Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Een legendarisch moment voor mij. Mijn eerste niet-Citroën op naam.. Een Renault Espace uit de eerste serie! Altijd al een zwak voor gehad, ik kan er niks aan doen. Mijn vader had vroeger een CX Break, mijn opa en oma een BX en mijn buren zo’n Renault Espace die ik om de zaterdag voor een klein zakcentje mocht stofzuigen en wassen. Alle 3 deze auto’s hebben in mijn jeugd een bijzondere rol voor mij gespeeld.
De vorige eigenaar heeft deze Espace in 1990 gekocht toen die 4 jaar oud was. Sinds dien ook alles bijgehouden, ik heb er een hele dikke map met documenten bij gehad. Van de aankoopbon in 1990 tot en met de startmotor reparatie in 2018 aan toe. Ik weet nog niet precies wat de kilometerstand bij aankoop was, maar nu staat die op 316.000 kilometer.
Het is eigenlijk nog een oer-Espace, maar in 2010 heeft de Espace een kleine aanrijding gehad. Er is toen met een donor Espace van na de facelift de neus uitgewisseld. Later nog meer plaatwerk. Ook is de motor nog gewisseld uit diezelfde donor Espace, er zat opeens een ratel in het oude blok.
Wat foto’s:
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
En ja, we hebben gelijk op de dag van het ophalen de ANWB nodig gehad. Na een stukje gas geven begon die erg te stotteren en wilde die alleen nog maar stationair of vol gas draaien. De sproeier in de carb bleek verstopt te zitten. De ANWB heeft deze voor mij doorgeblazen en ik kon mijn reis weer vervolgen.
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
Er zat ook een enorme laadruimte reserveonderdelen bij. Altijd handig!
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT and PR-80-VV by Timo van Vuurde, on Flickr
Foto van de donor Espace in de map met documenten:
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
En het mooiste van een Espace, de flexibiliteit van het interieur. Gelijk met z’n zessen door de McDrive gegaan!
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
RD-83-KT by Timo van Vuurde, on Flickr
De plannen met de Espace zijn voornamelijk het uiterlijk aanpassen, technisch heb ik op wat kleine dingen na nog weinig geks kunnen ontdekken. Ik wil hem zelf een respray geven. Ik ben er alleen nog niet uit welke kleur en of ik weer op zoek ga naar een oer-Espace neus of dat ik er deze facelift neus op laat.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Heeft nou een van jullie een vriendin?!?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wat een topding! Ik heb ook een enorme zwak voor de oer-espace! Ik zou een oude neus mooier vinden, maar je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken. Lijkt me een heerlijke vakantiebak! Gefeliciteerd met je aankoop!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7775
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik vind het een heel erg goed ding, veel plezier ermee!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zag ‘m op Facebook al voorbij komen. Wat een geweldige auto, Timo!
Als je de kans hebt zou een originele neus het mooist zijn. Maar of dat haalbaar is…
Verder heel veel plezier van deze oer-MPV!
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Heel vet apparaat, ik heb er jaaaaaaren geleden ook een gehad. Heel veel gedoe met massaproblemen, wel heel handig als mobiele schuur!
Welkom in de Matra wereld.
1 neus zeg ik, een kenner ziet zo dat deze er niet op hoort.
Of het storend is, dat ook weer niet.
Als je nog spullen zoekt moet je ze nu beginnen sparen, dat spul is aan het uitsterven.
Geweldige actie, veel plezier ermee.
Wat is die Fuego? Turbo diesel?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Die Fuego is geweldig! komt dat ook nog eens een foto reportage van?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Thanks voor de reacties! Die massa problemen ben ik inmiddels ook al wel een beetje achter inderdaad, haha.
Die Fuego is van een vriend van mij. Hij heeft 2 Fuego’s. Supervet ook! Die Fuego is één van de laatste en toen kregen ze allemaal de dikke diesel neus. (moest op?!). Maar het is ‘gewoon’ een 1.6 GTL.
PR-80-VV and ZD-48-VT by Timo van Vuurde, on Flickr
PR-80-VV and ZD-48-VT by Timo van Vuurde, on Flickr
Qua kleur voor de Espace heb ik momenteel 2 kleuren in mijn hoofd. Boswachtersgroen of lichtblauw.
