Een Visa had ik nog nooit gehad, maar nu wel! Een 84-er Visa Club 2-cilinder ( of hebben alle Clubs dat)
Leuk dingetje, kan er lekker mee aan het knutselen. Alles wijst zich ook vanzelf, simpele techniek. Maar…. motor afstellen, daar heb ik niet veel verstand van .
Het motortje loop stationair niet lekker. Ook bij een beetje gas niet, voor mijn gevoel pas boven de 1000 of 1200 toeren of zo dat ie lekker begint te lopen. Stationair slaat ie ook vaak af.
Zijn er ‘standaard dingen’ bij deze motoren die ik moet checken? Luchtfilter is nieuw zag ik, bougies lijken ook goed. Hoe werkt deze ontsteking, er is geen verdelerkap, dus waar zijn de contactpunten? Of gaat dat electronisch?
Hellup!
elektrische stationairsproeier?
https://www.2dehands.be/auto-onderdelen-accessoires/auto-onderdelen/citroën/citroen-visa-elektrische-stationairsproeier-95592107-398738174.html (weet niet of deze van een 2 cil is)
Het is so’n tonnetje aan de carburateur.
Met contact aan (motor uit) kan je het stekkertje lostrekken, als je loskoppelt en weer aansluit hoor je een tikje.
Geen tikje = sproeier kapot
Wel tikje = mogelijk sproeier verstopt.
Als je hem eruit schroeft kan je ook zien of de naald beweegt (wel zorgen voor massacontact)
Heb ‘m even gedemonteerd. Als ik het contact aanzet gebeurt er niets, maar als ik het pennetje in klein tikje geef floept ie naar naar binnen. Als ik het contact afzet springt het pennetje weer naar buiten.
Is dat hoe het zou moeten werken?
Electrische afsluiter van de stationairsproeier.
Contact uit springt het pennetje naar buiten.(afsluiten)
Dit is om het na-dieselen tegen te gaan.
Jouwes werkt dus.
Dus zoals boven al vermeld werd waarschijnlijk stationairsproeier verstopt.
Er van uit gaande dat je wel eerst op de conventionele manier het stationair hebt proberen af te stellen.
Dmv stationairschroef en luchtregelschroef.
Controleer anders ook klepspeling en ontstekingstijdstip even.
Luchtfilters lijken vaak nog nieuw!
Ververs olie en oliefilter, je weet nooit hoe oud dit is, volgens verkopers is altijd alles al gedaan.
Vervang bougies.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Griemer schreef:waar zijn de contactpunten? Of gaat dat electronisch?
Deze visa heeft een volledig electronisch geregelde ontsteking, zonder puntjes.
Punten van aandacht zijn:
carburateur moet goed schoon zijn
nergens valse lucht?
klepspeling al gecontroleerd?
Bougies en bougiekabels ff nazien
alle stekkerverbindingen nalopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Griemer schreef:Heb ‘m even gedemonteerd. Als ik het contact aanzet gebeurt er niets, maar als ik het pennetje in klein tikje geef floept ie naar naar binnen. Als ik het contact afzet springt het pennetje weer naar buiten.
Is dat hoe het zou moeten werken?
Nee. Zodra je er 12V op zet/contact aan zet (behuizing tegen de massa aan houden) dan moet het pennetje met een vrij forse ‘klik’ naar binnen schieten, zonder hulp. Doet ie dat niet, dan kun je het tijdelijk oplossen door het bovenste stukje van het afsluitpinnetje eraf te knippen (hij is toch al stuk), dan is ie standaard open. Als de motor dan nog steeds rommelig loopt, dan is er nog een andere oorzaak. Zie de post hierboven voor de opties.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
De elektrische afsluiter is inmiddels overleden, te stevig aangedraaid, afgeknapt.
