2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Boodschappenlijstje koppeling
joris van straaten
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 14-09-2010

Gepost: 23 juli 2014 11:44 PM
  [ # 16 ]

Pas een bak vervangen en baalde dat ik bijvoorbeeld geen nieuwe koppeling- en handremkabel had, deze bleken beide gerafeld te zijn.
Nu heb ik de bak erin zitten maar heb dus twee redelijke lastige klusjes te doen.
Waar ik ook nog tegen aanliep was dat de drukproef van beide bakken anders waren.
Al met al wel 2 dagen druk geweest om alles om te wisselen.
En gebruik van een brug is wel fijn, vooral je twee lastige bakbouten los moet halen, tenminste bij was dit zo, moeilijk een dopsleutel op te krijgen en glad draaien van de bout is snel gedaan.
Vandaar de brug handig is, dan kun je er goed bij.

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 24 juli 2014 12:43 AM
  [ # 17 ]

-Dat zijn inderdaad effe momenten om afstand te nemen.GRRR. We verwachten toch een beloning na al die inspanning…...

Je verhaal doet me wel weer aan 2 tips en tricks denken. Zo plaats ik onder de bakbouten dikke ringen zodat je de bouten de volgende keer makkelijker kunt losdraaien. Geleerd in mijn brommer tijd,....Oude km/koppelings kabels hang ik altijd op met een Tie-rip om de schenk tuit van een een versnellingsbak olie fles. Beugeltjes er aan, de oude bak olie erin en natuurlijk een emmer onderaan. En dan 1a2 dagen wachten (zakt heel langzaam) en de boel is weer fantastisch doorgesmeerd. Doe dit bij elke beurt werkt fantastisch!

(als ze gerafeld zijn ben je natuurlijk te laat)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 juli 2014 10:08 AM
  [ # 18 ]

De bak hoort niet met bouten vast te zitten waar ringen onder zitten om twee redenen:
1) door gebruik van een ring onder de boutkop pakt de bout minder schroefdraad.
2) door het gebruik van een ring bestaat de mogelijkheid dat de bout losloopt. Ik heb dat meerdere malen meegemaakt.

Bij citroën waren ze niet gek vroeger Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 juli 2014 09:12 PM
  [ # 19 ]
lopezdijkstra schreef:

Oude km/koppelings kabels hang ik altijd op met een Tie-rip om de schenk tuit van een een versnellingsbak olie fles.

Dank voor de tip.
Die kan ik ook later met tremor nog gebruiken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 24 juli 2014 11:54 PM
  [ # 20 ]

Vergeet het speciaal gereedschap niet: uitlijntool stuurhuis, wielewaal-boutje-t-sleutel, stuurbuis veerspanner , tang voor handremkabel. Ik weet niet uit mijn hoofd, maar dacht dat je dat allemaal nodig had.

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 20 augustus 2018 06:01 AM
  [ # 21 ]

Afgelopen verlof (ik woon/werk in het buitenland) dacht ik de ID te starten en klaar te maken voor de control technique. Starten ging op zich goed maar ik kwam er al snel achter dat de koppeling niet meer ontkoppelt, zelfs niet na helemaal verstellen dus ik denk mooi verkleeft. Auto weer netjes op blokken gezet en niets meer aan gedaan tijdens mijn toch al veel te korte verlof en ben nu dus een shopping lijst aan het maken voor mijn hopelijk wat langere vakantie volgend jaar. Ik heb de afgelopen 4 jaar eigenlijk alleen maar 2x op en neer naar de garage gereden voor de CT en de koppeling zat er eigenlijk al een tijdje aan te komen.

Ik ben door de verschillende posts en ook het filmpje heengegaan van het TT en heb de volgende vragen mbt de onderdelen die ik nodig heb:
- Welk druklager heb ik nodig, ik denk met geleide oog (ID19B uit April 1968)?
- Welke koppelingsplaat heb ik nodig? Citrotech heeft 2 types, een die men geschilkt acht voor DS korte slag motor en SM en een ander type waar men een note 2 bij heeft gezet en (vinger). Aangezien ik een vinger drukgroep heb vermoed ik dat het type wat ook voor de SM geschikt is wellicht bij de diafragma drukgroep hoort.

Alvast bedankt!

