Beste allemaal… ;>)
Dit bericht is alleen bedoeld voor gebruikers van een handgeschakelde C4 Picasso 1.6 THP, die daar een caravan mee trekken.
Ik HAD zelf een C5 (diesel), speciaal als caravantrekker. Helaas begaf deze auto het na jaren trouwe dienst een paar weken geleden.
Omdat ik Voor mijn werk vaak in een C4 Picasso (diesel) rijd weet ik dat deze auto (het interieur en het comfort) mij echt goed bevalt.
Zelf wil ik alleen liever geen diesel meer.
Nu overweeg ik een C4 Picasso 1.6 THP (handgeschakeld) uit aug.2013 aan te schaffen.
Bij caravantrekker.nl heb ik een trekadviesrapport gevraagd. Het rapportcijfer voor stabiliteit van deze combinatie is echter “matig” (het gaat dus NIET om trekkracht). De stabiliteit is wel iets te verbeteren, door bijvoorbeeld gewicht uit de caravan naar de auto te verplaatsen. Het advies blijft echter om niet sneller dan 90 te rijden. Nu vind ik dat op zich niet erg, maar het zegt natuurlijk iets over het risico op scharen.
Mijn caravan is overigens een Fendt Saphir 470 TF uit 2005, die beladen 1350 a 1400 kg weegt.
Het forum heb ik al “snel” doorgebladerd, op zoek naar gebruikerservaringen van mensen die dit type auto/motor als caravantrekker gebruiken. Ik kwam wel wat tegen, maar mogelijk zijn er inmiddels meer leden die daar ervaring mee hebben.
Wie kan mij gebruikersevaringen geven?
Met vriendelijke groet,
Willem de Graaf
Willem de Graaf
Citroen Diane (1980)
Citroen Xsara Picasso (2007/2012)
Citroen C5-II 2.0 HDIF (2012/2018)
Citroen C4 Picasso 1.6 THP (2018/heden ;>)
plus beroepsmatig: Berlingo/Jumpy/Jumper/C4 Picasso/C4 Grand Picasso



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Lees hier over de THP
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/startpagina
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep6dt-thp
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Oeps….. (is ff schrikken)
Ik stel je reactie zeer op prijs.
Bedankt René !
Willem
Willem de Graaf
Citroen Diane (1980)
Citroen Xsara Picasso (2007/2012)
Citroen C5-II 2.0 HDIF (2012/2018)
Citroen C4 Picasso 1.6 THP (2018/heden ;>)
plus beroepsmatig: Berlingo/Jumpy/Jumper/C4 Picasso/C4 Grand Picasso



















Totaal aantal Berichten: 1819
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Graag gedaan, we zijn er om elkaar te helpen, succes met de zoektocht naar de C4 Picasso.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Beste Willem,
Ik rij zelf een C4 Grand Picasso 1.6 THP 155 EGS (semi-automaat, aug. 2013) en ben afgelopen juni naar Frankrijk gereden met 1350kg schoon aan de haak. Omdat dit de eerste keer was, was het best spannend hoe de auto hierop zou reageren. Ook ik had hiervoor een C5 en die had er geen problemen mee. Ik moet zeggen dat het mij niet is tegengevallen. Ik heb uiteindelijk niet op de automaat gereden, omdat deze soms traag reageerde als we een heuvel opreden, dus heb ik met de hand (lees flippers) geschakeld. De auto heeft voldoende trekkracht en ik ervaarde geen problemen m.b.t. de stabiliteit. Het enige minpunt op dit moment is dat als je harder dan 100 rijdt, hij behoorlijk dorstig wordt. Volgende week gaan we weer naar Frankrijk en dan met een rustig gangetje van 90/95 km/u. We hebben geen haast en is prettiger voor de portomonnee.
Groet, André
Hallo André,
Bedankt voor je reactie. Fijn om jouw ervaringen te lezen, vooral betreffende de stabiliteit (dat was/is “het punt” waar het mij vooral om ging.
Het hoge brandstofverbruik boven de 100 km/u lijkt mij voor de meeste auto’s gelden vanwege de luchtweerstand van een caravan.
Voor mijn werk rijd in diverse Citroëns, waaronder een C4P met handgeschakelde automaat. De werking van die automaat (de soepelheid waarmee geschakeld word) valt mij wat tegen, maar mijn enige vergelijkingsmateriaal is een variomatic (Volvo) en mijn vorige auto: de C5. Die had echt een superfijne automaat, al weet ik zo uit mijn hoofd even niet hoe dat systeem heette’.
Inmiddels (vanmiddag) heb ik de C4 (waar ik dit topic voor startte) overigens gekocht en de eerste 30 kilometers zitten er op. Komend weekend ga ik er mee naar Duitsland. Ik ben er erg blij mee.
Fijne vakantie en… “rijdt voorzichtig” ;>)
Vriendelijke groet,
Willem
Willem de Graaf
Citroen Diane (1980)
Citroen Xsara Picasso (2007/2012)
Citroen C5-II 2.0 HDIF (2012/2018)
Citroen C4 Picasso 1.6 THP (2018/heden ;>)
plus beroepsmatig: Berlingo/Jumpy/Jumper/C4 Picasso/C4 Grand Picasso
Hier een 2014 c4gp 115 HDI diesel met een Burstner Fun 490 TK van beladen een kilo of 1350 erachter.
Benzine / diesel is wel verschil maar qua stabiliteit vind in het wel ok. Het ligt enorm aan de belading. We doen altijd behoorlijk ons best en soms is het een zeventje en soms hebben we iets goed gedaan en is het een 8. Zwabbert zelden en ligt meestal vrij goed. Volgende auto wordt echter wel tandje sterker want het houdt niet over in de bergen. Pont Normandie ging. Oostenrijk de ferntauer strasse met max 9% ook nog te doen, lange opgaande weg naar de camping met uitschieters naar ik gok 11% ging ook nog. Het was meer de rit Oostenrijk-Slovenië-Kroatië recent dat soms op lange opgaande snelwegen er niets meer onder gaspedaal zat en maar weer terugschakelen.
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Dank je wel Jazzper ;>)
Met vriendelijke groet,
Willem
Willem de Graaf
Citroen Diane (1980)
Citroen Xsara Picasso (2007/2012)
Citroen C5-II 2.0 HDIF (2012/2018)
Citroen C4 Picasso 1.6 THP (2018/heden ;>)
plus beroepsmatig: Berlingo/Jumpy/Jumper/C4 Picasso/C4 Grand Picasso