Ik zit te denken om de wielophanging van mijn ax gt te verbeteren. Zit te denken om hem rondom te verlagen en wat stugger te maken met Bilstein dempers. Wat is een bewezen configuratie zoals welke verlagingsveren te gebruiken, torsiestangen en stabilisatorstang dikte voor de achteras en welke bilstein?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Stel jouw vragen ook even hier http://www.axclub.net/phpbb3/index.php
Daar zijn meer diehard AX-fans actief.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat jouw vragen omtrent de stabilisatorstangen betreft, volgens de informatie te vinden op service.citroen.com heeft een GT al de dikste stang aan de voorzijde, namelijk 21 mm.
Je kan nog wel denken aan een veerpootbrug.
En alleen een 4x4 heeft een stabilisatorstang aan de achterkant, maar dan heb je volgens mij de complete achterwielophanging daarvan nodig.
Mij onbekend wat er eventueel van een P106 bruikbaar is.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Een AX heeft toch torsiveren achter.
Ik denk niet dat daar andere hardere of stuggere veren voor zijn te vinden.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Klopt, een torsiestaaf per draagarm.
Maar daar zijn ook meerdere versies van, afhankelijk van het type.
En een GT zal ook daar naar verwachting de meest stugge van hebben.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Wat jouw vragen omtrent de stabilisatorstangen betreft, volgens de informatie te vinden op service.citroen.com heeft een GT al de dikste stang aan de voorzijde, namelijk 21 mm.
Je kan nog wel denken aan een veerpootbrug.En alleen een 4x4 heeft een stabilisatorstang aan de achterkant, maar dan heb je volgens mij de complete achterwielophanging daarvan nodig.
Mij onbekend wat er eventueel van een P106 bruikbaar is.
Ik had nog niet goed naar de voorwielophanging van mijn GT gekeken, maar die blijkt idd de stabilisatorstang op de draagarm zelf met blokjes bevestigd te hebben. De bevestiging voor de stabilisatorstang onder de vloer van de auto is daarbij ook anders en niet uitwisselbaar met de GTI stabilisatorstang (met beugeltjes) en dat is niet zomaar aan te passen.
Omdat ik wel al had gezien dat hij geen gti draagarmen had, had ik die wel alvast aangeschaft, maar omdat ik geen drop links zag dacht ik eerder dat hij helemaal geen stabilisatorstang had. Niet verder gekeken, heb de auto ook pas maar net.
2 opties:
1) ik ga naar gti draagarmen, maar moet daarbij de stabilisatorstang weglaten, maar die zit daar ook weer niet voor niets.
2) ik blijf bij de huidige opzet, maar moet dan toch de huidige draagarmen vervangen, want die kraken als een gek, uitgedroogd waarschijnlijk.
4x4 heeft een stabilisatorstang op de draagarmen gemonteerd zo te zien op service box, de GT heeft de stang (staaf) in de achtertraverse, 20mm denk ik.
René Jongejan schreef:Stel jouw vragen ook even hier http://www.axclub.net/phpbb3/index.php
Daar zijn meer diehard AX-fans actief.
Had ik inmiddels gedaan.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je met de huidige constructie van de stabilisatorstang aan de voorkant verder wilt, dan is het maximaal haalbare een stang met een diameter van 21 mm, deze zit op de 1.4, de Sport, de GT en de 4x4.
Die zit dus al op de jouwe.
Dieseltjes hebben er één van 19 mm.
En de 1.0 en de 1.1 doen het zonder.
Er is maar 1 vroege uitvoering geweest met de constructie met reactiestangetjes, maar daarvan is de diameter slechts 18 mm.
Wat de torsiestaven aan de achterkant betreft, daar is het als volgt:
. 1.0, 1.1 en Sport 17,0 mm
. dieseltjes 18,3 mm
. 4x4 18,7 mm
. 1.4 en GT 19 mm
Dus daar ook al de grootste.
Achter zou je de constructie van een 4x4 kunnen monteren, die heeft een stabilisatorstang, nr. 4 in onderstaand plaatje.
Alleen zou je dan torsiestaven nr. 3 moeten vervangen door jouw huidige.
Echter, vind maar eens een achterbrug van een 4x4.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De beste keuze die je kunt maken is om gewoon de complete set up van een sportieve Saxo of 106 er onder te zetten.
Dus draagarmen, voorveerpoten, voorste stabistang (22 mm is het dan de dikste die er is) en de achteras wisselen.
Daar een setje sportieve dempers onder van bijvoorbeeld Koni, Bilstein e.d. + fatsoenlijke verlaging en je hebt een hele leuke kart voor op de weg.
