Hoi,
Ik ben op zoek naar een evasion op LPG, maar wat zijn de zwakke plekken van deze auto?? Bijv de 1.8 8v xantia en lpg gaan niet zogoed samen is dat bij de evasion ook dat een bepaald blok niet goed op lpg kan, of andere punten.
Alvast bedankt
De 1800 motor uit de Xantia werd ook gebruikt in de Evasion, dus zelfde problemen.
De opbouw van de 1800 en de 2 liter motor is hetzelfde, dus dit zal al niet veel beter zijn vermoed ik zo.
Een 16V motor loopt al veel beter op LPG, ik zelf heb een Xantia 2,0 16V gehad welke 200dkm gereden heeft zonder koprevisie.
citrods schreef:De 1800 motor uit de Xantia werd ook gebruikt in de Evasion, dus zelfde problemen.
De opbouw van de 1800 en de 2 liter motor is hetzelfde, dus dit zal al niet veel beter zijn vermoed ik zo.
Uit de praktijk blijkt net dat de 2.0i (dus 8V) in een Xantia weinig problemen heeft met LPG rijden, dit in tegenstelling tot de 1.6i en 1.8i in de Xantia.
Zoals al gezegd is, kan de 2.0i 8V goed tegen LPG rijden. Een cilinderkop kan gemakkelijk meer dan 2 ton mee. De cilinderkoppen 1.6i en 1.8i kunnen slecht tegen LPG rijden en hierbij zijn de kleppen dan ook vaak uitgesteld bij 150.000 km. Bij een 2.0i is dat normaliter zeker niet het geval.
Het is trouwens verstandig om iedere 20.000 a 30.000 km de klepspeling te (laten) meten als je op LPG rijdt.
Laat eerst de klepspeling meten. Dat is niet zo arbeidsintensief. Hieruit kunnen de monteurs afleiden of er kleppen gesteld dienen te worden.
Overigens is kleppen stellen bij de 2.0i 8V behoorlijk arbeidsintentief omdat de nokkenas verwijderd dient te worden en dus ook de distributieriem los moet. Misschien verstandig om de distributieriem ook meteen te laten vervangen?
Je hebt wel lekker de ruimte in zo’n Evasion motorruimte (not).
Om kleppen te stellen, moeten toch eerst de klepspeling gemeten worden…
schoten33 schreef:Ik heb ook een evasion 18i 8v van 1999. Ik wou deze ook op lpg plaatsen.
Nu heb ik ergens vernomen dat dit wel kan, rekening houdende dat de kleppen vroeg of laat versleten zullen zijn.Ik heb ook vernomen dat het mogelijk moet zijn om de kleppen-kop van een bx te monteren. Deze zou passen en perfect lopen op lpg.
Als de 1.8i (dus 8V) uit de Evasion identiek is uit de Xantia 1.8i, dan is een BX Clinderkop van bijvoorbeeld een 19TZi de oplossing voor het kleppenprobleem van deze motoren.
Ik ga dit half april bij een Xantia 1.8i uitvoeren. Hier komt een cilinderkop op van een BX19TZi. Daarna is het kleppen stellen geminimaliseerd.
schoten33 schreef:De cilinderkop wordt deze eerst gevlakt ?
Of wordt het gewoon erop gewaagd ?
Vlakken is altijd beter, dan wete je dat het absoluut goed gaat passen.
En vlakken is niet zo duur.
schoten33 schreef:Oké, houd het in mijn achterhoofd en ten gepaste tijd kan ik het toepassen.
Wens u veel succes ermee.
Terzijde nog een vraag, moet er geen aanpassing gebeuren aan de kop ?
Wordt er dan de nokkenas van de bx verwijdert en vervangen door deze van de xantia ?
In de Evasion zal deze kop wel moeilijker in te bouwen zijn, valt me nu op doordat deze geen hydraulisch systeem heeft.
Nokkenas van een BX19TZi is of iedentiek of vrijwel identiek dus die blijft gewoon van de BX zitten.
Van een hydraulisch systeem heb je met de cilinderkop niets te maken.
dat nokkenas wissel idee zou ik meer serieus nemen.
de kleptiming is namenlijk erg belangrijk bij een volledig computer gestuurd injectie systeem.
en het zou een hoop meerwerk betekenen als je achteraf toch de nokkenas zou moeten wisselen.
mvgr wupke:die hem dus wel zou wisselen.
kreazyV8wuppo schreef:dat nokkenas wissel idee zou ik meer serieus nemen.
de kleptiming is namenlijk erg belangrijk bij een volledig computer gestuurd injectie systeem.
en het zou een hoop meerwerk betekenen als je achteraf toch de nokkenas zou moeten wisselen.mvgr wupke:die hem dus wel zou wisselen.
Klopt, is ook belangrijk, echter dit is al meerdere malen zo gedaan zonder problemen. Dus de praktijk is in deze de leerschool geweest en ik put uit de ervaring die anderen hebben getest