschien had ik met deze set-up een tripje naar oost-Duitsland wel gehaald, maar ik ga er niet met samengeknepen billen naartoe. Dat is voor mij geen vakantie.

Daarbij waren er nog wat afstelpuntjes waarbij de auto weer eens tegensputterde en waar ik gewoon lekker geen zin meer in had. Ik heb, geheel in Roadkill stijl, dus gauw ‘t ouwe trouwe dieseltje maar ‘s opgetuigd voor de vakantie, ga ik lekker daarmee die kant op. Da’s wel zo relaxed. Het is ook makkelijker met tanken trouwens Mr. Green

Na mijn vakantie ga ik wel eens kijken wat het plan wordt. Misschien zet ik ‘t ding voorlopig maar ‘s op hok en ga ik komende winter weer eens kijken hoe ‘t verder moet.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 augustus 2018 06:25 PM
  [ # 981 ]

Nou, volgens mij is-ie vakantieklaar. Lekker op tijd… Ik weet alleen niet waarom. Op een gegeven moment is het aangrijppunt van de koppeling vanzelf verschoven en kon de boel wél correct worden gesteld. Er is nu zelfs vrije slag ‘over’... Geen idee waarom. Ik denk dat ik het maar niet moet willen weten.

Er zitten nu ook correcte en goede achterbollen op. Die had ik al een tijd op de korrel en net voor de vakantie werd mijn vermoeden bevestigd: gaar. Ik denk dat die er in Frankrijk nog op gezet zijn. Ze hebben er minimaal sinds 2001 onder gezeten zonder dat er ooit nog naar was gekeken. Nu zweeft Das Ungeheuer eindelijk echt zoals het hoort. Het scheelt ook een boel trilling in de bovenbouw, zodat de kans dat daar nog eens iets naar beneden lazert ook weer kleiner is.

Het lijkt erop (maar ik heb ‘t nog niet gemeten of zo) dat de nieuwe waterpomp (de dure versie) het beter doet dan de oude, waardoor de machine net iets koeler lijkt te draaien. Met de volgende hittegolf in het vooruitzicht is dat helemaal niet erg.

Ik ga er nu eerst weer een boel mee rijden. Je zou denken dat dat op een gegeven moment zonder gedoe ook kan. En als dat moment ooit had moeten zijn, dan is het nu. Dus. Gasbom vol kletteren en op pad.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 01 augustus 2018 06:33 PM
  [ # 982 ]

Welk is de dure waterpomp dan ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 01 augustus 2018 06:58 PM
  [ # 983 ]

Die met een zwart gelakte, geklonken, stalen poelie. Die met de aluminium 1-delige poelie doet het natuurlijk ook, maar die heeft bij mij 15.000 km ongeveer geleefd. Een nieuwe vervanger was zo uit de doos al twijfelachtig. Dat zou dus misschien wel kunnen als je maar heel weinig met je DS rijdt, maar ik wil er op een gegeven moment toch wel graag gewoon zonder daar gedachten over te moeten hebben overal mee naartoe kunnen rijden. De nieuwe pomp kwam met keurig gesloten lopende lagers en beter afgewerkt uit de doos en biedt dus meteen al meer perspectief - hoewel je uiteraard pas dingen zeker weet als je er ook werkelijk een jaar of wat geen gezeur van hebt gehad.

Ik zou zelf van verschillende onderdelen graag een, desnoods veel, duurdere versie willen hebben als het dan ook gewoon eens heel blijft. Dat is op termijn namelijk veel prettiger én potentieel goedkoper (of minder duur, zo je wilt). Moet je ‘s kijken wat zo’n ontploft druklager bijvoorbeeld aan uren kan kosten… Dan kun je toch echt beter lappen voor een veel duurder, maar wél goed, gereviseerd origineel druklager.