+ met dit onderstel heb je gelijk een steek van 4x108, dus je kunt ook velgen monteren die net even wat groter zijn dan standaard.
En een after market draagarmbrug doet ook veel, die verbind de voorste draagarmen onderling met elkaar. Hij loopt allen wel onder de motor en de uitlaat door. Dus met stevige verlaging en onoplettendheid bij de drempels zit je daarmee wel eens aan de grond…..
Zo’n soortgelijke ombouw heb ik onder mijn AX zitten met 15 inch velgen en lekkere plakbanden en daar kun je behoorlijk leuk mee door de bocht.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Bedankt voor de reacties:
De GT (en GTI) hebben wel degelijk een anti roll staaf van 20mm in de achterbrug zoals bij 106-jes en saxo’tjes, je hoeft dus niet naar een 4x4 ophanging.
Nummer 4 in de tekening.
Je zou daar nog een dikkere staaf in kunnen zetten.
De torsiestaven zijn al 19mm net als bij 106 en saxo’s.
Ophanging scharnierpunt van de voorste anti roll bar is bij de GT anders namelijk met 2 bouten ipv 1 bout en een sleuf zoals bij de GTI of sportievere 106 en saxo’s. Ik weet niet of die uitwisselbaar zijn. Nummer 2 en 3 in de tekening.
Nummer 3 en 5 hieronder.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je kijkt nu in de servicebox van Peugeot, ik vind dit niet terug in de Citroën-versie op service.citroen.com
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Je kijkt nu in de servicebox van Peugeot, ik vind dit niet terug in de Citroën-versie op service.citroen.com
Even een accountje aanmaken:)
http://public.servicebox.peugeot.com
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb een account op service.citroen.com
Kan je in de servicebox van Peugeot dus ook Citroën-modellen bekijken?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Ik heb een account op service.citroen.com
Kan je in de servicebox van Peugeot dus ook Citroën-modellen bekijken?
Jazeker, sinds enige tijd idd. Alles onder 1 dak.
Wat AX versus Peugeot betreft kan je misschien ook bij de 205 kijken ipv 106/saxo. wat betreft jaartal produktie enz.
Ik kan er naast zitten natuurlijk.
Daar heb je bij de zwaardere uitvoeringen misschien mazzel
205 1.9 gti- 1.6 gti
misschien de zware diesels van toen XRD en GRD 1.8D (X = 2-deurs G= 4-deurs)
Ook was er nog de XS 2-deurs 1.3 was dat met een gekieteld 1.3 blokje met twee carburateurs en sportievere look en ophanging, maar die ophanging was niet erg spannend, maar wel beter dan standaard, deze was ook in GT maar dat was gewoon de zelfde maar de 4-deurs(G).
Ik denk dat deze serie (xs-gt) technisch gelijk waren aan de AX GT.(of had de ax altijd al een tu-motortje?)
Ook was er nog een 205 rallye, een 1.3(wel al een TU-motor) met 4 carburateurs(2 dubbele webers) 103pk.
Dit was gelijk aan de AX Sport volgens mij. Deze rallye`s kwamen door de typegoedkeur in `87-`88, maar in `88-`89 niet meer vanwege de eerste milieuperikelen. Dus Peugeot was in `88 alweer de laatste rallye`s aan het verkopen. In Duitsland waren deze al direct verboden en was de Rallye gewoon een 1.9 gti.
Ik heb vroeger vele van deze gehad en bereden(Peugeot monteur) maar die met het hardste onderstel waren zeker en alleen de GTi`s en dan vooral de 1.9. Die benaderden karten op de openbare weg het meest, die ophanging was totaal anders dan welke andere 205 ook.
De leukste was de eerste 1.9 van 1987,(de 1.6 was al vanaf `86) deze 1.9 was nog een echte vuile, en maar èèn jaar gemaakt want eind `87 kwam de katalysator er al onder. De vuile had 145pk din. en woog maar ruim 800kg.
In nederland zijn er toen niet heel veel van verkocht gezien de nieuwprijs van ik dacht 38-42000,-
De 1.6 was 30-32000 en de ralley 1.3 29000,-
Dus misschien dat iets van deze modellen gewoon past.
Gr. Wim.
Ik denk dat ik het voorlopig bij de huidige ophanging laat, ik hoef er de WRC niet mee te winnen:)
Wel misschien een dikkere anti roll staaf in de achterwielophanging, verder b6 bilsteins en verlaagde veren, baker top mounts om wat caster/camber te kunnen stellen. Verder wat stuggere rubbers voor en achter, zal ook al een hoop schelen vwb speling.
Voor de achterbrug heb ik al powerflex paars liggen.