Het zal dan el de druksensor zijn geweest.
Waar kan ik bij Service Citroen het schema vinden waarop de sensor staat?
http://service.citroen.com/pages/index.jsp
Maar je moet een account maken.
Je mag me ook je VIN sturen per PB, dan kijk ik effe snel voor je.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Heb de garage even gebeld.
Hebben inderdaad de druksensor (zit bij de condensor) vervangen. Ze hebben nagevraagd of er een drukventiel inzat maar die heeft mijn xsara niet, dit hadden ze van de citroenspecialist begrepen.
Wat er dus gebeurt bij inschakelen van de airco: na een seconde of 10 valt de spanning bij de compressor weg en even later komt om onverklaarbare reden de spanning weer terug enz. De lucht in de auto koelt daardoor veel te weinig af.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Klinkt als een kontaktprobleem of een intermitterende draadbreuk.
Kijk eens in die connector: mss is er iets teveel verbogen?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
JFHERMANS schreef:Ze hebben nagevraagd of er een drukventiel inzat maar die heeft mijn xsara niet, dit hadden ze van de citroenspecialist begrepen.
Maar wel een drukregelaar, of beter gezegd een expansieventiel.
Deze zit op het punt waar de koudemiddelleidingen door het schutbord gaan.
Is deze al gecontroleerd dan wel vervangen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
nee, niet dus, want ze zeggen dat die er niet inzit
...dát lijkt me stug. een airco zal niet werken zonder expansieventiel…
ik zou eens een andere aircospecialist zoeken en vragen om een oordeel.
maarrrr, wat ben je wijzer geworden op Service Citroen?
schiet mij opeens iets anders te binnen. ik weet van een serie Xsara P’s dat de voeding voor de airco DIRECT via het contactslot liep. Men kwam eraqchter dat zware sleutelbossen problemen gaven en uiteindelijk het contactslot lieten vastbranden. Er is op dit forum eerder over geschreven. Er is zelfs een ombouwsetje, incl relais om dit probleem op te lossen.
Misschien is dat het probleem hier?
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens service.citroen.com wel.
Daarnaast, een aircosysteem kan niet werken zonder expansieventiel.
zie https://www.carcoolsystems.nl/werking_airco/p/27/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
zojuist effe gekeken op VIN en er zit -zoals te verwachten- wel degelijk een expansieventiel/drukregelaar in het systeem. Het zit -zoals te verwachten- nabij het het kachelhuis/verdamperhuis. onderdeel C.
zie afbeeldingen:
edit: in een van de afbeeldingen staan meerder expansieventielen. ik denk dat ze vulopeningen bedoelen… Die zitten namelijk precies op die plek in de leidingen.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
De airco specialist heeft de boel gecontroleerd en zegt dat nu alles leidingtechnisch goed is. Kanttekening daarbij is dat de ene specialist zich door de andere laat wijsmaken dat er geen expansieventiel in zit. De aircospecialist had dat als onzin moeten afdoen. Dat zegt iets over zijn competenties… Om vervolgens een sensor te vervangen die waarschijnlijk NIET de veroorzaker van het probleem is. Blijft over de aansturing, de pomp zelf en het expansieventiel.
Iets zegt mij dat de pomp in orde is. Elektrische koppeling van de pomp in orde? Blijft over het expansieventiel… Volgens mij is dat te meten met de juiste apparatuur.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
De pomp is vernieuwd.
Een draadbreuk is onwaarschijnlijk, daarvoor is het af en aanslaan te regelmatig.
Ga aan de garage vragen of ze het expansieventiel kunnen vinden en ook nog kunnen doormeten.
Ze zijn nu met vakantie, dus kan even duren.
Laat wel horen hoe het afloopt.
Nou, als jij zegt dat de pomp ook vervangen is, weet ik met aan zekerheid grenzende stelligheid dat het expansieventiel de geest heeft gegeven. Het ventiel laat teveel druk door waardoor het er teveel druk in het lagedruk deel ontstaat. Sensor laat de boel afslaan, tot de druk gezakt is en dan springt het weer aan. Tot de druk te hoog etc etc.
Expansieventiel zit nabij kachelhuis maar als je geluk hebt, aan de motorzijde van het brandschot waar de leidingen doorheen gaan.
Ik zou die garage een stevige discount vragen! Beter nog geld terug en elders.
Succes en laat nog effe weten hoe het afliep.
Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006
Roger en anderen bedankt voor jullie reacties.
Ga morgen naar de garage, laat wel weten hoe het afloopt, kan even duren ivm vakantie.
Jan
j
De xsara is gisteren eindelijk bij de garage geweest voor de airco, maar ook voor de aanjager,
De aanjager deed het nog wel maar blies niet hard genoeg in de hoogste (ontwaseming) stand. Of dat iets met de airco (aansturing) te maken heeft??
Ze hebben het expansie ventiel getest, de druk blijft constant, loopt niet op en dat wil volgens de garage zeggen dat het expansie ventiel niet kapot is, dus dat is ook niet vervangen.
Ze hebben de hele dag gezocht naar de oorzaak van het steeds weer afslaan van de airco en na 15 seconden weer aanslaan, maar kunnen niks vinden. Dat was wel gratis service. Ze geven het op.
Zou er toch nog ergens een verstopping zitten??
Wel een nieuwe aanjager erin gezet.
Weet nu ook niet meer wat te doen.
Groet
Jan
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-03-2008
- CX Gti Turbo 2
Het snel achter elkaar in en uitslaan komt omdat de druk te hoog is. Ik vermoed dat er te veel koude middel in het systeem zit. . Sensoren en ventielen gaan zelden stuk bij een xsara. Als het goed is staat ergens wel een sticker onder de kap met hoeveel gram het systeem gevuld is.