84°C thermostaat is in principe te laat, geen ramp maar zeker niet aan te bevelen.
Ik heb een thermostaat in waterpomphuis en heb inmmiddels ook al vanalles geprobeerd.
Dit heb ik nooit gepost, omdat de verschillen ( buiten het opwarmen ) niet echt vast te stellen was.
Ik ben net terug van frankrijk waar het best op terugweg wel heet was. temp van 40°C.
Mijn ervaring : met een goed koelsysteem ( en ontsteking op tijd,goede klepspeling, zuivere koeltunnel etc.. )zou je bij temp tot 36 à 38 graden geen probleem mogen hebben.
Boven de 38 a 40 graden trekken die radiatoren het niet meer in de file.
Bij mij ging 2x stoplamp af voor water bij in Aix en Provence waar het foorheet was, 40°C.,helling en bovengekomen in een file.
Mijn watersensor in de kop werkt dus goed en mijn watertemp meter zat 1mm in rode vak.
Motor NIET stilleggen is belangrijk. Zet je kap open, kachel aan en eventueel besproei je je radiator met water.
Bij mij zakte de temp vrijwel snel terug naar einde van witte vak.
Hier nog een ijking van de temp meter :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Vreemd hoor. Ik heb dat met de DSUper5 op LPG nooit gehad. Veelvulding in frankrijk bergen op en file bij 40 graden..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Brun schreef:De electrische fan slaat ook nooit aan, ook met deze hittegolven nog niet nodig gehad.
Bij mijn injectie gaat die elektrische fan toch best vaak aan, daar hoeft het echt geen 30 graden voor te zijn.
Of die bij het rijden vaak aan gaat merk je eigenlijk niet. Maar toch regelmatig gehad bij het afzetten van de motor even op contact laten staan dan hoor je hem draaien.
Lijkt mij ook normaal, het ding zit er immers niet voor niets
Op hoeveel graden slaat je elektrische fan in ? Waar staat je temp meter dan ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Bij mijn injectie gaat die elektrische fan toch best vaak aan, daar hoeft het echt geen 30 graden voor te zijn.
Zal ‘m dan toch eens nalopen!, gelijk even wat gezocht op het forum:
Repelsteeltje:
Als je wilt dat de elektrische fan eerder aanslaat kun je een ander thermocontact in je radiateur plaatsen. Bijvoorbeeld één die aanlaat bij 92 graden en uit bij 87. Of 92-82. Of 97-88 (ik meen dat dat de originele was). Je automaterialenhandel, of het magazijn van de ID?DS club, kan je deze leveren.
Stef Sep:
De temperatuur waarbij de electrische fan aanslaat verlagen heeft alleen zin wanneer de thermostaat bij die temperatuur al helemaal open is, anders staat de fan alleen maar bijna stilstaand koelwater te koelen en gaat het gekoelde water in de radiateur maar heel langzaam terug het blok in.
Jantje1948:
De originele elektrische fan slaat aan bij 92 graden.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet bij welke temp die aan gaat. Als je in de auto zit en de motor loopt kan je amper het verschil horen.
De meter blijft altijd netjes onder het rode gedeelte. Warm of koud weer maakt eigenlijk geen groot verschil.
92 graden is toch niet bijzonder veel?
Ik vermoed dat die vooral aan gaat als er weinig rijwind is. Het wil nog wel eens gebeuren dat de motor even stationair heeft gelopen voordat ik hem uit zet.
92graden thermocantact is netjes. Als je eentje zou zetten van 97 zou ie veel minder aanslaan . Persoonlijk vind ik 92gr netjes. Bij koele temp <26graden blijft mijn temp echter in het midden van het witte vak. Bij warmer weer, rond dertig graden gaat mijn temp naar 70 a 80% in het witte vak.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Wat ook goed helpt: je hebt thermostaten die netjes open gaan bij de juiste temp maar veel ‘kouder’ sluiten. Daar bestaan weinig gegevens over denk ik.