Ik lees verhalen over het afknippen van het pennetje zodat ie niet meer afsluit, dan kun je er toch net zo goed een boutje in draaien of op een andere manier afsluiten? Als ik de afsluiter er uit heb en de motor laat lopen terwijl ik het gaatje met de vinger afdicht, is er niets aan de hand. Ik merk ook geen ‘nadieselen’
Andere vraag. Ik heb de carburateur verwijderd. Er zaten wat resten van vloeibare pakking, zag er allemaal niet heel fris uit. Waar haal ik de pakkingen en de ‘dikke ding’ ? Het is een weber 32 34dmtc2 , de dikke pakking ziet er zo uit https://lepatron.nl/product/voetpakking-dik-weber-carburateur/ maar daar horen nog 2 dunne pakkingen bij toch? Wie weet een goed adres?
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 12-03-2004
- DS 3 1.2 E-VTI
- C3 1.2 PureTech 82pk S&S Origins
- C5 C5 Break 2.0 16v
Ik heb bij http://www.carburateurwinkel.nl laatst een revisiesetje voor mijn Visa besteld, mogelijk dat zij je kunnen helpen?
Citroen C5 Break 2007 2.0 16v
Citroen Xantia 3.0 V6 Berline (handbak)
Citroen C3 Origins edition 2020 (Alleen zakelijk)
Auto historie:
Citroen Visa 1.1 RE Leader 1986
Grand C4 Picasso 1.6VTI
Citroen C5 Break Caractere 2006, 2.0 16v LPG-G3, Lederen interieur, Xenon H7R
Peugeot 307 Break Navteq 2005, 1.6 16v LPG-G3
Citroen Xsara Break 2000, 1.4 LPG-G3
Citroen Xantia Berline Tentation 1995, 1.6 8v
Rover 620Si e2 1994, 2.0 16v
Seat Ibiza CLX 1994 1.9D
Griemer schreef:
dan kun je er toch net zo goed een boutje in draaien of op een andere manier afsluiten? Als ik de afsluiter er uit heb en de motor laat lopen terwijl ik het gaatje met de vinger afdicht, is er niets aan de hand. Ik merk ook geen ‘nadieselen’
Volgens mij kan dat inderdaad.
Dat nadieselen merk je alleen als de motor goed warm is, bijvoorbeeld na een snelwegrit met zomerse temperaturen.
Is overigens geen ramp, maar in een uitzonderlijk geval zou je ook backfire kunnen krijgen.
Ik ben bezig er een nieuwe voetpakking tussen te zetten. Deze heeft een rond gat en een gat met afgeplatte kanten. Ik zie zo 123 niet hoe die er op moet. Ronde gat voor of achter als je voor de auto staat.
Wie weet het?
Het grote gat is voor de 2e trap, die zit aan de achterkant.
Het kleine gaatje is voor de 1e trap, die zit aan de voorkant.
Let op: dit betreft zo bij de Solex. Je kunt een Weber hebben, daar heb ik geen benul van.
Pakking moet in ieder geval overeen komen met de gaten van de carburateur.
Ik heb een Weber. In de carburateur zitten twee ronde gaten daarom weet ik niet hoe hij er op moet
Zal wel een verkeerde zijn anders wijst het wel voor zich.
Gr. Wim.
heb ook weber op visa blok. Pennetje afknippen. Bij brak ie ook af. Er uit gepeuterd dat gaat wel.
Boutje erin.
Valse lucht zijn ze heeeeeel gevoelig voor.
Na wat experts gesproken te hebben. Alle vacuum slangen zeer zorgvuldig afgekoppeld en toen liep ie goed.
Bij jou kan dat niet, de vacuum voor de onsteking heb je nog nodig.
De mijne heeft een 123 met adaptor.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
wim V8 schreef:Zal wel een verkeerde zijn anders wijst het wel voor zich.
Ik heb precies dezelfde besteld als er op zat. Kan natuurlijk dat er een verkeerde op zat maar daar ga ik naar niet vanuit.
Ik doe het half ronde gat dan maar bij de 1e trap. Dat is neem ik aan de klep die als eerste open gaat?
Je kan m bijsnijden/knippen, verder moet het gewoon luchtdicht afgesloten zijn.
Ja dat is de eerste trap, maar geen pakkingranden in kanalen en gaatjes laten steken. niets af gaan dichten.
Gr. Wim.