E10 maakt zijn opkomst en wordt over een paar jaar de standaard die E95 gaat vervangen.
Voor de dieselrijders is er (volgens mij) nog geen aankomend ‘probleem’. Des te meer voor de bezitters van een benzine behoevende Citroën van voor 1 januari 2000.
Maar wat ervaren jullie? Wordt E10 al vervangen voor E95 aan de pomp (in het buitenland)? Heeft er al iemand geprobeerd E10 te tanken voor zijn/haar Saxo?
Zelf tank ik bijna altijd bij de Tango hier om de hoek. Daar is E10 beschikbaar, maar uiteraard ook gewoon nog steeds de vertrouwde E95.
Eenmaal zover dat E10 de standaard wordt zijn er uiteraard wel alternatieven zoals Shell V-Power, maar deze zijn uiteraard flink duurder….
Naar mijn mening is V-Power e.d. de ‘gewone’ benzine met een toevoeging die in principe niet relevant is voor een Saxo rijder, maar toch genoodzaakt is deze te tanken vanwege het opgelegde beleid.
In Frankrijk en België wordt euro(95) vaak vervangen door E10.
In Duitsland is bijna altijd euro(95) te krijgen naast E10 benzine.
Als alternatief moet je dus 98 benzine tanken of een premium(vpower, ultimate, synergy supreme98/95 e.d.)
Of LPG inbouwen.
Gr. Wim.
Is die E10 zo slecht voor je saxo dan?
Of geldt dit vorige saxo van een bepaald bouwjaar?
Citroen geeft op dat Saxo’s van voor 2000 niet geschikt zijn voor E10.
Op zich rijd hij er gewoon goed op hoor en het is niet slecht voor de motor maar sommige kunststoffen en rubber o-ringen of pakkingmateriaal die in de brandstoftoevoer gebruikt werden zouden kunnen verteren, verdrogen of wat ook, ze kunnen er niet goed tegen.
Echter in Frankrijk staan oudere Saxo’s ook gewoon bij de e10 pomp. Het zou de eerste en meteen de laatste keer kunnen zijn dat zien we natuurlijk niet of ze om de hoek al stranden. Maar ja citroen dekt zich in en de materialen van voor 2000 zijn gewoon niet getest voor e10 bio benzine.
Als je een saxo van voor 2000 hebt zou je natuurlijk nu kunnen beginnen met die test
Gr. Wim.
Is gewoon een Europeese maatregel dus die uitzondering in Duitsland gaat ook verdwijnen, zal voor iedereen 98 tanken worden dan.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Aha, geen probleem, in mijn geval dan…
Mn saxo is van 3-2001.
In Frankrijk en Belgie is E10 de norm, je komt al bijna geen E95 meer tegen. Daar gaan mensen met een Citroen van voor tussen 1990 en 2000 zeker geen 98 rijden, vanwege de prijs, dat zijn geen klassiekers maar oude gebruiksauto’s. Ik heb nog niet veel van problemen gehoord, maar ik zou als je op E10 gaat rijden de benzineslangen in de gaten houden en ze zo nodig vervangen, oude benzineslangen zijn het gevaarlijkste punt. Kijk dan wel uit dat je ze vervangt door slangen die tegen E10 kunnen, d.w.z. waar SAE J30R9 of DIN 73779-2A , of zelfs DIN 73779-3E op staat. Ter info: Een J30R7 slang ( bijvoorbeeld Gates 3225) kan wel tegen E10, maar is niet gemaakt voor een injectie systeem!, Een DIN 73779-A of 73779-B ( tegenwoordig heten die 73779-1A en 73779-1B ) is niet geschikt voor E10 als er alleen DIN 73779 zonder achtervoegsel op staat kun je hem beter links laten liggen.
Dieselrijders met oudere auto’s kunnen het beste de “Biodiesel” echt links laten liggen, daar hebben ze in Duitsland een speciale slang standaard ( DIN 73779-3E ) voor gemaakt omdat de esters die erin zitten extra agressief zijn.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Kost wat, heb je ook wat.
102 octaan en geen ethanol enz. als toevoegingen.
De enige manier is de slangen vervangen, vooral degene waar druk op staat, de autobranden die onder het rijden onstaan is mogelijk mede door de problemen met de E10 waardoor rubber oplost.
Totaal aantal Berichten: 7791
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vergeet even niet dat onze huidige 95 ook al tot vijf procent bio-ethanol bijgemengd heeft. Je zou het E5 kunnen noemen. Ik voorzie eigenlijk niet zoveel problemen met E10, zeker niet voor auto’s van de Xsara/Saxo/Xantiageneratie. Ergens hebben ze de streep moeten trekken en dat is wat PSA betreft 2000 geworden.
Wel erg nuttige informatie over gebruik van verschillende benzineleidingen en slangen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Het viel mij op dat Lancia voor de Turbo CT-motor (in de Zeta) voorschreef dat je vanaf 1998 al E10 zou kunnen gebruiken, terwijl de Evasion (net als alle Citroëns volgens mij) pas vanaf 2000 op E10 kan. Nu kan ik me voorstellen dat een Zeta andere brandstofslangen gebruikte dan bijvoorbeeld mijn Xantia TCT, maar andere slangen dan de Evasion lijkt me sterk
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Opletten met de brandstof toevoerslangen, en o ringetjes, kan in brand vliegen bij lekken, beste, vervang het slangenwerk van tank naar motor is het veiligst, verder denk ik dat er winig kapot kan, de motor kan er prima tegen.
vrg kees
Dat heet grootste gemene deler politiek: ” Weten we het zeker”, nou ja allemaal vanaf 2000 dan….......
Stel je voor dat ze dat per model, productie site en onderdelen leverancier moeten nagaan, en dan ook nog garanderen: Dan komt de juridische afdeling ook nog eens langs. Trek uw eigen conclusies.
Wat we weten: Oude benzineslang kan slecht tegen E5 en E10 ( maar wie gebruikte er 50 jaar geleden een benzineslang van 10 jaar oud ? die waren toen ook al hard…) Als je benzine ruikt of “vochtigheid” ziet aan een verbinding of slang dan kun je die beter ACUUT vervangen, dat geld ook al sinds lange tijd. Als de benzine er uit spuit ben je te laat en dat heeft al tot heel want afgefakkelde klassiekers geleid.
To err is human, not to err is divine.