Mijn thermostaat begint openen op 75, sluit bij 70graden.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Mr. Smith:
Bij koele temp <26graden blijft mijn temp echter in het midden van het witte vak.
Zo heb ik het ook, samen met de ijking van mr. Smith, hou ik het op:
op de juiste bedrijfstemperatuur => wijzer in het midden van wit vlak, zo’n 80 graden,
Einde wit vlak zo’n 92 graden, ventilator schakelt in.
Heel mooi afgestemd toch!
Komende 2 dagen nog tropische temperatuur hier, gaan we eens alles doormeten.
(m’n elektrische fan werkt gewoon, ben benieuwd of ik het water op 92 graden krijg…)
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Arjan Verkade schreef:Maar toch regelmatig gehad bij het afzetten van de motor even op contact laten staan dan hoor je hem draaien.
Daarom heb ik de fan direct vanaf de accu via een zwevende zekering aangesloten/omgeleid. Zo blijft ie doordraaien nadat je het contact af zet.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Lekker warm vandaag! tijd voor een warmte-stress-testje
Rijdend het koelwater op 90 graden gekregen, sta je dan even stil/stationair/file dan wordt dit heel snel de 100.
Electrische fan oké, thermo-schakelaar dus niet… gaat niet aan.
loopt bij mij ook mee:
de inlaat-lucht temperatuur, gemeten net voor de carburateur (in de rubber bocht)
Daar had ik me al eens over verbaasd, maar ook vandaag weer: echt 70 graden als adem voor het blok.
Rijdend, dus wel wat rijwind in de motorruimte.
Stilstaand: 80 graden
Uitgeprobeerd: zie foto, lucht van buiten gehaald, dat scheelt een 10 graden.
Oftewel, het luchtfilter zo boven het spruitstuk is als een pannetje op het vuur.
DS-en rijden op gebakken lucht…
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als het mogelijk is een luchtfilter plaatsen zoals bij een injectie? Die zit niet bovenop de motor, wellicht scheelt dat nog meer.
Dat luchtfilter zit daar express zo: Als je weinig vermogen vraagt wordt de inlaatlucht fors opgewarmd, dat komt het mengsel ten goede en heb je een betere verbranding. Bij laag vermogen levert dat geen vermogensverlies op want je vraagt niet meer. Bij meer vermogen is de doorstroming veel hoger, dan koelt het luchtfilterhuis af, en warmt de doorstromende lucht ook veel minder snel op ( staat veel minder lang in de hete zone). Daar is vroeger wel degelijk over negedacht. ZO heb je ook geen winterstand voor de inlaatlucht nodig.
To err is human, not to err is divine.
Enigzins vergelijkbare discussie met m’n zoon gehad, komen we niet uit….
Volgens mij moet je minder brandstof toevoeren bij warme lucht en op een Alp of zo (ijle lucht).
Minder zuurstof dus minder brandstof nodig….
Minder brandbaar mengsel is dus minder vermogen.
Zoon: meer brandstof toevoeren op een warme Alp!
(mengsel wordt te arm / te heet / moet koeler, meer brandstof…)
Ik zat dus al te bedenken hoe ik de inlaatlucht koeler kon krijgen (voor behoud van vermogen en een koeler blok)
We gaan er maar niet teveel aan rommelen, als Citroen het zo bedoeld heeft en ik er geen verstand van heb.
Ik heb wel een nieuwe temperatuurschakelaar besteld, een dubbele, 88-83 / 92-87,
kan de fan net wat eerder aangeschakeld worden of op de gebruikelijk stand blijven staan.
(zijn geleverd op CX en BX)
(Of:, “ik knutsel graag”, 2 draaisnelheden voor de ventilator maar of dat zinvol is zo voor de mechanische ventilator, dat valt te bezien)
Wordt een beetje te off-topic.
Terug naar het het topic van SalsaChris, niet m’n bedoeling om z’n draad te kapen!
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Een carburateur werkt op basis van massastromen, die veranderen niet bij een andere temperatuur.
To err is human, not to err is divine.