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 20 augustus 2018 10:12 PM
  [ # 22 ]

Is het vastzitten de enige reden om de koppeling te vervangen?
Je zou nog een paar dingen kunnen proberen om hem los te krijgen…

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 21 augustus 2018 12:46 AM
  [ # 23 ]

Was al aan het einde van de stelmogelijkheid en koppeling begon ook een beetje te slippen dus denk ook gewoon einde verhaal nieuwe koppeling.

Ben overigens wel benieuwd naar jouw tips om de koppeling los te krijgen. Zou best wel helpen als ik de auto op Eigen kracht de garage uit kan manouvreren voor ik aan de klus begin.

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 augustus 2018 07:02 AM
  [ # 24 ]

1) Auto in de versnelling zetten, koppeling intrappen en dan starten (heel kort proberen anders brandt de startmotor door) kleine kans…
2)Auto op de handrem, in versnelling zetten, zwengel erin met hefboom (kan je door de zwengel heen steken), koppeling intrappen, en kracht laten uitoefenen op de zwengel, eventueel erop trappen om te laten schrikken.
hier zijn minstens 2 personen voor nodig.
3)motor blokkeren met pen in gat. In de eerste versnelling zetten, en met een aantal mensen de auto heen en weer duwen.
Op deze manier is het mij wel eens gelukt.
Er is wel een klein risico dat de pen krom wordt en dan krijg je hem niet meer uit het gat. Niet overdrijven dus.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 21 augustus 2018 09:47 PM
  [ # 25 ]

4) mijn voorkeur:
Motor starten en warm laten draaien.
In de versnelling zetten en dan al startend wegrijden.
Flink op toeren laten komen en dan met koppeling in getrapt heel hard remmen, mooiste is om dan je voet zo te plaatsen dat je gas blijft geven. Beetje acrobatische toeren, maar een verkleefde koppeling heb ik op die manier altijd los gekregen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 31 juli 2019 10:45 PM
  [ # 26 ]

OK alle spullen als hierboven in huis en voor de zekerheid (na consultatie met de mannen uit Oldebroek) druklagers met en zonder oog besteld (kan diegene die over blijft terug sturen). Nu bij demontage blijkt er een druklager zonder geleide oog in te zitten maar in de kelk van de versnellingsbak zit wel een geleide pen voor een druklager met oog.
Het druklager lijkt wel te passen op de vork en het borgveer past ook goed. Als er een lager met oog in zit hoort daar dan ook een andere vork bij? Maw welk lager moet ik monteren en kan ik wisselen met dezelfde vork?

Wat een vette bende zeg, ben inmiddels al twee dagen bezig met alles te otvetten, koppelingshuis zit onder een dikke laag aangekoekte olie/vet/vuil zowel van binnen als van buiten, geen wonder dat de koppeling er mee gestopt is.

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
Bram-id19B
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 10-12-2004

Gepost: 31 oktober 2020 01:05 PM
  [ # 27 ]

OK is inmiddels alweer een tijdje (ahum, 1.5 jaar) geleden maar koppeling vervangen en alles weer terug gebouwd en werkend, net nog een rondje door het dorp gereden alvorens ik weer naar Singapore ben afgereisd.Deze zomer helemaal niet naar Europa geweest ivm CoVID.

Na het in elkaar zetten heb ik helaas een support bracket over, ik denk van de versnellingskabel maar ik heb werkelijk geen idee meer waar het hoort. Heb al op internet en in de manuals gezocht maar kan de originele plek niet vinden. Het lijkt op de bracket voor de koppelingskabel in het midden op de bak maar die heb ik op zijn plaats zitten dus die is het niet.

Ik heb de foto in de bijlage gedaan want ik heb geen idee hoe dit in de text erbij te zetten.

Iemand een idee?

Afbeelding Bijlagen
Capture.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 31 oktober 2020 01:52 PM
  [ # 28 ]

Tellerkabelhouder. Zit vast op de onderste bout van de koeltunnel, linkerkant van de auto.

Afbeelding Bijlagen
0ED5C2E1-E2D1-40B5-AEE5-8DE960DD62E3.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 31 oktober 2020 02:01 PM
  [ # 29 ]

Van het schakelmechanisme?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 31 oktober 2020 02:03 PM
  [ # 30 ]

O ja, tellerkabel zou ook kunnen

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook