Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
richard5000 schreef:alleen als de motor koud is en bij starten, als hij gestart is vrijwel daarna is het weg,
Dat is vrij normaal.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is allemaal volgens het boekje en beschrijving gedaan, Forte en ook toevoeging voor de klepstoters bij de nieuwe olie, een APK keurmeester heeft het uitgevoerd en ik was erbij, het geluid is uiteraard uit de motor, baal alleen dat ik het niet heb gehoord bij de koop van de C5, als hij eenmaal loopt en geluid is weg, rijd hij goed…kleppen zijn het niet, dit maakt een ander geluid, lijkt wel of er iets meeloopt (even). Vroeg nog of het de startmotor was, maar ook niet, distributieriem (set) is bij dealer vervangen bij 122.000 km, staat nu op 228.000 km.
Totaal aantal Berichten: 828
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Rij je toevallig op LPG? Dan is de smering schraler. Ik gok ook op 5W30 olie. Gooi er maar 10W40 in, dat blijft beter plakken aan de klepstoters. Was ooit een tip van de gasboer waar ik kwam met onze Xsara Picasso op LPG.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Is een benzine auto, de man vertelde wel komt binnen in de motor, dus dan zou hij er zelf niets aan doen, als hij verder goed rijd, motor uit elkaar halen is een dure grap en dit geld heb ik ook niet, net baan kwijt geraakt.
Iemand vertelde dat het ook aan de oliedruk systeem kan liggen, maar is ook een dure grap…..
Totaal aantal Berichten: 10373
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zorg er voor dat de olie die je er in doet niet dikker is dan voorgeschreven. Met te dikke olie vullen de klepstoters zich trager. Als je ze zou willen vervangen hoeft echt niet de hele motor uit elkaar. Alleen de nokkenassen moeten er dan uit en de distributie daarna afgesteld (een nogal precies werkje).
Ook is belangrijk om het verversingsinterval aan te houden ivm eventuele vervuiling van de stoters.
Als het geluid vrij snel na et starten verdwijnt hoef je je geen zorgen te maken. Hij kan er erg oud me worden….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
richard5000 schreef:Distributieriem (set) is bij dealer vervangen bij 122.000 km, staat nu op 228.000 km.
Hoe lang is dat terug?
De intervallen voor deze motor staan op 120.000 km of max. 5 jaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
RuudR schreef:Ik gok ook op 5W30 olie.
Aan gokken heb je niks, deze olie hoort er in.
https://www.total-tls.nl/advice.aspx?lang=nel&type=d1dd2b657ee9d83749dcd46fcbf601b8&brandrange=3980ed90a8a0eca6
En zoals Jantje1948 al aan gaf, daar zou ik niet van afwijken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die auto heeft een dagwaarde van misschien 750 euro dus ik snap dat de TS er geen geld in wil stoppen. Gewoon rijden tot die motor echt overleden is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zou het ook de secundaire luchtpomp kunnen zijn die bij het starten kort meedraait? Aangezien je aangeeft het alleen te horen kort na het starten. Als deze aan zijn einde loopt of verzadigd is met water wil deze ook nog wel eens vreemde geluiden gaan geven. Bij een Xsara Picasso 2.0 zit deze pomp (als je voor de auto staat) aan de rechterzijde tussen de spatkuip en de motorruimte in.
Die luchtpomp draait bij mijn C4 (vrijwel zelfde motor) ongeveer een minuutje mee na het starten. Het geluid waar het hier over gaat is vrijwel direct na het starten weg.
Nu kunnen we een discussie starten over de definitie van ‘vrijwel direct’
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
SvenL schreef:Zou het ook de secundaire luchtpomp kunnen zijn die bij het starten kort meedraait? Aangezien je aangeeft het alleen te horen kort na het starten. Als deze aan zijn einde loopt of verzadigd is met water wil deze ook nog wel eens vreemde geluiden gaan geven. Bij een Xsara Picasso 2.0 zit deze pomp (als je voor de auto staat) aan de rechterzijde tussen de spatkuip en de motorruimte in.
Deze zit niet op de motor van de TS. Is alleen bij de oudere C5’s met EW10J4 motor.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
ik denk ook t meest aan 1 of meer klepstoters. deze vervuilen nogal eens en geven een behoorlijke ratel.
De motor kan ook nog onregelmatig gaan lopen na de start en zelfs na een paar honderd meter uitvallen om daarna weer gewoon te starten en dan normaal te gaan lopen. Het contact moet dan wel even echt uit.
flushen helpt vaak niet. de enige remedie is de klepstoter vervangen