Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dat verbaast me. Stuur me dan per mail even de foto’s van wat je precies hebt gemeten, met de exacte meetresultaten op 0,1 mm
nauwkeurig. Een meting met de schuifmaat is afdoende. Of is het exact 10,0mm?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Toevallig was de digitale schuifmaat naar de zevende hemel gegaan, en heb ik hem analoog opgemeten. Het verbaasde mij ook. Ik zal deze week nogmaals meten, met foto erbij.
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Tijdens de grote onderhoudsbeurt (die ik overigens zelf heb uitgevoerd) is mij opgevallen dat er nagenoeg géén oliesporen aanwezig in de gasklephuis. Hooguit enkele druppels die op de luchtfilter zijn terecht gekomen. Daarnaast ziet het gaskleppenhuis er nog schoon uit van de buitenzijde.
Echter viel het mij op dat er veel olie óp de bougies aanwezig was. Nu heb ik dit gecheckt door middel van een filmpje, is eenvoudiger dan de parafaan uitbouwen welke in de weg zit. Weet iemand wellicht hoe dit komt? En wat de “mysterieuze” gaten tussen de bougies in zijn?
C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I
Olie op die locatie is volgens mij teken dat een klepdekselpakking zijn werk niet meer goed doet.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die “gaten” worden vriespluggen genoemd. Dat zijn het eigenlijk helemaal niet. Die gaten zitten in het gietstuk vanwege de pennen die de binnenmal op zijn plaats houden tijdens het (spuit)gietproces. Met deze doppen worden ze dan later afgedicht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Er is een nieuwe Oilsaver ontwikkeld!
Deze is speciaal vervaardigd voor de 1.6 HDI motoren
van: PSA, Mazda,Volvo, Ford etc.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Mijn 1.6 VTI vraagt nu na bijna 4000 kilometer om olie bij te vullen. Nu heb ik dit hiervoor ook al eens gedaan en nu vraag ik mij af; gooi ik er niet te weinig in? De garagist zei dat er makkelijk 2 liter in kon als deze het seintje “motorolie niveau controleren” aangeeft. Persoonlijk vind ik dit wel heel veel.
Ook vind ik dat de pijlstok van een 1.6VTI uit 2010 heel slecht te lezen is.. Tips?
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het verschil tussen MIN en MAX bij mijn 1.6 VTi is ca. 1,25 l, dus absoluut geen 2.
De peilstok is wat lastig afleesbaar, komt ook door de bruine kleur van het onderste kunststof deel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik probeer het dus af te lezen nadat de melding ‘check motorolieniveau’ en heb er 1 liter bijgegooid. Maar krijg het écht niet voor elkaar om precies de stand te kunnen zien. Bij mijn Golf en Ford destijds was dit heel makkelijk te zien.
Zal anders eens langs de garage rijden, kijken wat zij er van zeggen.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Mijn ervaring is dat het alleen goed zichtbaar is als de auto lang stil heeft gestaan, bijvoorbeeld na een nacht.
Dan 1 keer de peilstok trekken en goed kijken tot welk niveau hij nat is.
Ik trok altijd de peilstok, veegde ‘m schoon en peilde dan opnieuw.
Dat werkt bij dit blok niet echt, omdat je naar mijn idee met het eerste trekken door de bovenste verdikking op de peilstok al enige olie mee omhoog neemt in het buisje van de peilstok, waardoor een 2de meting een vertekend beeld geeft.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik ben in het bezit van een Picasso 1,8i 16V met een G3-LPG-installatie uit 2003. Olieverbruik 1 op 3.000. Ik weet niet welke motorcode mijn auto heeft. Is er voor deze motor al een restrictor te krijgen? Zo ja, dan houd ik me aanbevolen! Bij voorbaat dank, E.M. de Klerk
1.8 16v in een Xsara Picasso uit 2003, dat is de EW7J4 motor.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ik lees dat de oilsaver nauwelijks invloed heeft op het olieverbruik bij een ep6 motor. Zijn er er inmiddels ervaringen met de 1.0 VTI 68 motor? Of is deze in de basis gelijk aan de EP6?
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Niet meer nodig… de motor is vandaag vastgelopen. Hij had dan ook al 60k gelopen.