ja er is iets niet helemaal goed gegaan, daarom probeer ik te analyseren wat en hoe.
de onderdelen had ik besteld bij der Franzose. kan het zijn dat kwaliteit minder is van hen, wat betreft de distributie geleider en zuiger en bussen? kunststof van de distributie geleider los gelaten door slechte lijm? of stond de ketting te strak?
carterventielatie kan je controleren door lucht in de kleppendeksel te blazen (bij rubber kleppendeksel - luchtfilter)en luisteren/ voelen bij de slang van carterventilatie?
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Distri ketting kan niet te strak staan. Zit ee automatiche hydraulische spanner op. De boel gaat wel rammelen als de geleider kapot is of weg..
Trek het blok er maar uit en maak het open.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb je een rookgordijn achter de auto?
Als je ketting ratelt dan doet hij dat bij alle toerental, meer bij sommige maar je moet hem dan altijd horen.
Een zo hoog olieverbruik duidelijk op duidelijke lkkage langs de zuigers, misschien wel maar eentje. Dus compressiemeting doen, koud en warm en met warm met olie op de zuigers zal je wel wat leren. BIjvoorbeeld of al je zuigers weinig compressie hebben of dat er eentje veel te weinig heeft. Als je de carterontluchting los haalt en eens kijkt wat er uit komt leer je ook wat. Mag wel iets “luchten”, maar als hij echt blaast dan is dat te veel. Dat duidt op veel “blow-by” d.w.z. verbrandingsgassen die langs de zuigerveren naar beneden geblazen worden.
Als je kleppen echt gaan “zweven” merkt dat meteen omdat je motor dan ook vreselijk gaat inhouden, dat zeg je niet.
Ik zou eens beginnen met een compressiemeting, maar het blok zal er sowieso uit moeten gezien de symptomen.
Rookgordijn: Rijdt eens s’avonds met iemand achter je met goede verlichting aan. Als je dan gasgeeft moet je in de koplampen de vervuiling door de verbranding van olie goed kunnen zijn. Bij warme motor zie je dat anders niet goed, tenzij het echt erg is.
To err is human, not to err is divine.
Als je met windstil weer afremt op de motor en je geeft weer gas, dan moet je opletten of hij een pluk blauwe rook geeft.
Citroensmgz schreef:Als je ketting ratelt dan doet hij dat bij alle toerental, meer bij sommige maar je moet hem dan altijd horen.
Een zo hoog olieverbruik duidelijk op duidelijke lkkage langs de zuigers, misschien wel maar eentje. Dus compressiemeting doen, koud en warm en met warm met olie op de zuigers zal je wel wat leren. BIjvoorbeeld of al je zuigers weinig compressie hebben of dat er eentje veel te weinig heeft. Als je de carterontluchting los haalt en eens kijkt wat er uit komt leer je ook wat. Mag wel iets “luchten”, maar als hij echt blaast dan is dat te veel. Dat duidt op veel “blow-by” d.w.z. verbrandingsgassen die langs de zuigerveren naar beneden geblazen worden.
Als je kleppen echt gaan “zweven” merkt dat meteen omdat je motor dan ook vreselijk gaat inhouden, dat zeg je niet.
Ik zou eens beginnen met een compressiemeting, maar het blok zal er sowieso uit moeten gezien de symptomen.
Rookgordijn: Rijdt eens s’avonds met iemand achter je met goede verlichting aan. Als je dan gasgeeft moet je in de koplampen de vervuiling door de verbranding van olie goed kunnen zijn. Bij warme motor zie je dat anders niet goed, tenzij het echt erg is.
compressie meting heb ik gedaan. cil 3 is 1,5 bar minder ongeveer. zou een lektest kunnen doen of ie langs de zuigerveren lekt, lijkt er wel op. zou ook verklaren dat olie via de carterventielatie in de carb komt. verder geen rook gordijn wel bij ff stilstaan motor uit en weer rijden, maar dan denk ik aan de klepseals…
wat betreft kettinggeleider distributie denk ik echt te maken heb gehad met slechte kwaliteit. Volgens mij kan je daar niks verkeerd aan doen bij het monteren… rammelen doet ie trouwens niet.
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je de speling tussen de ketting en de geleider goed afgesteld?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
tja tijd geleden…, maar ik maar is aan de slag. ik denk dat ik een ander blok koop, deze reviseer en dan de boel omgooien. kan ik nu doorrijden. wat wel goed is gegaan is dat de bussen goed sluiten ik heb geen koelvloeistof verlies
bedankt zover voor de feedback!
Euh, ligt het nou aan mij of is dat een wel heel erg resolute actie? Nog een blok kopen en die reviseren, zonder dat je precies weet waarom deze niet soepel draait?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
nou ik denk er wel over na hoor
ik heb bij de eerste revisie niet goed de axiale speling gemeten, ik had niet het goede meetgereedschap tot beschikking nu wel, de slotspeling van de zuigers heb ik niet gecheckt bij het plaatsen, aangezien de zuigers al in de cilinders gemonteerd zaten… en ik twijfel of ik de distributie spanner juist gemonteerd heb.
zijn van die dingen… als je er maar van leert en niet 2 x dezelfde fout maakt…
wanneer ik nu een blok koop kan ik er al meteen aan beginnen en in de winter de motorwissel doen, tot die die tijd kan ik blijven rijden. maar ik moet nog ff een rekensommetje maken qua kosten… daarnaast kan ik het ander blok behouden voor t geval dat… maar ik denk er nog ff over na.
Als je er een beter blok inzet ben je toch klaar?
Of hecht je aan de originaliteit? Is dit het originele blok?
nee hoor, maar wanneer heb je een goed blok….? een gereviseerde in Wageningen kopen voor € 5000,- euro…?
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, dan heb je wel garantie. Het blok wat je nu hebt is ook “gereviseerd” toch…? en het ratelt er op los en zuipt olie.. ook geen succesvolle revisie geweest dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
heinrich schreef:nee hoor, maar wanneer heb je een goed blok….? een gereviseerde in Wageningen kopen voor € 5000,- euro…?
Ik begrijp het wel, zelfdoen heeft z’n charme.
Een reserve blok zelf herdoen is geen slechte keuze als je het goed doet, je kent nu al een paar valkuilen en je doet het voor jezelf. Ik zou wel alles goed controleren/nakijken voor montage, het werkplaatshandboek eens doorspitten en ja zo blijf je rijden. Waarom niet dus zou ik zeggen, het blijft jouw DS, als je het niet goed heb je er alleen jezelf mee, en op garantie zit je niet te wachten begrijp ik.
To err is human, not to err is divine.
toch besloten om ander blok te kopen. blok met kop en bak, inlaatspruitstuk + carb € 500,-. prima koop denk ik zo. de bak kan ik mooi als reserve gebruiken. de boel inmiddels gedemonteerd behalve de bussen en 1 zuiger zitten beiden goed vast. iemand tips?
ik moet alles nog gaan meten maar visueel ziet t er goed uit. de stoterbussen zijn wel ingevreten, deze laat ik afvlakken. De zuigers en bussen ga ik nameten of ze nog bruikbaar zijn, eerst nog demonteren… als t niks is ga ik denk ik 2100 bussen monteren.
nu eerst dus de bussen demonteren en de zuiger (tips!)en dan alles ergens in de wasmachine gooien:menno