Renault Espace (Gen-1, ph-1, 1984-87) by Opron, on Flickr
Renault Espace 2000 GTX 1989 by Wouter Bregman, on Flickr
1987 Renault Espace by Scott Barrett, on Flickr
Waarbij ik het meest naar de laatste neig,
Verder nog uit het familie archief Zie hier de Espace uit mijn jeugd die ik in mijn inleiding omschrijf:
23-DD-PT by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn buren waren geëmigreerd uit Spanje en hadden de Espace meegenomen, vandaar het import kenteken. Ik zit daar als jochie van een jaar of 10 in die witte jas op de hoek vooraan.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Wat een ruimte wonder is zo’n espace toch mooi dat Opron blijkbaar ook in zijn Citroen tijd met het idee van MPV speelde maar de Peugeot bazen het niet zagen zitten, vervolgens naar Renault en daar is deze legende geboren. Heel veel plezier en deel ons met het lief en leed van dit avontuur
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat groen is een mooie kleur voor zo’n wagentje. Ga je het spuitwerk laten doen of doe je het zelf? Let wel ff op dat polyester soms een wat afwijkende voorbehandeling nodig heeft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Opron ??
Opron verliet Citroen in 1975, de “Matra” espace was als concept ontwikkeld ik de UK bij Talbot, dat kwam pas in 1978 bij PSA, die het concept niet zagen en het aan Matra lieten ( Matra werkte met Simca , voor de Rancho en de Bagheera techniek). Kwam pas in 1984 op de markt, en de productie startte in 1983. Opron werkte er dus aan van 78-79 tot 83 voor het eerste model, hij “vervolmaakte” het design.
Opron zag de Peugeot bazen niet zitten ( en dat was wederzijds). In 74/75 was het “overleven” voor Citroen, het management stond vrijwel onder curatele ( inclusief Opron) geen tijd voor “experimenten”. Ik kan me vergissen maar ik ken geen “MPV” design van Opron van tussen 65 en 75.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Citroensmgz schreef:Opron ??
Opron verliet Citroen in 1975, de “Matra” espace was als concept ontwikkeld ik de UK bij Talbot, dat kwam pas in 1978 bij PSA, die het concept niet zagen en het aan Matra lieten ( Matra werkte met Simca , voor de Rancho en de Bagheera techniek). Kwam pas in 1984 op de markt, en de productie startte in 1983. Opron werkte er dus aan van 78-79 tot 83 voor het eerste model, hij “vervolmaakte” het design.
Opron zag de Peugeot bazen niet zitten ( en dat was wederzijds). In 74/75 was het “overleven” voor Citroen, het management stond vrijwel onder curatele ( inclusief Opron) geen tijd voor “experimenten”. Ik kan me vergissen maar ik ken geen “MPV” design van Opron van tussen 65 en 75.
Ik haal inderdaad wat dingen door elkaar, dank voor de verdere uitleg over de tijdslijn. Wist dat Opron zijn MPV ontwerp voor zijn Renault tijd had gemaakt maar dacht dat hij vanuit PSA direct naar Reanault was gegaan.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Opron is in 1975 vrijwel direct van PSA naar Renault gegaan. Het is pas NA 1978 dat Opron aan de MPV van Matra ging werken toen Matra Renault pushte om daar wat mee te doen. Daarvoor ken ik geen vergelijkbaar MPV design van hem. Wel een klein 4-persoons “bestelwagentje” en de C35, ook in “personen-transport configuratie, maar dat zou ik geen MPV noemen.
To err is human, not to err is divine.
Super vet Timo!! Ik volg dit topic met grote belangstelling
Qua kleur vind ik zowel die groen als blauw zeer geschikt!
Die blauwe zijn er teveel geweest, ik zeg groen.
Het is door de gratis overname van Chrysler dat PSA nu nog bestaat, de succesnummers Horizon en 309 waren Chryslers.
Psa zat zwaar in de problemen en die twee wagens moesten het tij keren, voor al de rest was geen geld en of interesse van PSA dus werd Matra vriendelijk bedankt terwijl ze een concept hadden dat haast klaar was, Renault heeft het maar wat graag gekocht.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017