Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Omdat onze Saxo eigenlijk nooit een raar mankement vertoont en ik toch zin heb om eens iets te posten: Wie heeft de Saxo met de laagste kilometerstand?
de onze: bouwjaar 2000 kilometerstand 49000. (2700 km per jaar gemiddeld)
onderhoudskosten laatste 3 jaar 120 euro (3 maal apk van 40€)
Oe, ... geef je hem wel iets meer onderhoud dan alleen de APK?
Zo kocht ik ooit een 106 waar nooit niet iets mee was, 5 jaar door de apk gerold bij de vorige eigenaar, “zonder kosten”...
Inmiddels weet ik beter en heb ik alle “bespaarde” kosten van de vorige eigenaar ruim ingehaald.
Helaas, .. geen lage kmstand….
APK is geen onderhoud! Een Saxo met zo’n lage km-stand en hem dan mishandelen door nul onderhoud te doen is gewoon zonde van die auto. Die kan zoveel langer mee als hij ieder jaar verse olie en filtertjes krijgt.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Klein beetje waar, grotendeels niet is mijn mening. Natuurlijk wil de Citroen dealer graag ieder jaar een beurtje doen als er maar 1500 km per jaar gereden wordt (laatste 15 jaar)Elk jaar de olie en filters laten vervangen is het advies. Mijns inziens de grootste kolder….... Dat olie door stilstand zou verouderen is volgens mij grotendeels berust op fabels. Wij doen in ieder geval al 15 jaar om de 4 a 5 jaar een beurtje…... Daarbij in acht genomen dat er kwalitatief zeer goede olie gebruikt wordt, ik zelf de luchtfilter controleer op poreus worden en geen “witte pomp"benzine getankt wordt. Tevens controle op sludgevorming en één a twee keer per jaar neem ik de auto mee voor een lange afstand naar mijn werk en na voorzichtig warm rijden loopt ie nog weer lekker 135 km per uur…... Distririem en spanrollen en waterpomp zijn bij 40.000 preventief vervangen. En hop, gaan met de geit….. Met het huidige gebruik is de kilomterstand over 10 jaar rond de 65000…...
Tot nu toe zeg maar ongeveer 2600€ bespaart op onderhoud, ongeveer vier keer de huidige dagwaarde van de auto. In 15 jaar geen extra kosten vanwege achterstallig onderhoud…. En oh ja, nog de originele lampjes op de kenteken verlichting na
Olie(action 9,-) en een filtertje 9,- nou nou.
Omdat nou ieder jaar niet te doen.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Ik sleutel niet meer zelf, dus beurtje is toch gauw 150 tot 200 euro
in ons geval 10 cent per kilometer
Dan sleutel je toch opeens weer wel.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Voor die 1500 km per jaar zou ik gewoon een goede fiets kopen, iets goedkoper per kilometer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Zal wel een electrische worden dan, want hij sleutelt ook al niet meer.
Dus nog steeds duur.
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
zelf sleutelen: gewoon geen zin meer in, andere prioriteiten.
even een toevoeging: Onze Saxo is 18 jaar oud en heeft de eerste 4 jaar 30.000 kilometer gereden (met normaal onderhoudsbeurten uiteraard) en de laatste 14 jaar 19000 km. Heeft weinig zin met deze rondjes om de kerk om nog veel tijd tijd te investeren in deze auto. En geld weggooien al helemaal niet De redernatie dat oliewissel/grote beurt om de 4 a 5 jaar je uiteindelijk meer gaat kosten en zonde is van de auto gaat in dit geval dus niet op mijns inziens. Mocht er een reparatie komen die ons veel meer gaat kosten dan de dagwaarde van de auto (die zal denk ik rond de 500€ liggen) dan gaat ie er uit en komt er niets voor terug.
Gaat er niet om dat we persé moeten bezuinigen of zo maar logisch verstand. Als we hadden moeten bezuinigen had mijn vrouw voor die 1500 km per jaar beter een Taxi kunnen nemen of een Greenwheels autootje
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Ik heb hier een Saxo van dezelfde leeftijd, die door omstandigheden de afgelopen twee jaar nog geen 1500 km heeft gedaan. Km stand nu 140.000 oid, maar die ga ik dit jaar echt geen nieuwe olie geven (vorig jaar = 800 km geleden nog gedaan).
Bij de APK remde hij scheef en was er iets met uitlaatgas, maar met een rondje om de kerk was dat opgelost.
Enige echte probleem was de stuurhoes (stuk door ouderdom) en een gaatje in de gordel.
Totaal laten opknappen voor nog geen EUR200 met zelf aanleveren van een vervangende gordel.
Voor dat geld kan het wel ecomonisch total loss zijn, maar voor dat geld krijg ik geen gelijkwaardige andere auto, waarvan het toch de bedoeling is dat ‘ie weer meer gebruikt gaat worden.
Wat zou ik dan nu aan onderhoud moeten doen. Gewoon regelmatig een keer goed warm rijden, en daarmee voorkomen dat olie of benzine componenten uitzakken lijkt me voldoende om dat toch rond de 5000 dat stukje onderhoud te doen.
Als er dingen als distributies of koppelingen aan de beurt komen, kijken we wel verder wat zinnig is.
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
bij ons was zelfs na 5 jaar de olie nog heel doorzichtig. Luchtfilter nog als nieuw. wij houden ook de 5000 km aan, dus meestal 4 soms 5 jaar…....