Beste Citroënners,
Een paar dagen geleden begon mijn Citroen C3 1.6 vti uit 2011 tijdens gas geven te stotteren/haperen.
Na even een flinke dot gas gegeven stotterde hij erge. Het emissiestorningslampje ging nu ook branden.
De auto reed nu bij wat meer gas vreemd bibberig.
Na het uitzetten van de auto bleef de radiator door loeien en ging niet meer uit, ook niet na 5 minuten. De motor dus maar weer even gestart og accuproblemen te voorkomen. Het leek alsof het de airco radiator was die na uitzetten even blijft na-draaien maar de airco had ik niet aan gehad.
Na een kwartier weer de weg op gegaan (na herhaaldelijk (gewoon goed) starten) en de auto reed ook weer goed, alleen tijdens gas geven nog steeds gehaper en het emissielampje bleef gewoon branden. (maar deze gaat pas uit als hij gereset is begreep ik). Nu heb ik dus niet extra veel gas gegeven omdat ik natuurlijk gewoon thuis wilde komen. Thuis aangekomen ging de fan ook gewoon weer uit.
Iemand enig idee wat dit veroorzaakt? Ik kan een hoop maar als het echt te veel wordt dan ga ik naar de dealer.
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ken je dit?
https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nee maar zeker mooie stof om door te nemen. Bedankt voor deze link.
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Hoe zit het met het onderhoud? Als je bougies te vuil zijn of er is ee bobine kapot wordt er een cilinder uitgeschakeld enzovoort. Je zult dus je VTI aan een diagnose apparaat moeten ( laten) hangen en kijken wat dat opleverd. Zonder OBD diagnose kun je weinig zeggen van z’n motor. Met een Citroen Diagbox/Lexia kan je “dieper” in de auto “kijken” als met een eenvoudig OBD apparaat.
Dat de ventilator gaat loeien bij een motorstoring is normaal, blijkbaar kan de katalysator te warm worden en om dat te voorkomen wordt er dan nagekoeld op volle snelheid van de ventilator.
To err is human, not to err is divine.
Ah, oke, bedankt. Ik kan niets met mijn oude obd2 scanner en zal moeten wachten op een nieuwe.
In de tussentijd gaat deze auto gewoon naar de monteur. Denk ook dat het een bougie, kabel of een bobine zal zijn.
Even afwachten maar en ik laat de uitkomst uiteraard even weten.
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bougiekabel kan het niet zijn, want die heeft dit blok niet.
Bobine zit rechtstreeks op de bougie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja, sorry, klopt
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Ik ben er uit. Bijna.
Cil 4 had misfire, bobines 4 en 3 verwisseld, toen geen probleem meer.
Niet helemaal blij mee natuurlijk maar ik vervang iig de bougies en merk misschien later
dan wel (na opnieuw probleem en uitlezen) of het het dan toch de bobine was.
Allemaal bedankt voor de tips en reacties,
Fijn weekend….
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Xneet schreef:Ik vervang iig de bougies
Heb je wel een speciale bougiesleutel nodig, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1994878/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik weet t. Heb ik (nog) niet. Heb je een tip waar ik er 1 kan scoren?
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb een BGS 2447, nu in de aanbieding bij http://www.gereedschapland.nl
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb net een dop voor nog geen 3,- besteld voor de heb.
Mijn maat besteld een echte….
Bedankt voor de tip, nu weet ik in ieder geval de juiste maat.
Citroen C3 II Exclusive, bj 2011.