Sinds een maand ben ik in het gelukkige bezit van een Citroen C2 1.4 VTR met Sensodrive, bouwjaar 2003. Gekocht van een particulier, grotendeels dealer onderhouden met onderhoudsboekjes, nieuwe APK, nieuwe distributieriem, nieuwe accu en net een ton op de teller en ziet er buitengewoon goed uit voor zijn leeftijd. Tijdens de testrit reed ie heel prettig. Kortom, liefde op het eerste gezicht.
De liefde van de auto naar mij toe bekoelde echter al na anderhalve week toen hij op een warme dag in de file ineens een Sensodrive storing gaf: het auto en sneeuwvlok lampje gingen knipperen en de auto wilde niet meer vooruit komen behalve schokkend in zijn één. Na een tijdje de auto uit te hebben gezet reed de auto weer, maar na een paar minuten weer hetzelfde. Ik heb hem weg laten slepen naar een dealer.
De dealer heeft de auto uitgelezen:
- Permanente storing. Storing aan het regelorgaan koppeling: onjuiste positie
- Permanente storing. Storing signaal selectiehendel onjuist
- Tijdelijke storing: Storing signaal selectiehendel samenhang
Oordeel dealer: de koppeling is versleten en moet in zijn geheel worden vervangen. Kosten circa 2000 euro. Overigens heeft de dealer het probleem niet zelf kunnen reproduceren; hij schakelde daar tijdens een proefrit goed. Aangezien de liefde van mij nog steeds groot is heb ik besloten om de reparatie uit te laten voeren. Na een week wachten had ik mijn autootje terug met een nieuw koppeling en een nieuw regelorgaan. So far so good.
Na een paar weken kwam ik weer in een file, en wat denk je? Precies dezelfde storing. Omdat ik geen zin had om weer een sleepauto bellen heb ik de auto een uurtje in de schaduw gezet en gewacht totdat de file voorbij was. Ik kon daarna weer probleemloos rijden. “Aha”, dacht ik. “Het lijkt warmte gerelateerd”.
De volgende dag heb ik de dealer weer gebeld en de situatie uitgelegd. Nu kwam de monteur wel met een heel merkwaardig verhaal. “Ja”, zei die, “dat hij in de file oververhit raakt is eigenlijk heel normaal want als je hem in zijn 1 zet dan drukt de servomotor continu de koppeling in en als het dan ook nog warm is dan wordt ie te heet en gaat ie in storing. Je moet hem in neutraal zetten”. Ik vroeg nog of het misschien iets met een warmtesensor te maken kon hebben, maar dat was volgens de monteur onmogelijk.
Ik ken meerdere mensen met een half-automaat (alhoewel ik niet weet of dat een Sensodrive is) en die hebben dit soort problemen nooit. Is iemand bekend met dit soort problemen en is wat de monteur zegt redelijk of pertinente onzin?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
De Sensodrive is geen half-automaat, maar een gerobotiseerde handbak.
En de monteur heeft het bij het rechte eind, zet bij een wat langere stilstand de bak in N. De besturing van de bak doet dat uiteindelijk ook zelf, maar dat duurt bij de huidige temperaturen te lang. Al die tijd blijft de elektrische koppelingsservomotor bekrachtigd en warmt daardoor teveel op.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nog ter aanvulling het volgende.
De koppelingsservo hangt qua warmtehuishouding niet echt optimaal.
Deze zit namelijk aan de voorkant van het koppelingshuis en daardoor direct achter de radiateur.
Als bij stilstand dan ook nog de koelventilator inschakelt krijgt hij de volle bak warme lucht over zich heen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Exact dit probleem heeft ons destijds besloten de C2 weg te doen. Citroen amsterdam had er geen oplossing voor. Na 700,- afgetikt te hebben bleef het probleem bestaan.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Maar net een ton met een koppelingsplaat doen is niet echt veel, ik zit nu op bijna 165 k met nog het originele spul.
Heb je de versleten plaat gezien?
Zo ja, was die dat ook echt?
Weet je iets over het gebruik door de vorige eigenaar? Veel stads- of filewerk?
Voor meer informatie over de Sensodrive-bak en met name over de nukken ervan, gebruik dan even de zoekterm “sensodrive” in zowel het C2- als het C3-deel van dit forum.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Het klopt dat die actuator/koppelingsservo te heet kan worden. Wat ik wel vreemd vindt dat hij eerst de koppeling vervangt en als je probleem dan terug komt direct weet wat de oplossing is: De eerste foutmeldingen geven al aan dat de actuator/servo niet goed reageerd ( die servo geeft zelf feedback aan de computer over z’n positie, als dat niet klopt krijg je een foutmelding). Je zegt een nieuw regelorgaan: Hebben ze de koppelingsservo vervangen of of de schakelservo? Ik zou bijna denken dat uit gemakzucht de koppeling vervangen is zonder goede diagnose.
To err is human, not to err is divine.
Hi,
Bedankt voor de reacties. Is 100k niet veel voor een koppelingsplaat? Dat wil ik best geloven. Ik heb de versleten plaat niet gezien, maar ging ervanuit dat de dealer niet uit zijn nek kletst. De vorige eigenaar zei dat hij vooral in de stad reed. Nu ik hem in het bezit hebt zit ie voornamelijk op de snelweg. Bedankt voor de tip voor het gebruiken van de zoekfunctie.
Duidelijk dat de servomotor inderdaad te heet kan worden. Ik denk dat de dealer de gehele versnellingsbak heeft vervangen, maar ik zou dan de factuur er nog eens op na moeten slaan. Waarom ze dat gedaan hebben? Gemak? Geld verdienen? Ik weet het niet. Ik heb er in ieder geval geen goed gevoel bij, aangezien de oorzaak dus kennelijk weldegelijk op voorhand bekend was. Dit geintje heeft 2000 euro gekost terwijl de auto dat eigenlijk niet waard is. Die keus heb ik natuurlijk wel zelf gemaakt, dus in dat opzicht klaag ik niet. Ik hoorde overigens pas na de reparatie dat ze probleemloos hebben kunnen proefrijden. Niet echt netjes.
Volgens mij wissel je voor 2000 euro geen robotbak. Voor dat geld heb je amper een reguliere handbak (voor mijn auto dan, via de dealer).
In veel stadsverkeer is 100k voor een koppeling best aardig, hangt natuurlijk van meer omstandigheden af. Mijn ZX is meer dan 300.000km oud geworden met de originele koppeling.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Daarnaast kost bij de dealer een nieuwe koppelingsservo ook al € 630,-
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Inderdaad, ik kan me voorstellen dat een koppelingswissel bij een robotbak aardig in de papieren kan lopen.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Benodigde materiaal:
. koppelingsplaat
. drukgroep
. druklager
. geleidebus
en in dit geval een koppelingsservo.
Qua arbeid is het iets meer dan een conventionele handbak, omdat je met de Lexia eerst beide servomotoren in de demontagestand moet zetten en, nadat alles weer is samengebouwd, de koppelingsservo opnieuw moet inleren.
Maar dat is bij elkaar niet meer dan een uur meerwerk.
Ben dus eigenlijk wel benieuwd naar de factuur.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Wij rijden sinds 1-9-17 in een C2 1.4 met Sensodrive. Deze staat nu op 162000 km.
Gelukkig nog geen grote onkosten gehad.
Aan het rijden met een robotbak moesten we wel erg wennen.
Vooral omdat hij heel soms wat nukkig of traag reageerd.
Als je de techniek zijn werk laat doen, dan gaat het goed.
Of ik de C2 met deze bak nog eens zou kopen weet ik nog niet.
Zou dan misschien voor een “gewone” automaat of CVT gaan.
Jammer van zoveel geld
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wat de factuur betreft, wat ik al opsomde plus 2 keerringen en 2 l bakolie.
De servomotor is een aanzienlijk deel van de kosten en ook het uurtarief hakt er stevig in.
Wel bijzonder dat er staat dat er problemen met de bak waren, dit had natuurlijk koppeling moeten zijn.
En wat is de reden dat de remlichtschakelaar is vervangen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Daar beginnen ze toch altijd mee? Is het eerste verdiend. Deze geeft bij het intrappen signaal dat de bak in de versnelling gezet kan worden toch?
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Intrappen rempedaal is voorwaarde voor het kunnen starten en het inschakelen van de achteruit, niet voor de versnellingen vooruit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986