Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Owja dat was het
De remlichtschakelaar is vervangen omdat de boordcomputer daar een storing op gaf (alhoewel hij het wel deed). Ik had dat niet vermeld in mijn oorspronkelijke bericht omdat het niet relevant is m.b.t. mijn vraag over de oververhitting.
Helaas helaas. De problemen met de c2 houden aan. Zojuist weer wegens oververhitting weg moeten laten slepen vanuit een file. Na een uur stilstaan kon ik weer rijden. En continu gelet op zoveel mogelijk in zijn vrij zetten. Het helpt niet. Hij gaat hoe dan ook op tilt. Ik heb zo stilaan spijt van mijn aankoop. Er moet toch iets gedaan kunnen worden zodat deze auto gewoon gaat rijden? De dealer gaat wéér kijken.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Mijn pluriel met sensodrive heb ik gekocht met dezelfde soort klachten. Bij mij bleek het een door vocht aangetaste zekeringenbak onder de motorkap te zijn. Kun je e.e.a. over lezen in mijn topic. Misschien een check waard?
Dank voor de tip!
De dealer geeft aan dat de waterpomp defect is. Zowaar een logische verklaring voor het probleem. (Zowaar omdat ik had verwacht dat ze niks zouden kunnen vinden; worst case scenario). Hopelijk nu eindelijk een probleemloos autootje!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dus het was nu oververhitting van de motor en niet van de koppelingsservo?
Zo had ik het niet gelezen.
In dat geval helpt het in N zetten ook niet, dat doe je alleen maar om de servo te sparen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Tja. Bij de vorige dealer zeiden ze dat het de koppelingsplaat was. En op dat moment was dat ook logisch. Het was buiten 38 graden en ik stond vol in de zon continu in zijn één. Maar in het laatste geval was het 8 graden buiten en stond ik bijna de hele tijd in neutraal. Dan kan de koppelingsplaat nooit zo heet worden lijkt mij. En als deze dealer vervolgens zegt dat de waterpomp defect is, dan is dat voor mij wel 1 + 1 = 2. Al blijft het maar afwachten.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
noescom schreef:Dan kan de koppelingsplaat nooit zo heet worden lijkt mij.
Koppelingsservo bedoel je natuurlijk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Uh, ja. Ik bedoelde inderdaad de koppeingsservo.
Goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de oververhittingsproblemen vooralsnog met de nieuwe waterpomp definitief opgelost lijken. Het slechte nieuws is dat er direct weer een nieuw probleem is ontstaan. Eens in de zoveel tijd springen alle lampjes op het dashboard aan en werkt de snelheidsindicatie en brandstofindicatie niet meer. De auto rijdt in de tussentijd prima. Na het loskoppelen van de accu werkt alles weer zoals het hoort. Voor even. De boordcomputer zegt: U0028.
Na wat googelen kwam ik op het spoor van niet goed aangesloten radio’s die vage klachten geven. Dus gebeld met een lokale radioboer. “Ja”, zei de radioboer, “het probleem kan erin zitten dat de oude radio niet is uitgeprogrammeerd uit de boordcomputer. Je kunt het beste even je dealer bellen om dat te doen. Grote kans dat het dan opgelost is”. Ik de dealer bellen en die deed me toch een potje moeilijk. Het enige dat ik mocht doen is mijn auto volledig laten doorlichten a 145 euro per uur. Dat gaan we dus niet doen. Autoboer teruggebeld en voor een paar tientjes gaan ze het regelen en de aansluiting nakijken.
Mocht dat het niet zijn, dan mogelijk iets accu gerelateerd? Bedrading? Zekeringen? Ik ben in ieder geval blij dat sleepdiensten bellen nu even tot het verleden behoord. Ik zit er sterk aan te denken om preventief de accu te vervangen. Alles dat volgens de vorige eigenaar pas vervangen zou zijn, was namelijk in realiteit bijna doorgesleten. Dan zal de accu ook wel aan gort zijn.
Wordt weer vervolgd.
Het gebeurd overigens alleen vlak na het starten. De ene keer gaat het goed. De andere keer piept ie een paar keer en gaat het dashboard op tilt. De storing is tot dusver nog nooit opgetreden tijdens het rijden. En terwijl ie in storing staat rijdt ie dus prima, behalve dat je niet ziet hoe hard je rijdt. Wat me ook opviel is dat zodat het fout gaat mijn radio zijn tijd kwijt is. Ik heb inmiddels zelf een OBD2 reader en ik heb daarmee de fout verwijderd.
Als je radio z’n tijd verliest als het fout gaat dan krijgt ie “even” geen stroom. Ik denk dus dat je radio-aansluiting niet koosjer is, d.w.z. dat men de voeding van de radio van de 12 volt van de canbus gehaald heeft, een klassieke fout, daar is die aansluiting niet voor !
Haal je radio er maar eens uit en kijk of het probleem weggaat ?
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden. De radio aansluiting wordt over enkele dagen nagekeken. Even voor mijn begrip: als de 12 volt niet van de canbus gehaald mag worden, waarvandaan dan wel?
Officieel moet je een draad bijtrekken, want je wilt een geschakelde en een permanente 12 volt. ik weet niet wat er in je auto een permanente 12 volt aansluiting heeft. Controleer op de stekker die er in zit voor de “standaard” radio die moet ook een vaste 12 volt hebben. Je kunt eens kijken of de sigarenaansteker aan blijft, maar meestal is tegenwoordig alles geschakeld, dus de beste oplossing als je geen permanente 12 volt vind: Extra draad.
To err is human, not to err is divine.