Sinds korte tijd heeft de voorkant van mijn pa’s XM (2000) de neiging om voor door de knie’tjes te gaan. Niet zo drastish dat ze voor gelijk met haar snufferd op straat ligt maar wel merkbaar “te laag”.
Ook lijkt ze wat LHM te bloeden.
Ik ben er eens onder gekropen maar uiteraard was ze nu niet meer incontinent. Toch maar even opzoek gegaan naar de mogelijke oorzaak.
En het lijkt hiervandaan te komen:
De boel is droog, al lijkt de roestbruine bout wel verdacht ‘nat’.
Nou ben ik geen ster in de LHM kunde en al helemaal niet v.w.b. Hydractive.
Dus, mijn vraag, wat kan het zijn, hoe heet het ding wat onder de (veer)bol hangt(soort verdeler) en hoe los ik het probleem op.
Normaal gesproken zou ik het meteen proberen op te lossen maar nu leek het me handig om eerst hier eens wat info over in te winnen.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Staat de foto ondersteboven? Dit lijkt mij de drukregelaar, de roestige bout is dan de ontlastschroef
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
De onderkant van de foto is de voorkant van de auto..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Inderdaad, dat is de drukregelaar.
De roestige bout is de ontlastschroef; probeer deze eens wat vaster aan te draaien. Deze mag je trouwens nooit helemaal uitdraaien, want dan raak je het achterliggende kogeltje kwijt en blijft het systeem inwendig lekken.( halve slag max. ).
Als de boutkop vlak tegen de regelaar aanligt duidt dit op een kwijtgeraakt kogeltje….
Het probleem v.h. inzakken kan veroorzaakt worden door te grote inwendige lekkage v.d. veerpoten; dit kan je controleren bij de retourslangen .( slangetjes loshalen bij leiding aan binnenscherm.)
Ook een defekte hydractiefklep kan de schuldige zijn, want deze zorgt er o.a. voor dat de veerbollen aan de wielen geisoleerd worden van de 3e veerbol.( +/- 1 minuut nadat de portieren en achterklep gesloten zijn; je hoort na een zoemgeluid een klik )
Maar ondanks de “klik"kan het zijn dat de klep doorlekt en de auto zodoende (te) vlug zakt.
Controleer ook of de schakelaar in de kofferbak nog heel is.
Deze zit bij de slotvanger, midden in de kofferbakdorpel.
Hopelijk heb je hier wat aan; succes, en laat de oplossing aan ons weten!
De auto is vrijdag bij CiVer geweest voor nieuwe stohoezen. Daar hebben ze tevens even gekeken naar de drukregelaar:
Volgens hun is het een plastic ringetje dat in de regelaar zit dat stuk is.
Het kan geen kwaad volgens hun en reparatie(lees vervangen complete regelaar) is pas nodig wanneer je het lhm bijvullen zat bent geworden..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Gereviseerde drukregelaar kost niet zoveel, 100 euro incl montage ofzo bij Chyparse
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002