En dat is nog zonder het te hebben over dat slecht gemaakte spullen gewoon niet goed zijn voor de veiligheid van een DS (of welke klassieker dan ook). Er zijn gewoon spullen in omloop die voor het soort problemen zorgt waar autofabrikanten nog wel eens een terugroepactie voor op moeten zetten omdat ‘t niet safe is. Waarom dat in de klassiekerwereld (en echt niet alleen bij de DS) allemaal geen probleem is, is mij een volstrekt raadsel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 01 augustus 2018 07:11 PM
  [ # 984 ]

Ok, beetje vreemd verhaal van de waterpomp maar het verbaast me niet. Als je je koelcircuit hebt afgetapt en nadien terug aanvult, wijst de watertemp de eerste kilometers altijd een hogere waarde aan. Geen idee hoe het iomt ( luchtbellen ? ).

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2971
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 01 augustus 2018 09:34 PM
  [ # 985 ]

Ik hoop dat het ware genieten van de DS nu echt begint voor jou. (Sleutelen aan een DS vind ik ook genieten, maar niet als je zoveel tegenslag hebt)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 01 augustus 2018 09:38 PM
  [ # 986 ]

No pain, no gain! Laat ze janken nu guns

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 augustus 2018 01:15 AM
  [ # 987 ]

Voorlopige uitslag van het sporenonderzoek: lekzak LV naar de vaantjes. Er liggen plasjes bij het linker voorwiel die van de draagarm af lekken en bij inspectie via een kier onderaan het afdekscherm zag ik een kwijlspoor hoog tegen het chassis lopen… Volgende week ergens maar eens kijken, zo nodig weer een nieuwe plaatsen en dan wachten op groene plasjes aan de rechter kant.

Verder rijdt ‘t mormel momenteel werkelijk uitstekend. Met die bloedhitte begin van de week ook geen centje pijn. Ik heb alleen nog maar de hoedenplankbekleding plaatselijk opnieuw hoeven lijmen. Nu lijkt dat eindelijk netjes op z’n plek te blijven. Maar dat risico bestond toch wel, omdat ik voor een écht perfect resultaat die hele hoedenplank eigenlijk het beste had kunnen schoon schuren.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 augustus 2018 01:09 AM
  [ # 988 ]

De lekkage lijkt op te zijn gehouden na het aandraaien van een nippel op de remaccubol. Da’s dus goed nieuws. Hoe komt die LHM dan van de draagarm af zeiken? Nou, omdat je eerst je chassisbalk aan het invetten bent. Daarna loopt ‘t er bij de draagarm tussen het dubbele plaatwerk weer uit… O ja, en het lampje achter de asbak is gesneuveld. Da’s irritant want die zit vervangingstechnisch niet zo handig. Is dat dan nodig? Ja, nou, kijk: dat ding zit daar, dus die moet ‘t gewoon doen.

Vandaag (OK, gisteren) Bumblef*ck - Doesburg v.v., zeg eens 400 kilometer, maar mooi weer niet zonder de kap open te trekken: de stekker van de claxon was er alweer eens af gevallen. Daar zal echt een nieuw rubber hulsje omheen moeten. Verder totaal geen zorgen. ‘t Is een uitermate plezierige auto op ‘t lange stuk. Ook, of nee: vooral als je lekker met het verkeer mee tettert met 130 - 140.

De terugweg lekker semi-binnendoor gereden (Dieren, Brummen, Zutphen, Deventer, Raalte, eten bij De Lantaren bij Lemelerveld, Ommen, Hoogeveen, Assen, B’f*ck). Was ook zéér goed te doen. Tot aan Lemelerveld lekker met het dak open doorgezwoven, daarna werd het met de bewolking wat te fris. Kortom, een prima dagje de boer op met de DS. Omdat ‘t kan!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2971
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 augustus 2018 09:54 PM
  [ # 989 ]

Ik wist het dat ooit het genieten zou komen met jou DS.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4859
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 21 augustus 2018 10:21 PM
  [ # 990 ]

Lekker Derk!De binnendoor route via Zutphen en Deventer is ook zeker niet onaardig Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
66 van de 86
« Eerste  < Vorige 64 65 66 67 68 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook