Hoi Mensen,
Sinds kort trotse bezitter van een Dsuper 5. Ze is uit 1974 en zwart van kleur. Zij is netjes verpallast. Alleen het hemeltje hangt los. Graag zou ik dat willen herstellen met iemand samen die al eens eerder met dit bijltje heeft gehakt. Ik woon in Zevenbergschen Hoek (vlakbij Moerdijk en Breda). Graag wil ik iemand anders ook graag helpen met zijn godin problemen. Ik hoor het graag.
Mvgr John
het hemelse probleem is niet zolang geleden hier ook al aan de orde geweest.
met de zoekfunctie vindt je het wel
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Let er in ieder geval op dat je een goed hittebestendige lijm gebruikt, anders valt in no-time de hemel weer op je hoofd (been there )
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hoi hoi welke lijm raad je aan bij het lijmen van een pallas hemel.Hoor 3M 8080 maar ik doe het ook voor het eerst. Ik wil het zo doen: Hemel bestaat nu uit denk ik 4 lagen die van elkaar afkomen. Buitenste stoflaag, tweede stoflaag, laag foam (oranje)en dan nog een laag welke nog wel goed vast zit aan de binnenkant van het dak. Op deze laag had ik het idee om de nieuwe hemel op te lijmen. Maar zodoende had ik wel graag een deskundige naast me. Het idee dat het weer los komt of er niet uitziet wil ik graag vermijden.
Grt John
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Da’s een goeie, welke lijm. Ik heb na enig graafwerk op dit forum de Scotchweld 77 van 3M gebruikt en dat is voor deze klus een afrader. Boven de 50 graden laat dat los, en dat is het op een zomerdag in no-time binnen in je DS. Wat ik ervan heb begrepen is Scotchweld 90 (voorbeeld + gegevens: klik) wel hittebestendig (volgens een gebruiker in Texas, waar ‘t ook wel eens warm wordt). Maar ik ben bang dat je daarover beter advies van een lijm-leverancier kunt vragen.
Ik weet niet wat voor onderlaag je onder het schuim hebt zitten, maar als dat de witte gewafelde vinyl hemelbekleding van DSpécial/DSuper is, geldt het advies om dat er eerst uit te halen. Er worden hechtingsproblemen van contactlijm op dat vinyl vermoed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De onderlaag moet absoluut schoon polyester zijn. Alles wat er aan oude lagen, rommel, verf en schuimresten onder zit moet er echt af. Klotewerk, maar anders gaat ‘t em niet worden.
Plakken doe je met des lijm:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En het plakken zelf:
Zowel dak als bekleding inspuiten. Spuiten moet egaal zijn en vooral niet te weinig. Ga maar uit van minstens drie spuitbussen
Wim,
Disciplus Simplex
Super mannen hier kan ik wat mee. Inderdaad de laatste laag is een vinyl laag waarschijnlijk de orinele hemelbekleding van mijn Dsuper 5. Iemand nog tips hoe je deze laag er een beetje hanteerbaar afkrijgt. Die zit namelijk echt goed vast. Superlink trouwens van die lijm sowieso.
Grt John
Die vinyllaag heb ik laten zitten, zat muurvast. Wel schoonmaken en ontvetten. Nieuwe bekleding met schuimlaag zit al jaren vast onder een zwart dak, zelfs na deze zomer, auto staat altijd buiten. De hittebestendigheid van de lijm is belangrijk! Overigens heb ik maar één spuitbus gebruikt en alleen het dak ingespoten.
Tijdens het spuiten handschoentjes gebruiken, daarna gelijk uittrekken en met schone handen de bekleding aanbrengen.
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Hoi Jan,
Heb je het dan over dezelfde lijm als in de link van Waterman?
Wat jij zegt scheelt een enorme puist werk maar dam moet ik wel zeker weten dat we over dezelfde hittebestendige lijm hebben. Lijmsoort is nogal cruciaal in dit verhaal heb ik gemerkt.
Grt John
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Het punt is overigens niet dat de vinyllaag alsnog los laat, maar dat contactlijm er moeilijk op lijkt te hechten. Onder andere omdat dat vinyl zeker bij hogere temperaturen nog steeds uitdampt. Behalve goede lijm heb je een goede ondergrond nodig. Maar goed, aangezien anderen meer geluk met hun hemelbekleding hebben dan ik zelf gehad heb…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Stoute schoenen aangetrokken en begonnen. Toen ik het vinyl een stukje los ging kon ik door de sterkte van het vinyl zelf het er netjes afkrijgen. Dus ik ben aan de basis. Rest mij nog een vraag is er iemand in de buurt van zevenbergshen Hoek (plus minus tot 40/50 km)waar ik naar toe kan die samen met mij wil plakken, zeg maar:smt218
Groet John
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Van waterman in mijn draadje: klik!
Ik heb zelf de stofin het midden van de auto opgehangen in de dakrand over een balkje (of in mijn geval een onderste sierlijst van de achterruit van een Volvo Amazon omdat die voor het grijpen lag en precies paste), er voor gezorgd dat ik overal voldoende stof over had langs de randen en de vleug redelijk uitgelijnd lag. Daarna vanuit het midden verlijmen. Niet met te grote lappen tegelijk, want je hebt tussen 1 en 15 minuten om de boel vast te strijken. Langs de randen kan het best wat tijd kosten om het er allemaal redelijk netjes in te plakken, maar als je de Pallas dakranden er in hebt scheelt dat een boel gedoe omdat je daar wel wat schoonheidsfoutjes achter verstoppen kunt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb voor hemelbekleding lijm gebruikt van 3M speciaal voor deze toepassing. De lijm is bestand tegen hoge temp en bestaat ook in spuitbusvorm. Dat is zéér handig voor op de hemel te spuiten. De lijm zuigt minder sterk in de bekleding. Hemeltje kleeft na 1.5jaar en 2 hete zomers nog sterk aan het dak.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige