1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Airco Xsara break en BSI
JFHERMANS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-02-2007

Gepost: 22 juli 2018 09:19 PM

Hallo,
Mijn xsara break van 2003 heeft een probleem met de airco.
De airco specialist van mijn garage heeft ondertussen de compressor, de condensor en het drukventiel vervangen, de installatie gevuld, nagekeken op lekkages en alles doorgemeten.
Het probleem is dat de compressor wel aanslaat, ook goed koelt maar even later weer afslaat. Vervolgens slaat die even later weer aan enz.
Nou denkt men dat het aan de aansturing van de BSI ligt.
Herkent iemand dit probleem en wat is dan de oorzaak?
Alvast bedankt

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 22 juli 2018 09:53 PM
  [ # 1 ]

Naast de radio zit op het paneel zo,n ovaal roostertje, hier achter zit de interieur temperatuur sensor,  deze heeft een propellertje die stof aan zuigt,
Haal het paneel los met oude credit kaart, en kijk of dit zo is???  Zet er alsnog even een stofzuiger op, het stof isoleert de sensor, en geeft dan de verkeerde waarde, waar de temp niet mee overweg kan, dit is de eerste simpele handeling, wat soms helpt

Profiel  
 
JFHERMANS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-02-2007

Gepost: 22 juli 2018 10:12 PM
  [ # 2 ]

Dat is inderdaad nog niet nagekeken, ga ik morgen meteen doen,hopelijk is het zo eenvoudig, je hoort wel of het werkt.

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 23 juli 2018 05:50 AM
  [ # 3 ]

Is het niet gewoon een pomp met een vaste opbrengst? De pompen van tegenwoordig blijven altijd draaien en regelen zelf de druk die opgebouwd wordt afhankelijk van wat er op dat moment nodig is.

In mijn ZX deed ie hetzelfde als jij beschrijft, pompen tot de juiste druk bereikt is, afslaan tot de druk onder een bepaald niveau kwam en dan weer aanslaan. Dat ging zo een keer een of 2 per minuut.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JFHERMANS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-02-2007

Gepost: 23 juli 2018 12:13 PM
  [ # 4 ]

Heb de temperatuur sensor schoon gemaakt maar dat helpt niet. De propeller van de sensor draait wel, kan de sensor kapot zijn?
Probleem is dat de pomp veel te snel afslaat (geen spanning meer krijgt) voordat het in de auto een beetje koel is. Slaat daarna wel weer aan maar weer te snel af.
Als het een BSI probleem is dan zou hij het helemaal niet moeten doen denk ik, ook de garage zegt kapot is kapot.
Iemand nog een idee wat er mis kan zijn?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 juli 2018 12:19 PM
  [ # 5 ]

Wordt de koelventilator wel ingeschakeld?

Als er geen luchtstroom is over de condensor, kan de compressor uitgeschakeld worden op basis van te hoge druk.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JFHERMANS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-02-2007

Gepost: 23 juli 2018 12:25 PM
  [ # 6 ]

je bedoelt de ventilator van de motor?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 juli 2018 12:26 PM
  [ # 7 ]

De ventilator bij de radiateur inderdaad.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JFHERMANS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-02-2007

Gepost: 23 juli 2018 12:52 PM
  [ # 8 ]

Ja, de koelventilator doet het, dus dat is niet de oorzaak.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 23 juli 2018 12:54 PM
  [ # 9 ]

Soms zit er een drukschakelaar in het lagedrukcircuit gemonteerd. Als de pomp aanslaat, loopt de druk in het hogedruk deel op. In het lage druk circuit daalt de druk dan juist. Die schakelaar kan de pomp beinvloeden als de druk té laag wordt. Zoek mbv je VIN effe de details erbij op Service Citroen. Dan zie je gelijk welke/waar de sensors zitten.

Onderstaand is de locatie in een Xsara Picasso.

Draai die sensor er niet zomaar uit. Verwijder de stekker en sluit de connector kort, óf juist niet. Check de werking van de airco. Als ie t nu wel doet, is dit je probleem. Pas op voor die ventilator…

Afbeelding Bijlagen
sensor.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
JFHERMANS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-02-2007

Gepost: 23 juli 2018 01:06 PM
  [ # 10 ]

Ga ik doen.
De airco man heeft wel het drukventiel vervangen. Is dat hetzelfde als de drukschakelaar die jij bedoelt of regelt het drukventiel alleen de overdruk?

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 23 juli 2018 01:12 PM
  [ # 11 ]

Geen idee of de Break dezelfde specs heeft. Ik weet het alleen van een Picasso.
Drukschakelaar en druksensor is in deze hetzelfde. Probeer het toch effe de procedure die ik beschreef. misschien is de connector lam, draadbreukje ergens. Je beschrijving doet vermoeden dat het probleem toch daar ergens zit. Er treedt een beveiliging in werking die de pomp stopt. Bij mijn weten is die sensor de enige medewerker die zo’n error door kan geven aan de BSI…

edit: drukventiel regelt de druk en is geen electronisch component. Iedere airco (koelkast ook) heeft een drukventiel.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 23 juli 2018 01:24 PM
  [ # 12 ]

Je schreef dat de specialist het drukventiel heeft vervangen. Dan bedoel je het expansieventiel? Da’s een behoorlijke klus want dat ding zit nabij/in het kachelhuis. Dan heeft ‘ie het halve dahsboard open getrokken…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
JFHERMANS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 04-02-2007

Gepost: 23 juli 2018 01:34 PM
  [ # 13 ]

Dat is wat de garage tegen mij heeft gezegd, drukventiel, zal navragen of dit klopt en of het toevallig niet de druksensor was. Ze zijn wel een hele tijd met de auto bezig geweest, hebben ook een citroenspecialist gebeld, alles doorgemeten, de druk was goed.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 23 juli 2018 01:36 PM
  [ # 14 ]

Voor de duidelijkheid:
In een Xsara Picasso zit een drukschakelaar/sensor (electrisch component) op de condensor (nabij de radiator). Het expansieventiel/drukregelaar zit nabij/in het kachelhuis en is een mechanisch component. Op de pomp na zit er verder geen hightec in een airco. Het lijkt mij stug dat de aircospecialist het expansieventiel vervangen heeft. Da’s een stevige sleutelklus voor gevorderden…

Onderstaan is voor de Picasso.

Afbeelding Bijlagen
XsaraP1.jpgXsaraP2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 23 juli 2018 01:38 PM
  [ # 15 ]

oh ja, succes! ik kan je nu niet verder helpen.
met stevige sleutelklus bedoel ik: om het kachelhuis in een Picasso te verwijderen, moet het hele dashboard eruit. Daar ben je zo een halve dag mee bezig. En dan moet ie er ook weer in…
Kan me amper voorstellen dat de garage dat doet zonder vooraf overleg. Als het simpeler kon, zou ik het kachelhuis ook uit elkaar halen om die natte-hondenlucht uit m’n airco te krijgen. Juist dat sleutelen is wat mij weerhoudt.

Iets zegt me dat die klus in een Break niet veel eenvoudiger is.

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook